Het schrijven van een strategisch businessplan

Het schrijven van een strategisch businessplan Heb je een fantastisch idee voor een nieuwe onderneming? Of wil je je huidige bedrijf naar een hoger niveau tillen? Ben je op zoek naar externe financiering? Dan is het noodzakelijk om een strategisch businessplan te schrijven! Met een businessplan overtuig je financiële instellingen of geldschieters ervan dat het de moeite waarde is om in jouw onderneming te investeren.

Elementen van een strategisch businessplan

Een standaard businessplan bestaat niet, omdat ieder plan sterk afhankelijk is van de branche, het product of de service. Hoe concreter het businessplan is, des te groter is de kans dat jouw plan met grote aandacht gelezen wordt en je de gewenste financiering rondkrijgt. Een strategisch businessplan dient in ieder geval de volgende elementen te bevatten:

Introductie

In de inleiding van het strategisch businessplan beschrijf je de doelstellingen van het businessplan en wat de doelgroep van de onderneming is. Beantwoord in de introductie de vraag voor wie je het plan schrijft en wat het doel is van het strategisch businessplan. Dit deel van je document moet lezers nieuwsgierig maken om je businessplan verder te lezen.

Samenvatting

Beschrijf in dit gedeelte van het strategisch businessplan de financiële details, verwachte groei, potentie van de markt, de locatie, aantal werknemers, eigenaren, oprichters, al aanwezige investeerders, het product of de dienst en andere relevante informatie.

Missie

In het missiegedeelte beschrijf je de reden van het bestaan van je organisatie en wat je in de toekomst hoopt te bereiken met je bedrijf.

Visie

Een goede visie moet makkelijk te begrijpen en te onthouden zijn voor de lezer en dient in overeenstemming te zijn met de doelstellingen en de missie van de onderneming. De visie moet een leidraad zijn voor de toekomst.

Marktanalyse

Wat is de doelgroep? Wie zijn je concurrenten? Hoe denk je de markt te veroveren? Maak in dit gedeelte ook een SWOT-analyse, waarbij je de sterktes en zwaktes van het bedrijf beschrijft en welke kansen en bedreigingen je in de markt ziet. Vergeet niet dat de kansen en bedreigingen ook van toepassing zijn voor je concurrenten in de markt.

Branche-informatie

Welke trends en ontwikkelingen zijn er waar te nemen in de branche waarin je actief bent? Beschrijf in je plan welke huidige en toekomstige ontwikkelingen zijn waar te nemen.

Klanten-informatie

In dit hoofdstuk van je strategische businessplan leg je uit wie je klanten zijn, waar je klanten en potentiële klanten zich bevinden en welk gedrag zij vertonen op de markt waarin jij actief wil zijn met je bedrijf.

Salesstrategie en marketingplan

Hoe ziet je marketingplan eruit? Welke salesstrategie ga je hanteren? Hoe ga je met de markt communiceren? In dit gedeelte van je businessplan beschrijf je ook je prijzen, de prijsstrategie van je concurrenten, op welke wijze je de distributie opzet en welke sales- en marketingbudgetten je tot je beschikking hebt.

Financiële informatie

Financiering en financiële prognose

Geef de lezer van je plan uitgebreide informatie over de financiering: welke financiële wensen heb je en tegen welke voorwaarden? Wat is de return-on-investment (ROI)? Wees in dit gedeelte van het businessplan realistisch en schrijf hier niet je droom neer.

In de financiële prognose geef je weer wat de financiële verwachtingen zijn voor de komende drie tot vijf jaar. Hierbij dien je informatie te geven over de balans, winst- en verliesverwachtingen, cash flow en operationele kosten. In de prognose dien je de investeerders ervan te overtuigen dat ze in een winstgevende onderneming gaan investeren.

Bijlage

In de bijlage van het strategische businessplan kun je alle relevante informatie en materialen kwijt die je strategische businessplan ondersteunen, zoals onderzoeken, externe publicaties, promotiemateriaal, rapporten enzovoorts.

Met name startende ondernemers zien er tegenop om een strategisch businessplan te schrijven, maar als je het verzamelen van relevante informatie en het op papier zetten van je plannen op een effectieve manier aanpakt, dan zul je merken dat het schrijven van een strategisch businessplan helemaal niet zo moeilijk is en sneller klaar is dan verwacht!
© 2017 - 2024 Rvdz, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hoe te beginnen met een foodtruckHoe te beginnen met een foodtruckDe hype die begon in Amerika is inmiddels ook naar Europa overgewaaid. Steeds meer en meer verschijnen er in Europese st…
Een eigen bedrijf startenEen eigen bedrijf startenEen eigen bedrijf beginnen, niet meer hoeven werken voor een baas en je eigen tijd kunnen indelen, is voor veel mensen e…
Human Resource managementHuman resource management,wat is dit precies? en van begin tot eind de stappen hoe je mensen gaat werven voor een organi…
Marketing auditWat is een marketing audit? Een marketing audit is een onderzoek naar de omgeving, doelen, strategien en activiteiten va…

Virale marketing: organiseer een geslaagde reclamecampagneVirale marketing: organiseer een geslaagde reclamecampagneHet verdelen van folders, het uitsturen van mails en het sponsoren van advertenties heeft zijn verdiensten, doch vormt m…
Waardedisciplines: Geef richting aan je organisatieWaardedisciplines: Geef richting aan je organisatieVoor veel organisaties is het moeilijk om een duidelijke richting te kiezen waar de organisatie zich in haar communicati…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StartupStockPhotos, Pixabay
  • https://www.ikgastarten.nl/ondernemingsplan/ondernemingsplan-maken/checklist-het-opstellen-van-een-businessplan
  • http://arankaworld.com/2016/01/08/zo-schrijf-je-een-business-plan/
  • https://www.ing.nl/zakelijk/starters/starterstips/ondernemingsplan/index.html?wt_ga=23947842162_174310232773&wt_kw=23947842162_%2Bbusinessplan%20%2Bschrijven&gclid=Cj0KCQjw_JrMBRDPARIsACis1HyROpgTF9mAW3aJ9yu-1DLS8gDI5FcINguDh8paaSq5qmQGw7XI_Z4aAjgkEALw_wcB
Rvdz (32 artikelen)
Gepubliceerd: 07-08-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 4
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.