InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Wat is Alibaba.com?

Wat is Alibaba.com?

Het doel van de Alibaba Group is om Chinese producenten handel te laten drijven met overzeese afnemers. Hiervoor hebben ze verschillende (veiling)sites, waarvan Alibaba.com de bekendste is. Alibaba Group behoort tot de top 3 van grootste internetbedrijven van China. Ook hebben ze een Nederlandse versie genaamd: “Aliexpress”. In mei 2014 maakte het bedrijf bekend dat ze naar de beurs willen.

Hoe groot is Alibaba?

Alibaba heeft op dit moment meer dan 79 miljoen leden. Deze leden bestaan uit producenten (die hun handelswaar aanbieden), inkopers voor bedrijven en particulieren uit alle hoeken van de wereld. De websites en diensten van Alibaba zijn groter dan Amazon.com en eBay samen. Meer dan 80 % van de internetverkopen in China gaat via de Alibaba Group. Ook veel Nederlandse webwinkels kopen in bij Alibaba.

Wat kost het handelen op Alibaba?

Voor kopers is het handelen op Alibaba.com (en de verschillende vertaalde versies) gratis. Je kunt er zowel zakelijk als particulier een account aanvragen en producten bestellen.
Ook voor de verkopers is de site in beginsel gratis, maar ze kunnen hun zichtbaarheid en productaanbod uitbreiden door een betaalde account te nemen.

De praktijk

Naast ieder product kun je door middel van een contactformulier of chatscherm contact opnemen met de leverancier. Zo kun je je vragen stellen en rechtstreeks met hem of haar onderhandelen over de prijs, leveringsvoorwaarden e.d. en uiteindelijk bestellen. Hiermee bemoeit Alibaba zich verder niet. Ze brengen alleen vraag en aanbod bij elkaar en je koopt dus rechtstreeks bij de aanbieder.

Betrouwbaarheid

De meningen in verschillende fora op internet zijn verdeeld. De één is laaiend enthousiast over Alibaba, terwijl de ander juist wat mindere ervaringen heeft met de website. Kritieken lees je vooral over de levertijden. Alibaba bemoeit zich dus verder niet met de uiteindelijke bestelling of levering. Alibaba adviseert om zaken te doen met de zogenaamde “Gold Supplier”. De “Gold Suppliers” moeten voldoen aan strenge voorwaarden. Bij meerdere klachten wordt hun account geblokkeerd.

Kopen op Alibaba.com

Voordat je daadwerkelijk gaat kopen op alibaba.com moet je goed weten waar je mee bezig bent. Zo krijg je te maken met onder andere transportkosten en invoerrechten. Ook garantie is een punt om goed over na te denken, want een defecte iPhone lader van tien euro terug sturen naar China is nogal prijzig.

Oprichter Alibaba

Alibaba is opgericht door Jack Ma (1964), een voormalig docent Engels. Hij heeft samen met zeventien vrienden het bedrijf Alibaba-group opgericht in 1999. Jack Ma heeft volgens eigen zeggen geen verstand van computers, maar is wel de drijvende kracht achter één van de grootste Chinese e-commerce bedrijven. Hij staat bekend als een grappige en flamboyante persoonlijkheid die zich vastbijt in zijn tegenstanders.

Eigendom Alibaba

Oprichter Jack Ma heeft inmiddels een deel van het bedrijf verkocht aan Yahoo (23 procent), mede oprichter Joseph Tsai (3,6 procent) en de Japanse Softbank Corporation (34 procent). Jack Ma is inmiddels geen algemeen-directeur meer, maar nog wel president-commissaris.

Beursgang

In mei 2014 heeft Alibaba een beursgang aangevraagd. Het bedrijf wil ongeveer 12 procent vrij verhandelbaar maken. Dit betekent dat de beursgang een waarde zal hebben van ongeveer 20 miljard dollar. Facebook ging in 2012 voor 16 miljard dollar naar de beurs. Als alles goed gaat kan Alibaba de grootste technologiebeursgang op haar naam zetten. Er is ook veel kritiek op de beursgang van Alibaba omdat het bedrijf niet transparant genoeg zou zijn.
© 2014 - 2019 Robino, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alibaba naar de beursHet Chinese internetbedrijf Alibaba is 19 september 2014 naar de beurs gegaan. Er is lang gewacht op deze beursgang en e…
Kopen en verkopen op AlibabaKopen en verkopen op AlibabaHet bedrijf Alibaba en de site Taobao zijn aan een snelle opmars bezig. Het bedrijf ging in september 2014 naar de beurs…
AliExpress, goedkope Chinese webshopAliExpress, goedkope Chinese webshopHet label 'Made in China' wordt al snel geassocieerd met goedkope spullen. In Nederland betaalt u wel een hoger bedrag v…
Is het interessant om AliExpress-producten door te verkopen?Is het interessant om AliExpress-producten door te verkopen?Het Chinese online verkoopplatform AliExpress is een onderdeel van Alibaba. Producenten uit China en omliggende landen v…
De ontwikkeling van eBayDe ontwikkeling van eBayEBay is sinds de oprichting in 1995 al snel uitgegroeid tot een van de grootste koop- en verkoopwebsites ter wereld. Waa…

Reageer op het artikel "Wat is Alibaba.com?"

Reacties

Nick, 30-11-2015 21:43 #2
Hi Michel, heb je dit bij een gold supplier besteld?

Gr nick

Michel, 11-06-2014 12:38 #1
Pas op met deze Chinese oplichters. Zakelijke gesprekken over bestellingen gaan razendsnel, en de betaling is in no-time van je rekening gehaald. Daarna stopt ALLE correspondentie. Ze reageren nergens meer op.
Gelukkig ging het bij mij om een proef-bestelling van een tablet (104$) dus geen man overboord. Doe NOOIT een grote bestelling. China is een roteind weg om je recht te gaan halen!

Infoteur: Robino
Gepubliceerd: 08-05-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Reacties: 2
Schrijf mee!