InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Een vennootschap oprichten: NV of BVBA? (BE)

Een vennootschap oprichten: NV of BVBA? (BE)

Een vennootschap oprichten: NV of BVBA? (BE) Elke ondernemer die een vennootschap wil oprichten, moet een bepaalde vennootschapsvorm kiezen. In België zijn de bekendste vormen de Naamloze Vennootschap (NV), de Besloten Vennootschap met Beperkte Aansprakelijkheid (BVBA), de Vennootschap onder Firma (VOF), de Commanditaire Vennootschap en de Vereniging zonder Winstoogmerk (de VZW). We bespreken de belangrijkste verschillen tussen de NV enerzijds en de BVBA anderszijds. De BVBA en de NV zijn wellicht de meest voorkomende vennootschapsvormen in Belgïe. Vanzelfsprekend hebben beiden voor- en nadelen, maar toch verschillen zij fundamenteel van elkaar.

De Naamloze Vennootschap (NV)

Oorspronkelijk beoogde de wetgever met de oprichting van de NV om een ondernemingsvorm te ontwikkelen voor grote en kapitaalkrachtige ondernemingen. Toch is het ook mogelijk om als klein of middelgroot bedrijf onder de vorm van een NV te bestaan.
De NV is een kapitaalvenootschap, die “anoniem” kapitaal wil aantrekken.

Het grote voordeel van een NV is dat de vennoten slechts aansprakelijk zijn ten belope van hun inbreng. Daarnaast zijn de aandelen in de NV aan toonder en vrij overdraagbaar. Dit werd echter beperkt, vanaf 2008 kan een NV geen nieuwe aandelen “aan toonder” meer uitgeven. De vrije overdraagbaarheid bestaat wel nog.

Nadeel van een NV is dat de oprichting dient te gebeuren bij notariële akte. Hieraan zijn natuurlijk kosten verbonden. Verder kent de NV helaas ook een vrij ingewikkelde besluitvorming en dienen zware boekhoudkundige verplichtingen voldaan te worden.

De BVBA

Oorspronkelijk waren er grote verschillen tussen de NV en de BVBA. Deze zijn door diverse wetswijzigingen enigszins vervaagd maar toch blijft er 1 groot verschilpunt: De overdracht van aandelen in een BVBA is, in tegenstelling tot de NV, aan zeer strikte regels gebonden.

Wie een eenpersoonsvennootschap wil oprichten kan dit ook enkel onder de vorm van een BVBA doen. Dit wordt dan een EBVBA genoemd.

Ook de BVBA of EBVBA dient bij notariële akte opgericht te worden.

Belangrijkste gelijkenissen en verschillen

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de voornaamste gelijkenissen en verschillen tussen beide vennootschapsvormen.

NVBVBA
Minimum aantal vennoten 21
Minimumkapitaal 61.500 EUR18.550 EUR
Inbreng van kapitaal In geld of in goederen In geld of in goederen
Te volstorten kapitaal Minstens 64.500 EURBVBA: 1/5 met een minimum van 6200EUR, EBVBA: Minstens 12400 EUR
Oprichting Bij notariële akteBij notariële akte
Aansprakelijkheid Beperkt tot inbrengBeperkt tot inbreng
Aandelen Op naam (vroeger aan toonder)Op naam
Overdraagbaarheid van aandelen VrijBeperkt: Kan alleen met unanieme toestemming van de vennoten
Boekhouding Dubbele boekhoudingDubbele boekhouding
Gerelateerde artikelen
Starters BVBA oprichten in België: voordelen en nadelenStarters BVBA oprichten in België: voordelen en nadelenSinds de wet van 12 januari 2010 bestaat in België een nieuwe vennootschapsvorm: de Starters BVBA, ook wel ’S-BVBA’ geno…
Wat is een Besloten Vennootschap?De Besloten Vennootschap of BV is een populaire rechtsvorm voor ondernemingen. In dit artikel wordt een overzicht gegeve…
Welke ondernemingsvormen zijn er in Nederland?Welke ondernemingsvormen zijn er in Nederland?Er zijn in Nederland verschillende ondernemingsvormen. De bekendste ondernemingsvormen zijn natuurlijk de BV's en de NV'…
Oprichtingsvoorwaarden opstart van een nieuw bedrijf (BE)Vooraleer u een zaak wilt opstarten, moet u volgens de wet voldoen aan algemene- en specifieke oprichtingsvoorwaarden. D…
Personenvennootschap: openbare/stille personenvennootschapDe samenwerking van twee of meer mensen in een onderneming kan vorm krijgen door de oprichting van een personenvennootsc…

Reageer op het artikel "Een vennootschap oprichten: NV of BVBA? (BE)"

Infoteur: Juliedr
Gepubliceerd: 29-01-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!