InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Exporteren naar Marokko

Exporteren naar Marokko

Exporteren naar Marokko Veel Marokkaanse Nederlanders drijven handel met hun voormalige thuisland. Dat komt omdat ze de taal goed kennen en ook de toegang tot de markt kennen. Er worden met name veel auto's naar Marokko geëxporteerd. Andersom importeert Marokko ook producten naar de Nederlandse markt. Nederland is verantwoordelijk voor ongeveer 2,5 procent van de import van Marokko. Het is goed u af te vragen waarom u naar Marokko wilt exporteren. Ook als u van Marokkaanse afkomst bent. U kunt het wel een leuk land vinden, of iets terug willen doen, maar let erop dat u daardoor niet minder kritisch wordt. Het blijft zaken doen. Vraag u zelf af of er echt kansen liggen en werk uw ideeën uit in een goed en solide ondernemingsplan. Zorg er ook voor dat u goede contacten hebben en dat u de taal nog voldoende spreekt. Ook kan er een behoorlijk verschil zitten tussen de cultuur van Marokko en de zakencultuur van Marokko. Houd daar dus rekening mee. En vraag u zelf als laatste af of u de taal nog voldoende spreekt. Als dat zo is heeft u waarschijnlijk een voordeel boven andere ondernemers.

Handelsbalans Nederland en Marokko

De Nederlandse handelsbalans met Marokko is negatief. In 2009 werd er voor 314 miljoen euro aan goederen naar Marokko geëxporteerd. Andersom was de import vanuit Marokko 241,7 miljoen. In totaal vormt de Nederlandse invoer ongeveer 2,5 procent van de totale invoer van Marokko. De grootste en belangrijkste handelspartners van Marokko zijn Frankrijk, Spanje, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. Marokko voert vanuit Nederland met name landbouwproducten, levensmiddelen en industriële producten, zoals bijvoorbeeld machines en stoffen en garen die te gebruiken zijn in de textielindustrie. Er liggen nog veel kansen in sectoren voor wat en energie, infrastructuur en bouw. Ook aan ICT is veel behoefte.

Exporteren naar Marokko

U moet er ook rekening mee houden dat u invoerrechten moet betalen wanneer u producten naar Marokko exporteert. Marokko maakt geen deel uit van de Europese Unie en daarom mogen zij geld vragen vragen wanneer u producten importeert. Andersom is dat net zo wanneer Marokko producten naar de Europese Unie zendt. Deze invoerrechten zijn een inkomstenbron voor de Marokkaanse overheid. Deels worden ze ook gebruikt om te voorkomen dat de hele Marokkaanse markt wordt overstroomd met goedkope westerse producten. Dat zou namelijk erg nadelig kunnen zijn voor de eigen Marokkaanse producten die niet altijd met de goedkope westerse producten kunnen concurreren. Ook is het goed om de koers van de Marokkaanse dirham in de gaten te houden. Dat is de nationale munt van Marokko. De koers daarvan kan soms fluctueren. Dat kan er dus toe leiden dat u wel winst maakt, maar dat deze toch fors afneemt omdat de waarde in euro’s fors daalt omdat de koers van de dirham ten opzichte van de euro daalt.

Auto exporteren naar Marokko

Veel Marokkanen verkochten hun auto in Marokko wanneer ze daarnaar toe op vakantie gingen. Dat komt omdat de prijs van auto’s in Marokko hoger ligt dan in Europa. Veel Marokkaanse families kopen dan een Nederland een relatief nieuwe, zij het tweedehands wagen, en gaan daarmee op vakantie in Marokko. Vervolgens verkopen ze deze in Marokko en rijden bijvoorbeeld samen met familie weer terug naar Nederland. Op die manier maken ze winst. Tegenwoordig is de regel dat er alleen nog maar auto’s geïmporteerd mogen worden die ouder dan vijf jaar zijn. Marokkanen die met de auto op vakantie gaan naar Marokko krijgen een aantekening in hun paspoort over hun auto en moeten vervolgens met dezelfde auto ook weer terug reizen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Exporteren naar Marokko"

Reacties

Appie, 16-10-2013 12:38 #2
Er mogen alleen auto's ingevoerd worden die niet ouder zijn als vijf jaar en niet wat er in het bovenstaande artikel staat (ouder als vijf jaar) dat heb ik niet vernomen maar zelf ondervonden. dus pas op voor dat je daar aankomt met een die ouder is dan vijf jaar, dan word er niet naar je gekeken.

Mo, 22-09-2013 23:57 #1
Hallo, ik had een vraag. Ik heb een vriend die ik nog niet zolang ken en hij heeft me een voorstel gedaan. Heb met hem aan tafel gezeten en hij had het over autoonderdelen naar Marokko sturen via container. Dus hij wilt namelijk wagens helemaal uit elkaar halen en zo container in. Maar hij vraagt van mij 25.000 euro om te beginnen en hij zegt dat het gewoon gaat werken en veel winst kan maken. Hij zegt dat hij mensen kent daar die misschien alles in 1 keer kopen. Hij zegt dat hij een heel groot garage heeft om alle stukken erin te zetten als het niet een 1 keer word verkocht. Wat denk jij hiervan?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Exporteren
Reacties: 2
Schrijf mee!