Ken je klant en je mogelijkheden als ondernemer
Als je je eigen onderneming begint is het goed je branche (nog eens) te verkennen en je doelgroep goed te definiëren. Mogelijk heb je dit al eerder gedaan, maar veranderingen gaan snel, dus geen overbodige luxe om nog eens in de branche te “duiken”. Te zien hoe je kansen liggen en hoe je klanten te vinden, als je je eigen onderneming begint.
Ratio of emotie
De gepassioneerde man of vrouw die een idee heeft of er om andere redenen helemaal voor wil gaan, duikt nog wel eens zonder na te denken in het diepe. En op zich is de gedreven, gepassioneerde ondernemer bij uitstek de man of vrouw die een succes kan maken van zijn/haar onderneming. Immers, een betere promotor is er waarschijnlijk niet te vinden.
Toch kan het geen kwaad om naast die enorme berg van emotie, die je zeker niet te veel af moet remmen, de ratio erbij te betrekken. Wat onderzoek doen, kijken hoe je businessmodel (en dat hoeven echt geen enorme boekwerken te zijn) eruit ziet. Sluit het aan, moet je wat bijsturen etc. Het is zonde van al je energie als je met wat vooronderzoek een hoop gedoe of teleurstelling zou hebben kunnen voorkomen.
Hoe te werk te gaan?
Klanten
Begin met nog eens heel concreet je klanten te benoemen en stel jezelf een aantal vragen.
- Wat is je doelgroep exact?
- Waarom is dat je doelgroep?
- Zijn er nog alternatieven?
- Is het een niche of “kan je met hagel schieten”?
Kanalen
Als je je doelgroep concreet benoemd hebt, kan je verder. Want een volgende vraag is:
Waar zijn mijn klanten te vinden?
Bij het zichtbaar worden voor je klanten, men moet je weten te vinden, gaat het er om dat je de juiste kanalen kiest. Geen eenvoudige keuze, want daarvoor moet je je verplaatsen in de klant. Wat zou mijn klant (stel je een gemiddelde klant voor ogen) doen als deze mijn product/dienst zoekt of moet ik vanuit een latente behoefte gaan “toeteren” met mijn product/dienst en zo de behoefte concreet maken? Denk hierbij aan alle mogelijkheden die geboden worden als het gaat om reclamemaken. Maak anders een totaallijst van mogelijkheden en streep af wat je niet ziet gebeuren. Laat vooral je eigen gedachten los, maar bekijk het door de ogen van je potentiële klant (je doelgroep).
Plan
Maak nu je plan hoe je klanten kenbaar te maken en daarvoor is het van essentieel belang dat je ook bekijkt of het om sec reclame gaat (bijvoorbeeld stunten met prijzen) of dat het om diepte-investering gaat en er naamsbekendheid moet plaatsvinden. Dat helpt ook in het proces wat je denkt te mogen verwachten als uitkomst van je investering. Dit voorkomt teleurstelling achteraf.
Branche
Naast je persoonlijke plan is het goed om ook de branche in algemeenheid nog eens de revue te laten passeren. Wat zijn je concurrenten, waarbij je altijd van je eigen kracht uit moet gaan, maar het geen kwaad kan je concurrent te kennen.
Zit er groei in je branche en hoe past je nieuwe onderneming in dit totaalplaatje?
Vragen die indirect je bedrijfsplannen kunnen beïnvloeden en dan is het maar beter om deze informatie te hebben voordat je erin stapt.
Tot slot
De mensen die afwijken van de norm zijn de mensen die de verandering in gang zetten en als je daarbij wilt horen moet je beseffen dat je ook nogal wat weerstand kunt verwachten. Ook of juist binnen je branche. Maar als je genoeg eelt op de ziel hebt en een dosis enthousiasme kan je, met wat huiswerk, een heel eind komen als zelfstandig onderneming. Succes!