InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Ondernemingsplan schrijven

Ondernemingsplan schrijven

Ondernemingsplan schrijven Een informatietekst over het ondernemingsplan, wat er in moet staan en hoe bepaalde dingen in elkaar zitten. Handig voor iedereen, vooral voor ondernemers. Het ondernemingsplan geeft de ondernemer inzicht in de eigen plannen, doelen en de haalbaarheid ervan. Daarnaast geeft een ondernemingsplan externe partijen een goed beeld van de startende onderneming. De investeerder (aandeelhouders) zal kijken of het een reëel plan is en hoe de onderneming zich onderscheidt ten opzichte van al bestaande bedrijven en/of producten en of er voldoende winst kan worden gemaakt.

Het ondernemingsplan vormt de basis van iedere (startende) onderneming. Het geeft een duidelijk omschrijving van de ambities van de ondernemers en van de eventuele obstakels. In het ondernemingsplan beschrijf je welke stappen je gaat nemen om je onderneming tot een succes te maken. Daarnaast gebruik je het ondernemingsplan om gedurende het jaar te bepalen of het bedrijf op koers ligt. Het is dus belangrijk om het plan te vertalen naar een tijdspad, zodat je inderdaad kunt zien of je op koers ligt en kunt ingrijpen als dit niet het geval is.

Op internet kun je vele voorbeelden vinden van ondernemingsplannen. Elk ondernemingsplan is echter specifiek en 'eigen' aan het bedrijf, en kan dus nooit worden gekopieerd. Pas de indeling van je ondernemingsplan aan aan wat relevant is voor je bedrijf. Het is bijvoorbeeld niet altijd nodig om uitgebreide cv's van alle ondernemers op te nemen zoals in het KvK-voorbeeld wordt aangegeven.

Zorg ervoor dat het ondernemingsplan kort en krachtig is geformuleerd en houdt het bij maximaal 15 pagina's.

De rechtsvorm van het bedrijf

In het ondernemingsplan beschrijf je ook de rechtsvorm en de organisatie van het bedrijf. De meest bekende rechtsvormen voor bedrijven zijn:
  • Eenmanszaak
  • Vennootschap onder Firma (V.O.F)
  • Besloten Vennootschap (B.V.)
  • Naamloze Vennootschap (N.V.)

Hierbij moet u goed kijken welke rechtsvorm het beste bij u past.

Internationaal zakendoen

Nederland is Europees en wereldwijd gezien een kleine markt en Nederland is van oudsher een land dat sterk gericht is op zaken doen met en in het buitenland. Heb je een mooi product, waar een markt voor is in het buitenland, of wil je grondstoffen goedkoop inkopen, waarom dan niet over landsgrenzen gekeken. In andere Europese landen zijn ook bedrijven die je eventueel kunt inzetten om je producten in het buitenland te verkopen of om hun producten in Nederland te verkopen.Samenwerkingsmogelijkheden zijn vaak effectief en voor beide partijen erg handig.

Het financiële plan

In de begroting, die onderdeel is van het ondernemingsplan,is het dus zaak rekening te houden met het financiële kader. In het financiële plan geef je ook aan hoeveel het bruto-uurloon bedraagt dat alle ondernemers krijgen uitbetaald. Alleen de uren die gemaakt worden na de goedkeuring van het ondernemingsplan door de aandeelhouders mogen worden uitbetaald.

Relatie marktonderzoek/begroting

In de begroting geef je aan wat je aan de omzet verwacht voor je bedrijf. Deze omzetverwachting komt niet zomaar uit de lucht vallen. Er moet een duidelijk verband zijn tussen de resultaten van het marktonderzoek en de te verwachten omzet. Uit het marktonderzoek komt naar voren hoeveel klanten hoeveel stuks van je product of dienst gaan kopen. Dat is de basis van de verwachte omzet. Maak in je ondernemingsplan zichtbaar hoe je op grond van het marktonderzoek bent gekomen tot de verwachte omzet.
© 2008 - 2019 Flix, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Ondernemingsplan schrijven"

Infoteur: Flix
Gepubliceerd: 15-09-2008
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!