Timemanagement, tien tips voor meer doen in minder tijd
Timemanagement en meer doen in minder tijd is in de huidige samenleving heel belangrijk. Iedereen weet dat een dag maar 24 uur heeft, een week 7 dagen en slechts 168 uur. Wie snel kan rekenen weet dan ook dat tijd beperkt is. Het is essentieel om effectief te zijn tijdens het werk en timemanagement is hierbij van groot belang. Hoe kun je dankzij deze tips je effectiviteit vergroten en beter met tijd omgaan?
Timemanagement
Het belang van het indelen van tijd is groot aangezien een verstreken uur nooit meer terugkomt. Wie tijdens het werk het optimale uit zijn of haar werkdag wil halen moet ervoor zorgen dat er geen tijd verloren gaat aan onzinnigheden en onnodige bijkomende zaken.
Hier volgen tien tips om meer te doen in minder tijd
- Bekijk hoe je je tijd besteed
- Maak onderscheid tussen belangrijke en minder belangrijke taken
- Sta een kwartier vroeger op
- Maak een schema voor internetgebruik
- Begin met plannen
- Gebruik geen persoonlijke sociale media
- Blijf realistisch in je verwachtingen
- Verander je manier van denken
- Voeg afspraken samen
- Houd je werkplek schoon en overzichtelijk
Bekijk hoe je je tijd besteedt
Doe dit per week want veel mensen hebben geen idee wat ze in een week eigenlijk uitvoeren. Maak hierbij een overzicht van prioriteiten. Als je in de ochtend twintig minuten bezig bent wat je zal aantrekken ben je in een week al honderd minuten van je tijd kwijt.
Maak onderscheid tussen belangrijke en minder belangrijke taken
Doe eerst de belangrijke taken wanneer je nog scherp en fris bent. Plan je minder belangrijke taken om je belangrijke taken heen en krijg meer gedaan. Kijk daarnaast ook kritisch naar je minder belangrijke taken op het werk en evalueer of ze überhaupt wel gedaan moeten worden.
Sta een kwartier vroeger op
Als je dit doet dan heeft elke werkweek 75 minuten meer dan nu. Als je een kwartier eerder op kantoor bent dan kun je belangrijke e-mails en andere zaken afhandelen zonder de afleidingen van andere collega's die dan nog niet op kantoor zijn aangekomen. Tevens kun je dit kwartier per dag gebruiken voor een snelle ochtendtraining om de dag fit te beginnen.
Maak een schema voor internetgebruik
De tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Dit is zeker het geval online. Stel je gaat online om even het nieuws of weer te checken en voor je het weet lees je allerlei artikelen waar je van tevoren niet aan had gedacht. Of even snel de laatste sportuitslagen bekijken en voor je het weet ben je hier per week uren mee bezig. Maak dus een schema voor internetgebruik en houd je daaraan.
Begin met plannen
Maak aan het begin van iedere week op kantoor een lijst met de zaken die je absoluut gedaan moet hebben aan het einde van de week. Zorg ervoor dat je elke dag aan het einde van de dag evalueert welke taken je al hebt gedaan en welke morgen gedaan moeten worden om je weekdoelstelling te behalen en misschien wel te overtreffen.
Gebruik geen persoonlijke sociale media
Facebook, Twitter, Instagram en andere sociale media zijn interessant en leuk maar ook heel tijdsintensief. Als je je status een keer per dag checkt aan het einde van de werkdag dan kost dit veel minder tijd op kantoor en kun je zakelijk en privé beter scheiden. Dit voorkomt dat je je doelstelling op het werk niet haalt.
Blijf realistisch in je verwachtingen
Op papier kan het heel mooi staan om voor negen uur in de ochtend te gaan fitnessen, de kinderen naar school te brengen, de was te doen en zo verder. Neem niet teveel hooi op je vork want dit kan er nu eenmaal heel eenvoudig afvallen.
Verander je manier van denken
Denk niet "ik ben zo druk" of "ik heb nergens tijd voor" want dit zijn negatieve gedachten. Je kunt ook denken ik probeer zoveel mogelijk uit de beschikbare tijd te halen en daarin zoveel mogelijk doelen te realiseren.
Voeg afspraken samen
Stel je moet naar een klant in de stad en vlakbij is een supermarkt om even de boodschappen voor vanavond te doen. Doe dit dan samen. De tijd die je daardoor extra op kantoor bent staat niet in verhouding tot de reistijd naar de supermarkt na werktijd. Het is dan ook vaak drukker in de supermarkt.
Houd je werkplek schoon en overzichtelijk
Een opgeruimde en schone werkplek doet wonderen voor je motivatie en persoonlijke effectiviteit. Daarnaast heb je zo meer overzicht in de taken die moeten worden gedaan.
Extra tips
Bovenstaande tips zijn zeer nuttig. Het kan daarbij handig zijn om een cursus timemanagement of een cursus persoonlijke effectiviteit te doen om het optimale uit jezelf te halen.
Lees verder