InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Mcdonald's beleid tegenover franchisers, leveranciers en hrm

Mcdonald's beleid tegenover franchisers, leveranciers en hrm

McDonald's is een mega groot concern over de hele wereld. McDonald's is in Nederland ook zeer bekend en populair om haar friet en hamburgers. Dit artikel zal gaan over McDonald's wie het is, hoe zij te werk gaan met haar francisers, leveranciers, cijfers van McDonald's en het hrm-beleid.

Bedrijfsomschrijving

Geschiedenis

In het begin van de jaren vijftig beheren de gebroeders Dick en Mac McDonald een klein, maar populair hamburgerrestaurant in San Bernardino, Californie. De basis van hun succes: de gasten worden snel en vriendelijk bedient, de producten (Hamburgers, Franse Frietjes en Milkshakes) zijn van een hoge kwaliteit en het restaurant en de omgeving zijn altijd brandschoon.

Ray Kroc, die als verkoper van milkshakemachines de gebroeders McDonald bezoekt, is verbaasd over de populariteit van het restaurant en heeft het gevoel dat dit type restaurant nog veel meer mensen kan aanspreken. In 1954 sluit Kroc een contract met beide broers af waarmee hij het recht overneemt om hun restaurantformule tot verdere ontwikkeling te brengen. Op 15 april 1955 opent Kroc zijn eerste McDonald's-restaurant in Des Plaines, Illinois. In 1955 wordt ook McDonald's Corporation opgericht.

McDonald's in Nederland

McDonald's heeft vestigingen in maar liefst 119 landen over de hele wereld. Ruim 30 jaar geleden opende McDonald's zijn eerste Nederlandse restaurant in Zaandam. In eerste instantie werder er, naar Amerikaans voorbeeld, buitenwijken gekozen als vestigingslocatie. Maar dat concept sloeg in Nederland nauwelijks aan. Vestiging in de stadscentra bleek wel succesvol. Het aantal McDonald's restaurants groeit gestaag. De laatste jaren worden er ook McDonald's-restaurants in buitenwijken van grote steden en in de regio langs doorgaande wegen geplaatst. In 1987 werd in Hui ter Heide de eerste McDrive in Nederland geopend. Door de jaren heen zijn er nieuwe concepten ontwikkeld en producten aan de menukaart toegevoegd. Een ding is echter hetzelfde gebleven: Kwaliteit, Service, Kraakhelderheid en Waar voor je geld, de basisfilosofie van McDonald's. Kwaliteit van de producten. Service, vanwege de snelle vriendelijke bediening in een kraakheldere omgeving. Dit alles tegen een aantrekkelijke prijs. Deze filosofie, geformuleerd door oprichter Ray Kroc, vormt de basis voor het succes van McDonald's.

Openheid en inzichtelijkheid behoren tot de basisgedachten van McDonald's. Zij streven naar een open dialoog met belangrijke nationale en lokale organisaties, zoals overheden, politieke groeperingen, media en belangenorganisaties. Hierdoor zijn zij een onderdeel geworden van de Nederlandse samenleving. Met oog voor de maatschappelijke trends en ontwikkelingen en blijvend in dialoog met externe maatschappelijke partners, geven zij een verdere invulling aan onze maatschappelijke betrokkenheid. Dit alles in samenwerking met de mensen om hen heen. Want mensen maken McDonald's.

Franchising

Franchising is een goede formule voor het uitdragen van de ‘think global, act local’-gedachte: McDonald's-restaurant nemen de ‘kleur’ aan van hun directe omgeving en lokale ondernemers bieden de wereldwijde McDonald's-kwaliteit.
De meeste Nederlandse McDonald's-restaurants worden geëxploiteerd door Franchisenemers. Ze worden door McDonald's opgeleid en ondersteund door de serviceorganisatie McDonald's Nederland.

Profiel franchisenemer

Kandidaat franchisenemer voldoen aan een duidelijk profiel. Behalve leidinggevende ervaring (als toekomstig hoofd van minimaal 70 medewerkers onontbeerlijk) dient de toekomstige Franchisenemer over genoeg eigen vermogen te beschikken om een eigen restaurant te kunnen openen. Het ontplooien van nevenactiviteiten is daarbij niet toegestaan.
Verder dient de bereidheid te bestaan om zich te vestigen in de directe nabijheid van het restaurant en moet hij of zij kunnen functioneren binnen de formule van KSK&W. De franchisenemers zijn gebonden aan het McDonald's-assortiment.

Opleiding Franchisenemer

Na een uitgebreid assessment wordt de kandidaat Franchisenemer in een periode van 12 tot 18 maanden in de praktijk opgeleid tot het niveau van Restaurant Manager. Daarnaast zijn er specifieke trainingen, zoals Financieel Management en Human Resource Management. McDonald's zorgt hierbij voor alle opleidingfaciliteiten, maar biedt geen salaris of vergoeding.

