InfoNu.nl > Zakelijk > Zakelijk > Sollicitatievraag Waar ben jij trots op in jouw werk?

Sollicitatievraag Waar ben jij trots op in jouw werk?

Sollicitatievraag  Waar ben jij trots op in jouw werk? De meeste sollicitatievragen zijn voorspelbaar. Door te vragen waar je trots op bent, krijgt de werkgever inzicht in jouw kwaliteiten. Hoe hoog let jij de lat? De werkgever moet in het sollicitatiegesprek proberen te achterhalen hoe ambitieus je bent en waarom ze jou moeten aannemen. Door een vraag te stellen over wat jij bereikt hebt in jouw carrière, kan de werkgever een indruk krijgen van wat ze van jou kunnen verwachten.

Waar ben je trots op in jouw werk?

Voorafgaand aan het sollicitatiegesprek moet je hier al over na gaan denken. Als je tijdens het gesprek jouw antwoord nog moet bedenken, geef je eigenlijk aan dat je in eerste instantie niets weet. De kans is ook groot dat je met iets kleins komt. Door er al vóór het gesprek over na te denken, heb je de mogelijkheid om met een goed onderbouwd verhaal te komen.

Kies iets waar jouw ondernemerschap uit blijkt

Het is niet voor niets dat werkgevers deelname in het bestuur van een vereniging hoog waarderen. Hieruit blijkt namelijk dat je meer kunt brengen dan alleen de taak waar je voor wordt aangenomen. Voor een functie gericht op het ondernemerschap moet je met een beter verhaal komen. Met een voorbeeld kun je laten zien waarom jij de juiste persoon voor de functie bent. Heb je een eigen afdeling opgezet? Heb je een nieuw distributiekanaal opgezet? Dit soort zaken moet je naar voren schuiven om aan te geven waar je voor staat en waar je trots op bent.

Vooral niet overdrijven

Je moet voorzichtig zijn met het ophemelen van kleine prestaties. Als je een gering prestatie brengt als iets groots, kan er getwijfeld worden aan jouw visie en jouw prestaties. Als het slechts iets kleins is, bedenk dan iets anders. Een grappig antwoord op deze vraag is ook niet op zn plaats. Door er een grap van te maken geef je eigenlijk aan niets te weten.

Wees ook niet te voorzichtig

Ga een prestatie niet afzwakken door feiten en omstandigheden te noemen waardoor het eenvoudig was om te presteren. Je moet uitstralen dat je er trots op bent. Als je een succes heb behaald over een zeer lange periode, benadruk de prestatie dan en niet de periode dat je er over gedaan hebt. Noem eventueel meerdere prestaties waar je trots op bent. Laat ook blijken dat er meerdere successen zijn.

Kies eventueel een prestatie uit het privé leven

Als je niets kunt bedenken, kun je ook kiezen voor een prestatie buiten het werk om. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een succesvolle nevenfunctie. Het komt erop neer dat je iets moet noemen wat als een prestatie kan worden gezien. Een zoon of dochter die iets bereikt heeft is geen goed voorbeeld. Het moeten gaan om eigen succes. Een succesvolle sportprestatie is wel noemenswaardig. Een succesvolle sporter kun je namelijk alleen worden met het juiste doorzettingsvermogen.

De prestatie moet wel daadwerkelijk verricht zijn

Eventueel kun je een prestatie iets aandikken, maar ga geen leugens bedenken. Ga geen successen bedenken om een mooi verhaal te kunnen vertellen. Als de leugen uit komt kan dit gevolgen hebben voor het wel of niet verlengen van de arbeidsovereenkomst. Werkgevers willen medewerkers in dienst waar ze op kunnen vertrouwen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.intermediair.nl/carriere/cv-en-sollicitatie/sollicitatiegesprek/tips-voor-het-sollicitatiegesprek-waar-ben-je-trots-op

Reageer op het artikel "Sollicitatievraag Waar ben jij trots op in jouw werk?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-01-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Zakelijk
Schrijf mee!