50 Let Pobedy – Atoomijsbreker van Rusland
Je hebt grote schepen, brede schepen en cruiseschepen als varende flatgebouwen. Dit Russische schip is vooral een sterk schip. Met zijn naam 50 Let Pobedy, dat 'Vijftig Jaar van Overwinning' betekent, bevaart Rusland de Barentszee, die normaal gesproken niet te bevaren is. Dit schip is in staat om door meters dik ijs te glijden als een lepel door de boter. Het was tot midden 2016 de grootste ijsbreker ter wereld, maar Rusland liet toen de Arktika te water die nog weer wat groter en sterker is dan de 50 Let Podeby.
50 Let Pobedy
De 50 Let Podeby is een atoomijsbreker in de Arktika-klasse en een van de grootste in die klasse. Tot aan juni 2016 was het de grootste ijsbreker van de wereld. De naam van het schip verwijst naar het jaar van vijftig jaar na de Tweede Wereldoorlog, 1995. Oorspronkelijk was dat het jaar dat de ijsbreker in de vaart zou worden genomen. Dat werd uiteindelijk iets later, maar de naam bleef. De 50 Let Podeby verliet in 2007 de werf.
Olie in het Arctische gebied
Het noordelijkste puntje van Rusland, het Arctische gebied, herbergt een schat aan delfstoffen. De olie ligt in een van de moeilijkst begaanbare gebieden van de wereld. Rusland stond voor de uitdaging om de weg naar het zwarte goud te openen. Er moest een weg geopend worden door het dikke poolijs om de olie bij de raffinaderijen te krijgen. Rusland bouwde daarvoor de sterkste en grootste atoomijsbreker ter wereld. Het schip is bijna niet zeewaardig in open zee, maar kan in het ijs goed uit de voeten. Hij breekt het ijs om voor andere schepen een open route te maken door de Barentszee. Ten noorden van Rusland, onder de Barentszee, zit de olie. Men schat dat daar een kwart van de wereldvoorraad zit. De Barentszee is bijna het hele jaar dik bevroren en als de zee niet dicht zit met ijs, zijn de golven er huizenhoog. Het is werelds meest mensonvriendelijke omgeving.
IJs
De taak van de ijsbreker is duidelijk. Hij doet geen onderzoek, vervoert geen olie, maar kraakt alleen het ijs. Dat is zijn enige taak: een weg banen voor andere schepen in zijn kielzog. De 50 Let Podeby is er helemaal voor gespecialiseerd. Al sinds 1830 zijn de landen rond de pool bezig met het aanpassen van schepen om ijs te kunnen breken. Het basisontwerp van een ijsbreker is, bijzonder genoeg, in tweehonderd jaar tijd nauwelijks gewijzigd. De aandrijving van het schip maakte wel een hele ontwikkeling door. De sterkste ijsbrekers zijn nucleair aangedreven.
IJsbreker
Een gewoon schip heeft een puntige boeg om door de golven te snijden. Een ijsbreker heeft een rondere vorm en de 50 Let Pobedy heeft een boeg die meer weg heeft van de ronde kant van een lepel. Wanneer het schip het ijs raakt, komt de boeg omhoog op het ijs. Het gewicht van het schip kraakt dan het ijs onder de boeg. De romp van het schip duwt het gekraakte ijs opzij, weg van het voortstuwingsmechaniek. Het ijs zou daar schade kunnen veroorzaken. De boeg is extra verstevigd om de druk van het ijs te kunnen weerstaan. Bovendien heeft het een coating die het schip glad maakt en makkelijk over het ijs laat glijden.
Groot en sterk
De atoomaandrijving geeft de ijsbreker de enorme kracht om de klus te klaren. Een van de sterkste van allemaal, de 50 Let Pobedy, is 159 meter lang en 23.439 ton zwaar. Met deze cijfers is het een kleintje vergeleken bij de reuze tankers waar het de weg voor baant, maar het is een van de grootste en sterkste ijsbrekers van de wereld.
Atoomijsbreker
Atoomkracht is de enige logische keuze voor deze ijsbrekers, zeggen de scheepsbouwers. De kracht die de schepen nodig hebben kan alleen geleverd worden met atoomaangedreven motoren. Op de 50 Let Pobedy leveren twee nucleaire reactoren de energie van 74.000 paardenkracht. Drie elektrische voortstuwingsmotoren doen het werk. De keuze voor atoomenergie is ingegeven door de enorme hoeveelheid brandstof die het schip nodig zou hebben, terwijl het een halve kilo uranium per dag verbruikt, waardoor het bunkeren beperkt kan worden. In de streek van de Barentszee liggen toch al weinig havens in de buurt. Regelmatig bunkeren zit er daar niet in.
Jaar zonder bunkeren
Atoomaangedreven ijsbrekers kunnen wel een jaar varen zonder een haven aan te doen.
Uranium is niet goedkoop, maar als puntje bij paaltje komt is het voor de ijsbrekers goedkoper dan diesel.
Niet zeewaardig
Buiten het element ijs is de 50 Let Pobedy nauwelijks zeewaardig. De ronde boeg is daar debet aan. Op open water rolt het schip van de ene op de andere kant. Bovendien batsen de hoge golven met een enorme kracht op het schip door het ontbreken van een puntige boeg.
50 Let Pobedy
Gegevens
- Type ijsbreker;
- Bouwjaar: 2007;
- Lengte x Breedte: 159 m X 30 m;
- Waterverplaatsing: 25.840 ton;
- Geregistreerde Snelheid (Max / Gem): 13.7 / 11.7 knopen;
- Vlag: Rusland;
- Gebied: Barentszee;
- Brandstof: Uranium.
- Voorzieningen:
- sauna;
- sportzaal;
- bioscoop;
- zwembad.
Niet meer de grootste
Tot aan half juni 2016 was de 50 Let Pobedy de grootste ijsbreker van de wereld. Rusland bouwde verder en liet in juni 2016 de Arktika te water die 173,3 meter lang en 34 meter breed is en nog meer waterverplaatsing (33.540 ton) heeft.
Lees verder