InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Schrijven ondernemingsplan

Schrijven ondernemingsplan

Schrijven ondernemingsplan Als u plannen heeft om een nieuw bedrijf te beginnen of als u een bestaand bedrijf wilt overnemen, en u heeft financiering van andere partijen nodig, dan heeft u een zogenaamd ondernemingsplan nodig. In dit plan beschrijft u waarom u het bedrijf begint, wat u aan wie gaat verkopen, hoe u zich gaat onderscheiden in de markt, hoe u dit gaat bereiken, wat het allemaal kost, en tot slot wat het u allemaal op moet leveren, oftewel de te behalen omzet.

De inhoud van een ondernemingsplan

Globaal gezien bestaat het ondernemingsplan dan ook uit de volgende vijf delen:
  • Het eerste deel beschrijft de onderneming. Het is eigenlijk de samenvatting van het gehele ondernemingsplan.
  • Het tweede deel gaat over het belangrijkste van het bedrijf: u als oprichter of als diegene die het bedrijf na een overname nieuw leven gaat inblazen.
  • Deel drie beslaat het marketingplan. Uw potentiële klanten moeten de producten uiteraard wel kopen, en ze moeten ze dus kennen en kunnen vinden. En niet geheel onbelangrijk: is er vraag naar uw product of dienst.
  • Deel vier is het financiële plan. Dit deel beschrijft hoe alles volgens u gefinancierd gaat worden.
  • Het laatste deel, deel 5 dus, beschrijft de rechtsvorm van het bedrijf en alle andere van toepassing zijnde zakelijke aspecten.

Advies over de opzet van een ondernemingsplan

Kortom: voordat er een ondernemingsplan op tafel ligt moet er al heel wat werk verricht zijn. Omdat u wellicht niet alle kennis betreffende het onderwerp in huis heeft, is het raadzaam u te laten adviseren bij het opstellen van uw ondernemingsplan. Dit artikel behandelt enige aspecten over dit advies, en wijst u op de mogelijkheden om advies in te winnen.

Verkort ondernemingsplan

Voordat u eventueel een adviseur in gaat schakelen, moet u zelf alvast een aantal zaken op een rijtje zetten. Het is raadzaam om eerst zelf een verkort ondernemingsplan te schrijven, en zorg er daarbij voor, dat er op zijn minst de volgende zaken in zijn opgenomen: een analyse van uw eigen sterke en zwakke punten, een analyse van de kansen en bedreigingen in de markt voor uw product of dienst, een begroting voor op zijn minst de eerste twee jaar, en tot slot de acties die u gaat nemen om alle plannen waar te maken. Hebt u deze punten allemaal opgenomen, dan hebt u al een hoop werk verricht. Met behulp van extern advies kunt u het plan dan in zijn definitieve vorm gaan gieten.

Advies inwinnen over het ondernemingsplan

Hebt u advies betreffende uw ondernemingsplan nodig, dan kunt u dit op een aantal manieren inwinnen. Op de eerste plaats kunt u terecht bij de Kamer van Koophandel. Zij kunnen u advies geven, en bovendien vindt u hier alle informatie die u nodig heeft om succesvol met uw bedrijf te starten. Een andere mogelijkheid om advies in te winnen, is de accountant. Wellicht hebt u al een accountant, zo niet dan zult u waarschijnlijk gebruik gaan maken van zijn of haar diensten zodra uw bedrijf gestart is. Hoe dan ook, dit is een goede manier om advies in te winnen. Nog een goede manier is het inschakelen van een startersadviesorganisatie. Deze adviesorganisaties kunt u op het internet eenvoudig vinden met behulp van de bekende zoekmachines.
Het schrijven van een ondernemingsplan is een hele klus, maar indien u advies nodig heeft zijn er een aantal mogelijkheden. Al met al zal het dus wel goed komen met uw plan, en kunt u zich echt gaan richten op het starten en voeren van uw eigen bedrijf.
Gerelateerde artikelen
Ondernemingsplan schrijvenOndernemingsplan schrijvenEen informatietekst over het ondernemingsplan, wat er in moet staan en hoe bepaalde dingen in elkaar zitten. Handig voor…
Een ondernemingsplan schrijvenUit verschillende studies is gebleken dat ondernemers die vooraf een ondernemingsplan schrijven een grotere kans van sla…
Een onderneming starten: een ondernemingsplan makenVeel mensen willen graag een onderneming starten of overnemen. Daar komt heel veel bij kijken, vooral aan voorbereiding.…
Een eigen bedrijf startenEen eigen bedrijf startenEen eigen bedrijf beginnen, niet meer hoeven werken voor een baas en je eigen tijd kunnen indelen, is voor veel mensen e…
Interne analyseEen interne analyse is een analyse waarbij je het bedrijf of product zelf analyseert, zoals het woord intern al aangeeft…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Mary1826, Pixabay
  • www.kvk.nl

Reageer op het artikel "Schrijven ondernemingsplan"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 10-05-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!