InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Exporteren naar Australië

Exporteren naar Australië

Exporteren naar Australië Vanuit Nederland wordt er veel naar Australië geëxporteerd. In totaal gaat het jaarlijks om meer dan 1.4 miljard euro. Het belangrijkste exportproduct naar Australië zijn landbouwmachines. Het land is niet per se heel toegankelijk voor buitenlandse investeerders. De Australische overheid stelt bijvoorbeeld hoge invoerrechten. Andersom is de import naar Nederland vanuit Australië een stuk kleiner. Lees er alles over in dit artikel. Er worden relatief veel goederen verscheept vanuit Nederland naar Australië. Het gaat jaarlijks om een bedrag van meer dan 1.4 miljard euro. Er is sprake van een forse toename. In 2010 was er sprake van een toename van de export met 14 procent ten opzichte van een jaar eerder. In totaal gaat het om 0.4 procent van de totale export van Nederland. Andersom was er ook sprake van een toename van de invoer. Het ging daarbij op een toename van 3 procent van een jaar eerder. In totaal ging het om 0.2 procent van de totale import van Nederland. Eerder was de import door toedoen van de crisis fors ingezakt.

Import van en naar Australië

Een groot deel van de import bestaat uit oliehoudende zaden en vruchten. In 2010 ging het al om een kwart van de totale import. Verder worden er vooral veel geneesmiddelen en steenkool geïmporteerd. Er is relatief weinig sprake van consumptiegoederen. Dat komt omdat het veel geld kost om producten naar Australië te vervoeren en andersom. Dat heeft te maken met de verre reisafstand. Vanuit Nederland worden er vooral veel landbouwmachines naar Australië toegestuurd. Nederland staat erom dat ze veel van deze machines uitvoeren omdat ze een hoog ontwikkelende landbouwindustrie hebben. Andere machines die veel worden uitgevoerd zijn voedingsmachines. Een andere sector die steeds meer kansen biedt is de ICT-sector. Ook de telecommunicatiesector biedt kansen, omdat deze volop in ontwikkeling is.

De economie van Australië

Australië is maar liefst 185 maal groter dan Nederland, maar heeft maar 23 miljoen inwoners. De economie van het land groeit al jaren hard en de werkloosheid is relatief laag. De belangrijkste handelspartner van Australië zijn de Verenigde Staten, maar China begint een steeds belangrijkere rol in de regio in te nemen. Dat land schreeuwt om grondstoffen en veel daarvan wordt uit Australië gehaald. Dat komt mede door de gunstige ligging. Tegelijkertijd houdt Australië haar economie gesloten voor te veel buitenlandse invloeden. Het is voor buitenlanders lastig om een werkvergunning te krijgen voor Australië. Ook moeten er voor de meeste producten invoerrechten betaald worden, waardoor het niet heel erg aantrekkelijk is om op grote schaal goederen te exporteren naar het land.

Zelf exporteren naar Australië

Wie in Australië zaken wil doen heeft verschillende mogelijkheden. Doorgaans doet u er verstandig aan om een Australische zakenpartner te zoeken. Dat is omdat u zelf waarschijnlijk geen verblijfsvergunning krijgt om te werken, zeker wanneer u nog geen groot economisch belang in het land heeft. Verder biedt bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel en de Nederlandse ambassade in Australië advies aan beginnende ondernemers. Zij kunnen u bijvoorbeeld in contact brengen met Australische vakgenoten en eventuele afnemers. Een andere mogelijkheid is via het internet een markt proberen aan te boren in Australië. De bevolking spreekt de Engelse taal, dus daardoor is de drempel relatief laag. Wel moet u zoeken naar een product dat goed verkoopt, het zogeheten gat in de markt. Dat is omdat u te maken heeft met dure verzendkosten, dus u moet wel voldoende marge hebben op uw product om daadwerkelijk winst te kunnen maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Exporteren naar Australië"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 23-10-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Special: Exporteren
Schrijf mee!