Ondernemen in het buitenland: onderzoek en tips
Regelmatig vertrekt er een handelsmissie naar landen als India en China. Maar willen we nog wel de grens over met het bedrijf, in wankele tijden? Robert Half vroeg zich datzelfde af, en deed onderzoek onder duizenden managers van bedrijven uit tien landen. Wie onderneemt er (nog) over de grenzen? Wat zijn uw collega-ondernemers van plan? De resultaten, de feiten én tips.
Met grote regelmaat vertrekt er weer zo'n reis naar het buitenland waarbij Nederlandse bedrijven en overheid over de grenzen gaan kijken wat er te doen is: de handelsmissie. Over de kansen in China of Turkije staan de financiele bijlagen van kranten vol. Maar internationaal onderzoek van Robert Half nuanceert dat plaatje. Althans voor Nederland. Het onderzoek richtte zich op een aantal Europese landen, en wat bleek? Nederlandse bedrijven hebben heel wat minder 'verre expansieplannen' dan andere West-Europese bedrijven. Een overtuigend percentage van 94% van de Nederlandse bedrijven laat weten dat er geen plannen bestaan om de bedrijfsactiviteiten uit te breiden naar andere landen of markten.
Waar moet dat heen?
Als het gaat om bedrijven die wel plannen hebben, dan noemt slechts één procent Duitsland, Frankrijk, China, India en Zuid-Amerika als mogelijk doel. Brazilië en Rusland krijgen zelfs geen enkele vermelding van het Nederlandse bedrijfsleven, voorzover dit onderzoek gaat. Nu is het wel zo dat heel Europa relatief weinig belangstelling heeft voor expansie naar het buitenland. Europa-breed bestaat volgens het onderzoek bij gemiddeld 83% van de bedrijven geen behoefte of plan om met de bedrijfsactiviteiten de boer op te gaan in het buitenland.
Voorzichtiger in crisistijd
Barbara Kollée, Associate Director van Robert Half, zegt in een toelichting: “Nederlandse bedrijven zijn momenteel toch voorzichtig met buitenlandse avonturen - en in ieder geval voorzichtiger dan andere landen. Overigens is op Europees niveau de intentie voor expansie laag te noemen. Bedrijven richten zich voornamelijk op herstel in de basis, alvorens te investeren.” Het door de overheid zo graag verspreide idee dat we alweer in de herstelfase van de economie zitten, wordt dan ook lang niet door iedereen onderschreven. En waarin pakt dat concreet uit? Slechts 6% van de bedrijven heeft een concreet plan om te (gaan) investeren in een ander land. Een ander opvallend feit uit het onderzoek is trouwens dat 23% van de ondervraagden niet wist of het bedrijf waar zij of hij werkte, plannen heeft om naar het buitenland te gaan.
Wie wil wel?
Op zoek naar bedrijven die wél zin hebben in een buitenlands avontuur, kom je terecht bij de Europese ‘financiële centra’. Luxemburg en Zwitserland worden genoemd als landen die het meest gericht zijn op andere landen: In Luxemburg heeft 27% buitenlandse plannen, en in Zwitserland nog altijd 21% van de bedrijven. Daarbij is Azië grote favoriet. 10% van de Zwitserse bedrijven denkt in Azië bedrijfsactiviteiten te gaan ontwikkelen. Toch zijn er andere Europese landen die dicht bij de Luxemburgse en Zwitserse ambitie zitten. Zo bestaan er in Frankrijk onder 19% van de bedrijven plannen voor expansie over de grens. Daarvan wil 3% uitbreiden naar Amerika.
Belgen kijken verder
Maar ook in België bestaat een heel wat krachtigere focus op het buitenland dan in Nederland. 16% van het bedrijfsleven heeft interesse in activiteiten in het buitenland. Daarvan wil 3% de Chinese markt op, en 2% richt de pijlen op India, en een zelfde aantal heeft de Verenigde Staten op het oog. Opmerkelijk is, dat België het enige Europese land is waar bedrijven hun bedrijfsactiviteiten willen uitbreiden naar Brazilië. Onder de niet-Europese landen uit het onderzoek, valt Dubai op. Ondanks alle tegenwind bij de economische activiteiten ten aanzien van met name vastgoed en (aangebouwde) eilanden de laatste tijd, heeft menig bedrijf in Dubai ambitieuze plannen. Liefst 53% denkt activiteiten te gaan ontplooien in het buitenland. Deze activiteiten zijn echter wel vooral gefocus op Arabische buurlanden.
Het onderzoek
De gegevens zijn gebaseerd op de Workplace Survey, een internationaal onderzoek van Robert Half, uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Heliview Research onder meer dan 2.400 Finance, Human Resources en Executive Managers in tien landen: België, Brazilië, Dubai, Duitsland, Frankrijk,Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk en Zwitserland.
Naar het buitenland: waar begin je?
De een ziet gevaren, de ander ziet kansen. Het feit dat vele Nederlandse bedrijven hun kruit droog houden, kan net zo goed gezien worden als een kans om zelf met je bedrijf wél de internationale weg in te slaan. Maar, waar begin je dan? Een van de meest voor de hand liggende beginpunten bij expansieplannen in het buitenland is de Kamer van Koophandel. Niet alleen worden regelmatig handelsmissies aangekondigd via het blad 'Eigen Bedrijf' en de website, ook organiseert de Kamer van Koophandel cursussen en trainingen op het gebied van internationale handel. Het meest opvallend en grootschalig is daarbij de Internationale Handelsdag. Op elf locaties in het land wordt tijdens deze Internationale Handelsdag antwoord gegeven op vragen als: waar begin je als je wilt exporteren? Welke wetten en regels bestaan er in binnen- en buitenland? En waaraan moet je denken als je een product wilt gaan exporteren?
Wie is Robert Half International?
Robert Half International werd opgericht in 1948. Nu is het bedrijf uitgegroeid tot marktleider op het gebied van gespecialiseerde permanente en tijdelijke arbeidsbemiddeling. Er bestaan ruim 360 vestigingen in Noord- en Zuid-Amerika, Europa, Azië, Australië en Nieuw-Zeeland. In Nederland vallen onder Robert Half de volgende financiële divisies: Accountemps; specialist in het uitzenden en detacheren van boekhoudkundig en financieel personeel, Robert Half Finance & Accounting; specialist in de werving & selectie van financiële specialisten, Robert Half Management Resources; bemiddelaar voor financiële interim professionals op strategisch, tactisch en operationeel niveau en tot slot Robert Half Financial Services Group, dat gespecialiseerd is in het plaatsen van financiële en bancaire professionals. De Nederlandse vestigingen bevinden zich in Amsterdam, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht.