InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Inhoud van de overeenkomst

Inhoud van de overeenkomst

Inhoud van de overeenkomst De inhoud van een overeenkomst wordt door meerdere factoren bepaald. In dit artikel zal de inhoud van een overeenkomst duidelijk en overzichtelijk worden weergegeven. Dit overzicht kan als leidraad dienen voor iedere toekomstige overeenkomst. Op grote of op kleine schaal, een overeenkomst blijft een overeenkomst, waar minimaal twee partijen hun belangen willen behartigen.

De afspraken van beide partijen

Bij het sluiten van een overeenkomst hebben de partijen ruimte om samen afspraken te maken. Ze hebben dus een redelijke vrijheid in het maken van het contract, de zogenaamde 'contractvrijheid'. Echter moeten de fundamentele rechten en plichten waaraan een overeenkomst minimaal aan moet voldoen niet worden geschonden.

De wet

Naast de gemaakte afspraken zal de inhoud van de overeenkomst ook voor een gedeelte bepaalt worden door de wet.

Voorbeeld

Een horecazaak gaat een overeenkomst aan voor een bruiloftsfeest. Zij besluiten hierbij dat de jongeren onder de 16 die ook voor het feest zijn uitgenodigd eenmalig alcohol mogen drinken.

Echter is dit in strijdt met de Drank en Horecawet waarin wordt voorgeschreven dat een ieder onder de 16 geen alcohol mag drinken. Men kan hier onder geen enkel beding onderuit komen. Deze wet dient ter bescherming van mensen waarvan over het algemeen wordt gedacht dat deze de gevolgen van hun daden niet kunnen overzien. Men noemt dit 'handelingsonbekwaam'.

Het aanbod

De meeste bedrijven hebben een standaard aanbod op papier. Aan de hand van de gekozen arrangement(en) is duidelijk hoe het aanbod grotendeels ingevuld wordt. Veel bedrijven werken met een van tevoren vastgelegd aanbod. Denk hierbij aan een restaurant, een snackbar, een hotel, een reisbureau en een folder van een supermarkt.

In het aanbod wordt regelmatig gesproken over algemene voorwaarden. Deze voorwaarden gelden voor de gesloten overeenkomst. Een klant kijkt nogal regelmatig over de voorwaarden heen. Dit kan voor vervelende verrassingen zorgen. Om dit te voorkomen is het aan te raden altijd de voorwaarden te lezen alvorens je een overeenkomst sluit. Met name bij bedragen waarvan de financiële gevolgen groter kunnen zijn is het aan te raden de voorwaarden door te nemen alvorens u de overeenkomst sluit.

De redelijkheid en de billijkheid

Echter is het niet noodzakelijkheid om alle mogelijke situaties op papier te zetten om te voorkomen dat je daar het slachtoffer van wordt. Bij het sluiten van een overeenkomst bestaat er ook nog zoiets als het 'gezond verstand' (redelijkheid) en gevoel (billijkheid).

Voorbeeld]

U bent 25 jaar getrouwd en wilt dit vieren in een partycentrum. U hoeft niet vast te leggen dat er op de betreffende feestavond voldoende personeel aanwezig moet zijn. Dit is in de redelijkheid 'normaal'. De eigenaar van het partycentrum wordt geacht dit zonder afspraken vooraf geregeld te hebben. Ook over het schoonhouden van het toilet hoeven geen afspraken gemaakt te worden, dit is de norm en men mag verwachten dat dit gebeurt.
© 2010 - 2019 Erudio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is een aandeelhoudersovereenkomst?Overeenkomsten komen overal voor en zo dus ook in het wezen van aandeelhouders. Ondanks dat er in de statuten een hoop g…
Een geldige overeenkomst sluitenEen geldige overeenkomst sluitenOvereenkomsten worden overal op grote en op kleine schaal gesloten. Maar wat maakt een overeenkomst tot een geldige over…
Overeenkomst van opdrachtOvereenkomst van opdrachtBij een overeenkomst van opdracht voert de opdrachtnemer een opdracht uit voor de opdrachtgever in ruil voor loon. In te…
Wanprestatie: garanderen en vrijtekenenIn contracten worden tegenwoordig vaak bedingen opgenomen die er voor kunnen zorgen dat bij foutieve nakoming van een ve…
Hoe komt een overeenkomst tot stand?Dagelijks sluiten we overeenkomsten, denk bijvoorbeeld aan de koopovereenkomst. Maar hoe komt een overeenkomst nu eigenl…
Bronnen en referenties
  • Literatuur mbt recht, verzekeringen en belastingen http://www.xs4all.nl/~advocare/folder05.htm

Reageer op het artikel "Inhoud van de overeenkomst"

Reactie

W. V. D. Brink, 26-12-2015 03:16 #1
Kan een koopsompolis uit 1987 (oud regime) veranderen door iets wat er in een bijlage staat die achter het polisblad hangt? Mijn verzekeringsmaatschappij weigert mij mijn koopsomgeld uit te keren. Van het mij toekomende geldbedrag moet ik een pensioenpolis kopen. Wat ik helemaal niet wil natuurlijk. Maar in een bijlage staat iets waardoor de koopsompolis eigenlijk waardeloos is geworden. Sinds wanneer kan iets in een bijlage een overeenkomst van aard en intentie doen veranderen? Ik hoor graag van u.

Infoteur: Erudio
Gepubliceerd: 20-10-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Reacties: 1
Schrijf mee!