Exporteren naar Italië
Italië is een van de belangrijkste handelspartners van Nederland. Bij het zakendoen met Italianen is het vooral belangrijk om een goede band op te bouwen. Wanneer iemand eenmaal klant is verlies je die niet snel meer. Tegelijkertijd is de Italiaanse manier van zakendoen sinds de Kredietcrisis harder geworden. Zo krijgen de Nederlandse exporteurs te maken met steeds meer wanbetalers.
Italië is een van de belangrijkste handelspartners van Nederland. Jarenlang behoorde Italië tot de top-vijf landen waar Nederland goederen naartoe exporteerde. Sinds 2011 staat het op de zesde plek. Alleen Duitsland, België, Frankrijk, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk gaan de Italianen voor. De totale waarde van de export bedroeg over 2012 in totaal 19.6 miljard euro. De import was veel kleiner. Het ging om 8.8 miljard euro aan goederen. Het totale overschot op de handelsbalans bedraagt daarom 11.8 miljard euro. Met andere woorden: de omvang van de export is meer dan twee keer zo groot als de omvang van de import. Uit onderzoek van het CBS bleek dat Nederland het meest aan Italië verdient, meer nog dan aan Duitsland. Veel van de goederen die naar Duitsland worden geëxporteerd komen Nederland binnen via de Rotterdamse haven. Voor de export telt de hele waarde van het product mee, zonder er rekening mee te houden dat Nederland weinig toegevoegde waarde levert. Voor producten die aan Italië geleverd worden geldt die toegevoegde waarde veel meer.
Export naar Italië
Het grootste deel van de export bedroeg chemische producten, namelijk in meer dan een kwart van de gevallen. Machines maakten ook bijna een kwart uit van de export. Bij de rest van de exportproducten ging het onder andere om fabricaten en voeding. Vanuit Italië werd er relatief veel kleding naar Nederland verhandeld. Dat komt omdat Italië nog altijd wel geldt als het mode-Mekka.
Waar je op moet letten bij het handelen met Italianen
Wie wil gaan handelen met de Italianen doet er goed aan om snel een eigen netwerk op te bouwen of een agent te vinden die al over zo’n netwerk beschikt. Een goede vertrouwenspersoon kan je helpen om de contacten met potentiële klanten te leggen. Wie eenmaal een goede band heeft met een klant moet hard zijn best doen om die klant vervolgens weer te verliezen. Een nadeel van die vertrouwelijk band is wel dat de Italiaan sneller verwacht dat je midden in de nacht voor hem klaar staat voor iets onbenulligs. Verder is het aan te bevelen om de taal te leren. Italianen zullen dat zeker op prijs stellen. Het betekent dat je een van hen bent. Het is een investering in tijd, maar eentje die zich zeker uitbetaald.
Hardere manier van zakendoen
Italië werd in 2008 hard getroffen door de gevolgen van de Kredietcrisis. De schulden van de overheid stegen snel. Datzelfde gold voor de werkloosheidscijfers. Anno 2014 is Italië zich langzaam aan het herstellen. Een van de nadelen is wel dat het er bij het zakendoen wel harder aan toe gaat. Zo is het de ervaring van Nederlandse exporteurs dat ze langer op hun geld moeten wachten. Bovendien wordt het niet gewaardeerd wanneer er een incassobureau wordt ingeschakeld. Ga er in dat geval vanuit dat je een klant kwijt bent. Beter is om er persoonlijk langs te gaan en te laten zien hoe moeilijk je het hebt. Ook wordt de Nederlandse openheid niet per se altijd gewaardeerd. Soms is het handiger wat meer om zaken heen te praten en op een later moment in het gesprek je concrete vragen of wensen uit te spreken.