InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Zelf aanvragen van een faillissement

Zelf aanvragen van een faillissement

Zelf aanvragen van een faillissement Wanneer u ziet dat uw bedrijf failliet aan het gaan is kunt u het beste zelf het faillissement aanvragen. Dit is om te voorkomen dat u later persoonlijk aansprakelijk kan worden gesteld door de rechter. De afgelopen jaren is het aantal faillissementen in Nederland fors gestegen. De belangrijkste reden daarvoor is de kredietcrisis. U kunt een faillissement aanvragen bij de rechtbank. Indien deze meegaat in uw aanvraag wordt er een curator aangewezen. Naar aanleiding van de kredietcrisis is het aantal aanvragen voor een faillissement dramatisch gestegen. Een gingen duizenden ondernemers failliet. In oktober 2009 waren er bijvoorbeeld al 42 procent meer aanvragen voor een faillissement dan in oktober 2008. Ook in de periode daarna was er nog steeds sprake van een forse stijging. De belangrijkste reden was simpelweg dat de meeste ondernemers het financieel niet meer konden bolwerken. Een groot deel van hun inkomsten viel vaak van de ene op de andere dag weg. Veel ondernemers zijn bovendien kwetsbaar doordat zij zich in de schulden hadden gestoken. Banken hadden daarop ook volop aan meegewerkt. Ook veel banken zelf hadden het moeilijk. Daarom werden zij strenger met betrekking tot het terugbetalen van schulden. In sommige gevallen trokken zij er zelf de stekker uit waarna bedrijven even niet meer aan hun verplichtingen voldoen. Als een bedrijf failliet gaat heeft dat ook gevolgen voor andere bedrijven. Ten eerste omdat zij inkomsten mislopen doordat het bedrijf dat failliet gaat geen producten meer afneemt. Daardoor lopen zij dus inkomsten mis. De tweede reden is dat bedrijven soms best grote schulden kunnen hebben uitstaan bij een ander bedrijf. Wanneer dat bedrijf dus failliet gaat kunnen zij hun geld vergeten.

Wanneer moet ik een faillissement aanvragen?

In de meeste gevallen wordt het faillissement aangevraagd door de schuldeisers. In veel gevallen zijn dat banken, maar het kan ook gaan om andere bedrijven. Dit doen zij meestal wanneer een bedrijf gedurende een langere periode niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft gedaan. Het lijkt dan vreemd om het faillissement aan te vragen, omdat u zou denken dat wanneer een bedrijf naar zijn geld kan fluiten wanneer een ander bedrijf failliet gaat. Dat hoeft echter niet altijd zo te zijn. Soms kan er nog best wel veel geld in het bedrijf zitten dat failliet gaat, maar dat kan dan niet direct worden ingezet. Dit kan bijvoorbeeld komen omdat het niet gaat om liquide middelen. Het geld kan bijvoorbeeld in steen zitten. Een curator zorgt altijd voor de afhandeling van een faillissement en die kijkt of er nog geld te verdelen is onder de schuldeisers. Hij kan bijvoorbeeld besluiten het gebouw of de grond van het bedrijf te verkopen. Soms kunnen bepaalde machines of gebruikersvoorwerpen ook nog best veel opleveren. Op die manier kunnen schuldeisers soms nog een flink deel van hun geld terugkrijgen. Onder de schuldeisers zijn er preferente schuldeisers en niet-preferente schuldeisers. Deze preferente schuldeisers hebben voorrang wanneer zij hun geld willen terugvragen. Een goed voorbeeld van een preferente schuldeiser kan bijvoorbeeld de bank of de overheid zijn. Veel spullen worden meestal per veiling verkocht.

Aanvragen van het faillissement

Het is ook mogelijk om uw eigen faillissement aan te vragen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer u zelf ziet dat het kansloos is om er weer proberen bovenop te komen. Soms is dat zelfs het beste. Een rechter kan een ondernemer of bestuurder namelijk persoonlijk aansprakelijk stellen wanneer deze weet dat zijn bedrijf het uiteindelijk niet gaat redden, maar toch koopverplichtingen aangaat. In dat geval kan de schuld erg snel oplopen. Als uw crediteuren het dus niet aanvragen,dan doet u er goed aan om het zelf te doen. Steek dus vooral niet uw kop in het zand.

Zelf aanvragen faillissement bij de rechtbank

U kunt het faillissement aanvragen bij de rechtbank. Via de site rechtspraak.nl kunt u zien bij welke rechtbank u terecht komt. Dit is vaak aan een regio gebonden. U hoeft niet per se een advocaat in te huren bij het aanvragen van een faillissement. Soms is dat overigens wel aan te bevelen. U kunt het faillissement aanvragen voor een eenmanszaak, maar ook voor een naamloos vennootschap, stichting of bv. U moet vervolgens documenten aan de rechter overhandigen waaruit blijkt dat u niet langer aan uw verplichtingen kan voldoen. De rechtbank zal u dan uitnodigen ter zitting en de zaak mondeling behandelen. Als de rechter meegat in de aanvraag wordt er een curator aangesteld. Dat gebeurt meestal direct.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Zelf aanvragen van een faillissement"

Reactie

Michelle, 29-01-2014 18:53 #1
Als iemand die ik ken zelf faillissement aanvraagt ( kan ws niet anders door wanbetalers en weinig inkomen )
Kan diegene dan beroep doen op het verschoningsrecht? ( het te goeder trouw zijn geweest bij het uitoefenen vh bedrijf )

En bij faillissement kun je zo te zien geen aanspraak maken op een particuliere rechtsbijstand.Wel op je zakelijke rechtsbijstand? Zo niet, wie kan dan helpen? Gemeente? En kost dat dan geld terwijl je dat natuurlijk niet hebt?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Faillissement
Reacties: 1
Schrijf mee!