Franchiseovereenkomst

Een voorwaarde voor een Franchiseovereenkomst met McDonald's is dat de Franchisenemer bereid is een gedeelte van de investeringen uit eigen middelen te betalen. Een standaard franchiseovereenkomst heeft een looptijd van 20 jaar en wordt afgesloten met personen en niet met beleggers of bedrijven. De Franchisenemer exploiteert het restaurant en draagt daarvoor persoonlijk de verantwoordelijkheid.

Het onroerend goed van een restaurant wordt altijd gekocht of gehuurd door McDonald's Nederland. De inrichting van het restaurant is eigendom van de Franchisenemer. Het interieur en de apparatuur worden aangeschaft in samenwerking met en op advies van de afdelingen Bouw en Technische Dienst van McDonald's Nederland.

Ondersteunende serviceorganisatie

McDonald's Nederland is een serviceorganisatie die de Franchisenemers in hun activiteiten terzijde staat. De verschillende gespecialiseerde stafafdelingen, zoals bijvoorbeeld Marketing, Communicatie, Human Resources, Bouw, Onroerend Goed, Operations en Training & Opleiding, ondersteunen en adviseren de Franchisenemers bij het optimaliseren van hun bedrijfsdoelstellingen.

De belangrijkste contactpersoon voor de Franchisenemer is de regionale Field Consultant. Deze ondersteunt de Franchisenemer en bewaakt de operationele standaarden, de kwaliteitsstandaarden en de omzet- en kostenontwikkeling.

Coöperatie

De Franchisenemers van McDonald's zijn verenigd in een Marketing Coöperatie, waaraan zij een percentage van hun omzet afdragen. De Coöperatie illustreert dat de promotie van McDonald's een gezamenlijk belang is van de Franchisenemers en de moedermaatschappij.

Leveranciers

McDonald's neemt maatschappelijk verantwoord ondernemen serieus. En dat wordt ook verwacht van de leveranciers. Maatschappelijke integriteit is een belangrijk selectiecriterium. Om deze integriteit ook op lange termijn veilig te stellen, hanteert McDonald's een uitgebreid systeem van gedragsregels en bedrijfscontroles.

‘Three legged stool’

De producten van McDonald's komen tot stand volgens het ‘three legged stool’-principe: langdurige relaties met toegewijde leveranciers, gebaseerd op wederzijds vertrouwen, partnership en samenwerking. Het is een samenwerkingsdriehoek met daarin Franchisenemer, de Franchisegever (McDonald's Nederland) en de leveranciers. Binnen deze driehoek heeft iedereen zijn eigen verantwoordelijkhied en takenpakket, waarbij ze als onderlinge partners de McDonald's gedachte uitdragen.

Supplier Quality Index

Voor het beoordelen van haar leveranciers beschikt McDonald's over een Supplier Quality Index (SQI): een intrument waarmee de bedrijfvoering van leveranciers getoetst kan worden op kwaliteit, efficiency en integriteit. De SQI-criteria zijn een leidraad in het voortdurend streven van McDonald's naar kwaliteitsverbetering. De SQI is geen statisch instrument, maar wordt regelmatig aangepast aan nieuwe maatschappelijke eisen en ontwikkelingen.

Kwaliteitseisen

De voedingsleveranciers van McDonald's werken allemaal volgens de HACCP-regels. Een leveranciers van McDonald's moet daarom kunnen aantonen dat hij de voedingsveiligheid van zijn producten kan garanderen en dat deze producten conform de met McDonald's overeengekomen kwaliteitseisen worden gemaakt.

Deze eisen luiden:

  • De herkomst van de ingrediënten moet bekend zijn (traceerbaarheid).
  • De leveranciers moet kunnen aantonen dat zijn toeleveranciers ook ten minste aan de eisen van McDonald's voldoen.
  • De productie moet onder hygiënische omstandigheden plaats vinden.
  • Alle leveranciers dienen een voedselveiligheidssysteem te hanteren dat gebaseerd is op het HACCP-principe.

McDonald's-leveranciers worden door de afdelingen Inkoop en Quality Assurance op regelmatige basis (on)aangekondigd bezocht. Op die manier is McDonald's er zeker van dat haar producten volgens haar eisen worden geproduceerd en getransporteerd.

Gedragsregels

McDonald's hanteert in haar leveranciersbeleid een Code of Conduct (stelsel van gedragsregels), waarin alle regels op het gebied van arbeid en personeelsbeleid staan beschreven. Leveranciers en eventuele toeleveranciers zijn verplicht zich hieraan te houden. Uitgangspunt hierbij is dat zij zich tevens in al hun activiteiten houden aan de in hun land of regio geldende wetgeving. Controle op naleving van bovenstaande wetgeving en regels heeft McDonald's uitbesteed aan gespecialiseerde, onafhankelijke onderzoeksbureaus, waaronder Societe Generale de Surveillance (SGS) en Intertek Testing Services (ITS). Deze bureaus doen zowel aangekondigde als onaangekondigde onderzoeken.

