Timemanagment: het model van Eisenhower

Timemanagment: het model van Eisenhower In de moderne samenleving waarin we momenteel leven is tijd een steeds belangrijker begrip. Mensen hebben het druk en voor vele zaken zoals hobby's, uitjes met vrienden of ontspanning is geen of weinig tijd. Voor mensen die het altijd druk hebben is het belangrijk om goed met de tijd die zij hebben om te gaan. Dat kan door de tijd goed in te delen: timemanagement. In dit artikel wordt een model wat gebruikt wordt voor timemanagement uitgelicht, namelijk het Eisenhowermodel.

Timemanagement

Timemanagement betekent simpelweg het managen van tijd, oftewel tijd inplannen. Timemanagement is in deze moderne samenleving steeds belangrijker geworden. Door tijd goed te plannen houdt u tijd over om leuke dingen te doen en niet alleen met uw baan bezig te zijn. Timemanagement heeft behalve de vrije tijd die u hierdoor krijgt nog meer voordelen: goede timemanagement zorgt namelijk voor minder stress, mensen die tijd goed indelen werken zorgvuldiger en efficiënter en een goede tijdsplanning zorgt ervoor dat ook anderen prettiger kunnen werken aangezien ze weten waar ze aan toe zijn. Kortom, timemanagement bezorgt u vele voordelen.

Het model van Eisenhower

Een van de vele modellen die gemaakt zijn om uw tijd goed in te kunnen delen is het Eisenhower model. Eisenhower, oftewel Dwight D. Eisenhower, was voormalig generaal en president van de VS en stond bekend om de volgende uitspraak:

"Urgente zaken zijn zelden belangrijk en belangrijke zaken zelden urgent."

Deze uitspraak is de basis geweest voor het Eisenhowermodel wat we momenteel in het kader van timemanagement nog veel gebruiken. Het model ziet er als volgt uit:

UrgentNiet urgent
BelangrijkMeteen doenPlannen
Niet belangrijkDelegerenUitstellen of niet doen

Voordat dit bovenstaande model wordt toegelicht is het belangrijk het verschil te weten tussen belangrijk en urgent. Urgent betekent dat iets met spoed moet, er staat druk achter en het moet snel gebeuren: iets is dringend. Ook is iets wat urgent is vaak iets wat niet gepland is zoals een telefoontje bij nood.

Iets wat belangrijk is moet ook gebeuren, echter staat hier vaak minder druk achter. Ook is het per persoon verschillend wat belangrijk is.

Nu u de tabel heeft gezien moet ook de betekenis van de begrippen in de tabel duidelijk worden gemaakt:
  • Meteen doen: dit zijn zaken die belangrijk zijn en urgent. Er zit vaak een deadline achter die snel nadert.
  • Plannen: zaken die niet urgent zijn maar wel belangrijk. Een uitje met vrienden bijvoorbeeld. Dit moet wel gebeuren maar heeft geen haast. Vaak worden deze zaken vanzelf urgent als u ze even laat liggen.
  • Delegeren: dit zijn zaken die niet belangrijk zijn maar wel urgent. Vaak kan iemand anders dit ook oplossen, delegeren is dus het beste in dit geval.
  • Uitstellen of niet doen: dingen die niet belangrijk zijn en niet urgent kunt u uitstellen of helemaal niet doen. Wanneer het ooit wel moet gebeuren kunt u wachten tot de zaken belangrijk of urgent of wellicht beide worden. Dan staat er meer druk achter om dit uit te voeren.

Als u voortaan uw taken ordent in deze tabel kunt u zien wat u als eerste moet afmaken en wat u vervolgens het beste kunt doen. Dit schema kunt u elke week opnieuw maken waardoor u elke week een nieuw weekoverzicht heeft en goed met de tijd die u heeft om kunt gaan. Heeft u vragen? Laat een reactie achter.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak ik een duidelijke prioriteitenstelling?Hoe maak ik een duidelijke prioriteitenstelling?De prioriteitenstelling zorgt ervoor dat u niet met uw handen in het haar hoeft te zitten. Na de SWOT-analyse kan het zi…
Hoe maak ik een externe analyse?Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketin…
Het 7-S model uit de interne analyseHet 7-S model wordt gebruikt bij het maken van de interne analyse van een organisatie. McKinsey & Company is de bedenker…
Freemium business modelFreemium is een combinatie van de woorden ‘free’ en ‘premium’, het is een business model dat gratis en premium producten…

Organisatiestructuur binnen een bedrijfOrganisatiestructuur binnen een bedrijfBinnen een organisatie zullen door middel van het uitvoeren van activiteiten de vastgestelde doelstellingen gerealiseerd…
Tips om goed te delegerenTips om goed te delegerenDelegeren is een onderdeel van het takenpakket van elke leidinggevende. Elk bedrijf met meerdere medewerkers zal moeten…
Bronnen en referenties
  • http://www.carrieretijger.nl/functioneren/professionele-vaardigheden/eigen-werk-organiseren/timemanagement

Reageer op het artikel "Timemanagment: het model van Eisenhower"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: Februari 2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Management
Schrijf mee!