Public relations en voorlichting
Public relations is een instrument binnen de marketingcommunicatiemanagement, maar meer dan dat. Pr wordt ook intern ingezet en in de financiële communicatie. De doelstelling van pr is het leggen en onderhouden van goede relaties met publieksgroepen. De definitie van pr, de taken van pr, de inhoud van een pr-plan, de taken van pr en reputatiemanagement komen aan bod.
Definitie pr
Public relations is het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip tussen een onderneming in haar publiekgroepen. Media en journalisten zijn op zichzelf geen publieksgroep, maar tussenpersonen voor publieksgroepen. Pr omvat zowel interne als externe communicatie.
Pr-specialismen
De verbreding van de pr heeft geleid tot de vorming van vele specialismen.
- Corporate pr houdt zich bezig met het imago van een bedrijf
- Interne communicatie richt zich op de eigen medewerkers
- Financiële pr heeft als primaire doelgroep de financiële wereld
- Public affairs is pr gericht op overheden
- Marketing pr houdt zich bezig met de pr rond het bestaande merk en de introductie van nieuwe merken, producten en diensten
Inhoud pr-plan
Een pr plan bevat de volgende elementen:
- Keuze van publieksgroepen
- Pr-doelstellingen
- Pr-strategie
- Selectie van intermediairs/media
- Vaststelling budget
- Uitvoering pr-campagne
- Pr-evaluatieonderzoek
Taken pr
Als belangrijke pr-taken kunnen worden onderscheiden:
- Lobby’en: politieke druk uitoefenen buiten het parlement om
- Beïnvloeding van de publieke opinie (voorbeeld: campagne voor orgaandonatie)
- Inhaken op speciale evenementen
- Ghost writing: het schrijven van een toespraak, speach of brief namens het bestuur
- Perscommuniqués
Reputatiemanagement
Reputatiemanagement is de strategie om een gunstig imago bij de doelgroep op te roepen of een ongunstig imago te vermijden. Reputatie is niet alleen het gevolg van communicatie. Andere belangrijke determinanten zijn klantgerichtheid en de kwaliteit van producten of diensten.
Vormen van repuatiemanagement
Er zijn vier vormen van reputatiemanagement, namelijk tactisch-defensief, tactisch-assertief, strategisch-defensief en strategisch-assertief. Tactisch reputatiemanagement heeft betrekking op de middellange termijn. Strategische doelstellingen zijn doelstellingen die gericht zijn op de lange termijn. Assertief is op eigen initiatief, terwijl defensief reputatiemanagement wordt ingezet om beschadiging van het merk of imago te voorkomen.
Voorlichting
Het belang van de doelgroep staat voorop bij voorlichting. Het uitgangspunt is dat kennis en inzicht bij de doelgroep leiden tot betere beslissingen en meningsvorming. Er zijn drie soorten voorlichting, namelijk vormende, educatieve voorlichting, informatieve voorlichting en overredende voorlichting.