Feiten en cijfers april 2004

  • Omzet in Nederland in 2003 is 432 miljoen Euro
  • Restaurants in Nederland: 224
  • Franchise restaurants: 208
  • Exploitatie McDonald's Nederland B.V.: 16
  • McDrives: 128
  • Instores: 96
  • Franchisenemers: 88
  • McDonald's medewerkers in Nederland: 15.000
  • Ronald McDonald Huizen in Nederland: 12
  • Ronald McDonald Huiskamer: 2
  • Medewerkers Ronald McDonald Kinderfonds: 15
  • Ronald McDonald Huizen wereldwijd: 200
  • Restaurants wereldwijd: 30.000
  • Medewerkers wereldwijd: 2.500.000
  • McDonald's landen: 119

Feiten human-resourcesbeleid

  • 88 Franchisenemers, waarvan ruim 40% uit eigen gelederen.
  • +- 15.000 medewerkers.
  • 70% van alle medewerkers werkt parttime.
  • 40% allochtonen.
  • 35% allochtonen in managerfuncties.
  • 60/40-verhouding man/vrouw.
  • 75% van de managers is intern doorgegroeid
  • 45% van de medewerkers van McDonald's Nederland in Amsterdam is doorgegroeid vanuit de restaurants.
  • Vele mensen die nu bij leveranciers van McDonald's werkzaam zijn, waren ooit werkzaam bij McDonald's zelf en vice versa.
© 2008 - 2019 Aron, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van McDonald'sGeschiedenis van McDonald'sDe bekendste fastfood keten is ongetwijfeld McDonald's. De restaurants zitten in 120 landen met ruim 30.000 restaurants.
Franchising: de geschiedenisFranchising: de geschiedenisAls grondlegger van moderne systemen van franchising wordt Isaac Singer gezien, de uitvinder van de naaimachine. Hij voe…
Franchising: de snelste weg naar een eigen bedrijf?Franchising: de snelste weg naar een eigen bedrijf?Een eigen winkel, café of restaurant beginnen is een enorme klus. Je aansluiten bij een bestaande keten kan een goede ze…
Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?Wat doet McDonald's aan duurzaam ondernemen?McDonald's heeft veel klanten over de hele wereld. Dit geeft bulten afval met zich mee. Hoe gaat McDonald's daar mee om?…
McDonald, Ronald McDonaldMcDonald's, het wereldberoemde fastfoodrestaurant, heeft een geweldige mascotte. In 1963 kwam de clown Ronald McDonald o…

Reageer op het artikel "Mcdonald's beleid tegenover franchisers, leveranciers en hrm"

Reacties

Melisa Khaktir, 12-05-2015 19:08 #10
Geachte heer of mevrouw,

Om een Mac Donald over te nemen als franchiser hoeveel investeringsgeld moet je dan hebben? En wat is dan de volgende stap?

Met vriendelijke groet,

Melisa Khaktir

Suleman, 29-11-2013 10:00 #9
Ik wil ook heel graag McDonalds franchisenemer worden. Is er een mogelijkheid dat iemand met mij contact kan opnemen?

Sabine, 28-04-2013 03:52 #8
Je kunt niet zomaar een McDonald's franchisenemer worden. McDonald's zal altijd iemand kiezen die, of al franchisenemer is van een of meerdere restaurants, of iemand die al jarenlange ervaring heeft bij McDonald's. Ook al heb je genoeg geld om zoiets te starten, als je niet bij McDonald's werkt wordt je ook nooit franchisenemer.

Walter Dielissen, 15-04-2013 11:53 #7
Hallo, Ik ben op zoek naar de juiste personen die mij kunnen helpen om een franchise Mac Donald op te kunnen starten. Tot wie zou ik mij kunnen richten?
Gr. Walter

Paul, 29-10-2012 15:07 #6
Ik heb een zeer goede A-locatie om een MC Donalds te beginnen. Hoe kom ik in contact met de juiste persoon hiervoor binnen de MC Donalds organisatie?

Patricia Bomhof, 05-04-2012 14:31 #5
Ik wil ook graag meer informatie over franchiser van McDonalds worden. Wij zijn nu een snackbar annex eetcafé en ons winkelcentrum gaat op de schop. Hoe mooi zou het zijn, een McDonalds op ons plein.

F. Krasnici, 01-05-2009 16:00 #4
Ik wil heel graag McDonalds franchisenemer worden. Kan ik hierover meer informatie krijgen? Reactie infoteur, 12-05-2009
Daar kan ik je niet verder mee helpen, sorry.

G. T. R. Vandol, 09-04-2009 17:07 #3
Ze hebben het bij de mac goed voor elkaar, in deze tijden nog aan uitbreiding denken, daar kan je enkel jaloers op zijn.

Doelam, 12-11-2008 10:04 #2
Ik wil heel graag McDonalds franchisenemer worden. Kan ik hierover meer informatie krijgen?

H. Sariusta, 23-09-2008 14:04 #1
Ik wil McDonalds franchisenemer worden. Hoe kom ik aan de informatie, of contact met iemand.

Infoteur: Aron
Laatste update: 01-06-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Reacties: 10
Schrijf mee!