InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Timemanagement, tien tips voor meer doen in minder tijd

Timemanagement, tien tips voor meer doen in minder tijd

Timemanagement, tien tips voor meer doen in minder tijd Timemanagement en meer doen in minder tijd is in de huidige samenleving heel belangrijk. Iedereen weet dat een dag maar 24 uur heeft, een week 7 dagen en slechts 168 uur. Wie snel kan rekenen weet dan ook dat tijd beperkt is. Het is essentieel om effectief te zijn tijdens het werk en timemanagement is hierbij van groot belang. Hoe kun je dankzij deze tips je effectiviteit vergroten en beter met tijd omgaan?

Timemanagement

Het belang van het indelen van tijd is groot aangezien een verstreken uur nooit meer terugkomt. Wie tijdens het werk het optimale uit zijn of haar werkdag wil halen moet ervoor zorgen dat er geen tijd verloren gaat aan onzinnigheden en onnodige bijkomende zaken.

Hier volgen tien tips om meer te doen in minder tijd

  1. Bekijk hoe je je tijd besteed
  2. Maak onderscheid tussen belangrijke en minder belangrijke taken
  3. Sta een kwartier vroeger op
  4. Maak een schema voor internetgebruik
  5. Begin met plannen
  6. Gebruik geen persoonlijke sociale media
  7. Blijf realistisch in je verwachtingen
  8. Verander je manier van denken
  9. Voeg afspraken samen
  10. Houd je werkplek schoon en overzichtelijk

Bekijk hoe je je tijd besteedt

Doe dit per week want veel mensen hebben geen idee wat ze in een week eigenlijk uitvoeren. Maak hierbij een overzicht van prioriteiten. Als je in de ochtend twintig minuten bezig bent wat je zal aantrekken ben je in een week al honderd minuten van je tijd kwijt.

Maak onderscheid tussen belangrijke en minder belangrijke taken

Doe eerst de belangrijke taken wanneer je nog scherp en fris bent. Plan je minder belangrijke taken om je belangrijke taken heen en krijg meer gedaan. Kijk daarnaast ook kritisch naar je minder belangrijke taken op het werk en evalueer of ze überhaupt wel gedaan moeten worden.

Sta een kwartier vroeger op

Als je dit doet dan heeft elke werkweek 75 minuten meer dan nu. Als je een kwartier eerder op kantoor bent dan kun je belangrijke e-mails en andere zaken afhandelen zonder de afleidingen van andere collega's die dan nog niet op kantoor zijn aangekomen. Tevens kun je dit kwartier per dag gebruiken voor een snelle ochtendtraining om de dag fit te beginnen.

Maak een schema voor internetgebruik

De tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Dit is zeker het geval online. Stel je gaat online om even het nieuws of weer te checken en voor je het weet lees je allerlei artikelen waar je van tevoren niet aan had gedacht. Of even snel de laatste sportuitslagen bekijken en voor je het weet ben je hier per week uren mee bezig. Maak dus een schema voor internetgebruik en houd je daaraan.

Begin met plannen

Maak aan het begin van iedere week op kantoor een lijst met de zaken die je absoluut gedaan moet hebben aan het einde van de week. Zorg ervoor dat je elke dag aan het einde van de dag evalueert welke taken je al hebt gedaan en welke morgen gedaan moeten worden om je weekdoelstelling te behalen en misschien wel te overtreffen.

Gebruik geen persoonlijke sociale media

Facebook, Twitter, Instagram en andere sociale media zijn interessant en leuk maar ook heel tijdsintensief. Als je je status een keer per dag checkt aan het einde van de werkdag dan kost dit veel minder tijd op kantoor en kun je zakelijk en privé beter scheiden. Dit voorkomt dat je je doelstelling op het werk niet haalt.

Blijf realistisch in je verwachtingen

Op papier kan het heel mooi staan om voor negen uur in de ochtend te gaan fitnessen, de kinderen naar school te brengen, de was te doen en zo verder. Neem niet teveel hooi op je vork want dit kan er nu eenmaal heel eenvoudig afvallen.

Verander je manier van denken

Denk niet "ik ben zo druk" of "ik heb nergens tijd voor" want dit zijn negatieve gedachten. Je kunt ook denken ik probeer zoveel mogelijk uit de beschikbare tijd te halen en daarin zoveel mogelijk doelen te realiseren.

Voeg afspraken samen

Stel je moet naar een klant in de stad en vlakbij is een supermarkt om even de boodschappen voor vanavond te doen. Doe dit dan samen. De tijd die je daardoor extra op kantoor bent staat niet in verhouding tot de reistijd naar de supermarkt na werktijd. Het is dan ook vaak drukker in de supermarkt.

Houd je werkplek schoon en overzichtelijk

Een opgeruimde en schone werkplek doet wonderen voor je motivatie en persoonlijke effectiviteit. Daarnaast heb je zo meer overzicht in de taken die moeten worden gedaan.

Extra tips

Bovenstaande tips zijn zeer nuttig. Het kan daarbij handig zijn om een cursus timemanagement of een cursus persoonlijke effectiviteit te doen om het optimale uit jezelf te halen.

Lees verder

© 2014 - 2019 Infoq, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Timemanagment: het model van EisenhowerTimemanagment: het model van EisenhowerIn de moderne samenleving waarin we momenteel leven is tijd een steeds belangrijker begrip. Mensen hebben het druk en vo…
Timemanagement, nuttig en handigDe meningen over timemanagement zijn verdeeld en ook of het specifiek van deze tijd is. Feit is wel dat het handig is al…
Timemanagement; archiverenTimemanagement; archiverenNiets is ergerlijker dan zoekgeraakte informatie. Tijdsverlies door kwijtgeraakte mappen of losse vellen papier die door…
Dertien wetten van effectief timemanagementTeveel te doen en te weinig tijd? Door een paar simpele trucs toe te passen kun je je tijd een stuk effectiever gebruike…
Time management tips: zorgvuldig omgaan met kostbare tijdTime management tips: zorgvuldig omgaan met kostbare tijdTijd is kostbaar. Efficiënt werken en de tijdsbesteding optimaal benutten is voor veel hardwerkende mensen lastig. Door…
Bronnen en referenties
  • The Huffington Post

Reageer op het artikel "Timemanagement, tien tips voor meer doen in minder tijd"

Infoteur: Infoq
Laatste update: 25-06-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!