Timemanagement, nuttig en handig
De meningen over timemanagement zijn verdeeld en ook of het specifiek van deze tijd is. Feit is wel dat het handig is als je enkele basisbeginsels van timemanagement in je systeem hebt zitten. Door een grotere efficiency kan je meer uit minder tijd halen.Tijdindeling
Als je willekeurig enkele mensen op het werk vraagt wat ze de afgelopen uren gedaan hebben, zijn er steevast een aantal die hard moeten nadenken. Vervolgens met enkele kleine klussen komen, een aantal collega’s die “even” langs zijn geweest en veel e-mails beantwoord etc. etc. Bij de minuut leven kan maar gaat ver, maar iets meer indeling om voor jezelf het overzicht en voortgang in beeld te hebben geeft ook meer lucht en overzicht in de drukke werkzaamheden. Bovendien hoef je op deze wijze niet al je taken in je hoofd te houden, maar leg je alles vast. Meer ruimte in je hoofd voor andere zaken dus!Hoe aan te pakken
Door verschillende instituten worden maattrainingen gegeven, maar de grote lijnen zijn identiek. De meeste theorieën gaan uit van de verdeling van taken in “urgent” en “belangrijk” (en daarna “urgent maar niet belangrijk” en “ belangrijk maar niet urgent” en tenslotte “ niet urgent en niet belangrijk”).Mensen hebben de neiging de spoedklussen als eerste op te pakken, omdat dit direct resultaat oplevert en een goed gevoel geeft. Maar vraag jezelf eens wat zaken af;
Als je je indeling gemaakt hebt, is het van belang je doel goed in beeld te houden. Het planmatig werken naar je doel geeft je in ieder geval al snel inzicht in de belangrijkheid (of niet) van bepaalde taken. Een volgtijdelijke opsomming geeft bovendien een goed gevoel als je je taken een-voor-een kunt afstrepen als zijnde voltooid.
Laat in je planning altijd wat ruimte voor calamiteiten of andere vorm van onderbreking. Dit geeft een prettiger gevoel van werken (wetende dat er wat ruimte is) en zorg dat je planning te overzien is.
Redenen waarom planning niet goed loopt
Het is gemakkelijk om te roepen dat het niet lukt. Geef antwoord op wat vragen die je jezelf moet stellen;Naslagwerk
Er is veel geschreven over timemanagement, maar de boeken Basiskennis Management en Praktisch Management zijn boeken met een praktische, heldere uiteenzetting.Succes!