Belangrijke punten bij het maken van een ondernemingsplan
Het schrijven van een ondernemingsplan is niet verplicht als je een eigen bedrijf begint. Toch is het wel aan te raden. Zeker als je een startkapitaal wilt lenen. Een ondernemingsplan dwingt je bovendien om je idee helder te formuleren en het geeft je inzicht in de slagingskans van je bedrijf. Waar moet je op letten bij het schrijven van een ondernemingsplan?
Start je ondernemingsplan met een introductie en samenvatting
De introductie en samenvatting van je ondernemingsplan vormen als het ware het visitekaartje van je nieuwe bedrijf. Kort, maar krachtig is dan ook het devies. Een goede samenvatting helpt je om de rode draad vast te houden en voor investeerders is het prettig als ze in één à twee A4-tjes kunnen lezen wat je plannen zijn. Maak daarom een ijzersterke eerste indruk door:
- Jezelf voor te stellen;
- Het doel van je onderneming duidelijk te beschrijven;
- Inzicht te geven in de markt, je klanten en concurrenten;
- Te beschrijven wat je verdienmodel is;
- De lezer te prikkelen om verder te lezen.
Breng je bedrijf tot leven
Waarschijnlijk zie jij al helemaal voor je hoe je straks jouw eigen bedrijf gaat vormgeven. Nu is het de kunst om dit onder woorden te brengen. Breng je bedrijf tot leven door heel concreet te omschrijven hoe je jouw bedrijf straks gaat organiseren. Omschrijf onder andere:
- Voor welke rechtsvorm je kiest en waarom;
- Waar je je gaat vestigen;
- Of je personeel in dienst neemt;
- Welke vergunningen je nodig hebt;
- Of je afhankelijk bent van onderaannemers of leveranciers;
- Hoe je je administratie regelt (uitbesteden of zelf doen).
Vervolgens kun je dieper ingaan op de plannen die je hebt. Leg uit wat je drijft om juist deze onderneming op te zetten en welke producten of diensten je gaat aanbieden. Heb je een gat in de markt gevonden? Licht het hier toe! Zorg daarbij altijd voor een goede onderbouwing op basis van actuele cijfers en betrouwbare bronnen. Vergeet ook niet te vermelden hoe je de toekomst van je bedrijf ziet. Wat is je toekomstvisie en wat zijn de doelstellingen voor de komende jaren?
Doe marktonderzoek
Zonder klanten geen bedrijf. Om die klanten te bereiken, heb je een goed marketingplan nodig. Marktonderzoek kan je daarbij helpen. Doorgaans bestaat zo’n marktonderzoek uit drie elementen:
- Informatie over de branche: wat zijn de ontwikkelingen en waar liggen de kansen?
- Doelgroeponderzoek: wie zijn je klanten, hoe kun je ze het beste benaderen en waar hebben ze behoefte aan?
- Concurrentieanalyse: wie zijn je concurrenten en hoe kun jij je van hen onderscheiden?
Je kunt bij het doen van marktonderzoek gebruik maken van bestaande informatie, bijvoorbeeld van brancheorganisaties en de Kamer van Koophandel. Daarnaast kun je ook zelf onderzoek doen door (potentiële) klanten, vakgenoten en leveranciers te interviewen.
Stel een financieel plan op
Een belangrijk, maar vaak ook lastig, onderdeel van een ondernemingsplan is de financiële onderbouwing. Het geeft jezelf en eventuele investeerders inzicht in de winstverwachtingen, de financiële risico’s en de investeringsbehoefte. Simpel gezegd is het een cijfermatige weergave van je plannen.
Omzet
Hoeveel geld verwacht je te gaan verdienen en hoe hoog zijn de te verwachten kosten? Om deze vraag te beantwoorden, moet je weten tegen welk tarief je je product of dienst gaat verkopen en hoeveel klanten je denkt binnen te halen. Hierbij kun je onder andere terugvallen op het marktonderzoek dat je gedaan hebt. Daarmee heb je namelijk, als het goed is, antwoord gekregen op de vraag wat de gemiddelde omzet in jouw branche is en hoe groot je doelgroep is. Op basis daarvan kun je een inschatting maken van wat je denkt per klant te gaan verdienen en hoe groot jouw marktaandeel zal zijn. Maak daarbij een prognose voor de komende drie jaar.
Kosten
Als startende ondernemer krijg je aan de andere kant natuurlijk ook te maken met kosten. Denk aan investeringen in huisvesting, een bedrijfsauto of een computer, maar ook aan zaken als de inkoop van goederen, marketing- en administratiekosten. Vergeet niet om een kostenpost voor onvoorziene uitgaven op te nemen.
Nu weet je precies hoe groot je startkapitaal moet zijn en wanneer je dit startkapitaal waarschijnlijk hebt terugverdiend. Dit is belangrijke informatie die niet mag ontbreken in het investeringsplan, wanneer je besluit om externe financiering aan te vragen.
Gebruik een goed voorbeeld
Als je nog nooit een ondernemingsplan of business plan hebt gemaakt, dan kan dit ingewikkeld zijn. Gelukkig zijn er op internet tal van voorbeelden en sjablonen te vinden. Een handig hulpmiddel is het Business Model Canvas, een logisch en overzichtelijk model waarmee je jouw ondernemingsplan visualiseert. Met negen handige bouwstenen bouw je als het ware je bedrijfsplan op. Vervolgens kun je dit zelf uitwerken en toelichten waar nodig. Zo weet je zeker dat je plan alle essentiële informatie bevat. Kom je er zelf echt niet uit? Dan kun je altijd nog de hulp inroepen van een adviseur of het schrijven van je ondernemingsplan uitbesteden.