Exporteren naar Polen
Polen is een aantrekkelijk land om zaken mee te doen. Het land is aan het uitgroeien tot een van de belangrijkste handelspartners van Nederland. Doordat Polen relatief dichtbij ligt is het vooral aantrekkelijk om auto's, caravans en motoren naar Polen te exporteren. De uitvoer naar het Oost-Europese land is in een aantal jaar tijd verdubbeld. Dat komt mede doordat Polen lid is geworden van de Europese Unie.
Polen is aan het uitgroeien tot een van Nederlands belangrijkste handelspartners in de regio. Polen maakt sinds 2004 deel uit van de Europese Unie. Dat was een belangrijke stimulans voor ondernemers om meer handel te gaan drijven met het Oost-Europese land. Doordat Polen deel ging uitmaken van de Europese Unie werd het veel makkelijker om goederen te exporteren en importeren. Auto’s en vrachtvervoer kunnen tegenwoordig bij de grens doorrijden en hebben veel minder last van lange wachttijden door douanecontroles. Bovendien vielen de handelsbarrières en bepaalde importheffingen weg, waardoor het veel goedkoper is geworden om handel te drijven met het Europese land.
Exporteren naar Polen
Over een periode van 10 jaar verdriedubbelde het handelsoverschot met Polen. In 2013 werd er voor maar liefst 9.2 miljard aan goederen geëxporteerd. Rond 2004 ging het slechts om 4 miljard euro. De import in 2013 bedroeg 5.5 miljard euro. Daarmee kwam het handelsoverschot in 2013 uit op 3.7 miljard euro. Binnen de Europese Unie is Polen daarmee uitgegroeid tot de achtste handelspartner van Nederland qua omvang. Er waren in 2013 ruim vijfduizend exporteurs tegenover ongeveer drieduizend importeurs. Vanuit Polen worden er vooral veel hightechproducten geïmporteerd. Daar tegenover worden er vanuit Nederland veel trucks, motors, caravans en auto’s naar Polen gestuurd. Het gaat dan om gebruikte automobielen. Polen is vooral een aantrekkelijke afzetmarkt voor Nederlandse bedrijven omdat het relatief dichtbij is en omdat het een van de snelst groeiende economieën binnen de Europese Unie is. De verwachting is dat de economie tot 2016 gemiddeld met meer dan 4 procent zal blijven groeien. Het Europese gemiddelde ligt rond de 3 procent.
Het leggen van contacten met Polen
Er is Polen vooral een toenemende vraag naar luxeproducten. Voor Nederlandse ondernemers liggen daar de kansen om zich te onderscheiden. Verder liggen de lonen in Polen nog relatief laag. Het is daardoor aantrekkelijk om bepaalde processen uit te besteden aan Polen. Het gemiddelde opleidingsniveau ligt hoog, waardoor ook meer complexe taken wellicht uitbesteed kunnen worden. Wie zaken wil doen in Polen doet er goed aan om een lokale partner te zoeken die de weg weet op de plaatselijke markt. De meest Polen spreken Duits en een deel Engels. Daardoor is de taalbarrière minder groot dan in veel andere landen. De Nederlandse ambassade en de Kamer van Koophandel kan ondernemers die aan Polen aan de slag willen helpen met het leggen van contacten en bemiddelen. Ook handelsmissies en congressen zijn goede gelegenheden voor het leggen van contacten.
Poolse mentaliteit
Wie met Polen zaken gaat doen moet er rekening mee houden dat zij vooral veel waarde hechten aan het belang van relaties. Het is daarom belangrijk daar uitgebreid de tijd voor te nemen. Nederlanders zijn er goed in te snel van stapel te lopen en te snel ter zake te komen. Zakendoen is in Polen ook het elkaar gunnen van succes. Die mentaliteit verandert overigens wel snel doordat Polen steeds meer zaken doet met landen als Duitsland en Polen. De jongere generatie is ook veel bereisder waardoor zij ook in het zakendoen assertiever zullen overkomen.