Marktsegmentatie

Marktsegmentatie Iedere onderneming zal aan marktsegmentatie doen, om zodoende een goed beeld te krijgen van haar diverse afnemers. Ook het bepalen van de doelgroep word hierdoor makkelijker gemaakt. Een onderneming die aan marktsegmentatie doet zal daar haar voordeel uithalen. De onderneming weet daardoor beter wat de behoeften van de afnemers zijn.

Voordelen marktsegmentatie

Een onderneming die aan marktsegmentatie doet zal daar haar voordeel uit halen. De onderneming weet daardoor beter wat de behoeften van de afnemers zijn. De voordelen zijn helder.
  • Goede afstemming van producten en diensten op de doelgroep.
  • Gerichte promotieactiviteiten, waardoor je verspilling kunt voorkomen.
  • Betere prijsstelling, de mogelijkheid om korting gerichter te bepalen.
  • Je vindt eerder het zogenaamde 'gat in de markt'.

Eisen marktsegmenten

Een ondernemer zal zich met al zijn marketingactiviteiten op de door hem gekozen doelgroep richten. Met andere vragers houdt hij zich niet meer bezig. Al zijn omzet zal uit zijn gekozen marktsegment moeten komen. Aan de marktsegmenten moet je daarom de volgende eisen stellen.

1. De marktsegmenten moeten voldoende groot zijn.

Uit het segment moet voldoende omzet gegenereerd worden. Het moet rendabel zijn. De doelgroep moet daarom groot genoeg zijn.

2. De marktsegmenten moeten meetbaar zijn.

Binnen de heterogene totaalmarkt moeten de segmenten duidelijk te onderscheiden zijn. Op die manier kun je het aantal vragers meten en kan de ondernemer berekenen of er voldoende omzet binnen het segment te behalen is.

3. De marktsegmenten moeten bereikbaar zijn.

Met promotie en distributie moet je de segmenten gericht kunnen bewerken. Met bereikbaar worden niet alleen de afstand bedoeld, maar ook de kosten die het met zich meebrengt en de rendabiliteit daarvan.

Marktsegmentatiecriteria

De volgende criteria waarop je de heterogene totaalmarkt kunt segmenteren worden veel gebruikt.

1. Geografische criteria

Reisbureaus en cafés zullen zich meestal richten op de afnemers in hun vestigingsplaats. Terwijl een sterrenrestaurant zijn klanten uit een veel groter geografisch gebied zal trachten te trekken. Attractieparken richten zich niet alleen op alle Nederlanders, maar probeert ook gasten uit België, Duitsland en Engeland te trekken.

2. Demografische criteria

Deze vorm van segmenteren richt zich op de samenstelling van de bevolking. Je kan de markt opdelen naar;
A. Geslacht
B. Religie
C. Leeftijd
D. Gezinssamenstelling


A. Geslacht
Mannen hebben een ander consumptiegedrag dan vrouwen.

B. Religie
Iedere godsdienst heeft haar eigen ge- en verboden. Een hamburgerzaak in een streng islamitisch land zal weinig succes hebben.

C. Leeftijd
Deze segmentatietechniek is vrij gemakkelijk en wordt veel gebruikt. Denk aan discotheken. Echter zit er wel een addertje onder het gras. Een ondernemer moet zich realiseren dat na een aantal jaar zijn doelgroep ouder is geworden en ook andere behoeften zal ontwikkelen. Innovatie is daarom essentieel.

D. Gezinssamenstelling
Een vrijgezel heeft andere behoeften dan een gezin met jonge kinderen.

3. Socio-economische criteria

Je kunt de vraagzijde van de heterogene totaalmarkt indelen in sociale klassen, ook wel welstandsklassen genoemd.
  • De welgestelden
  • De middenklassen
  • De minder welgestelden
  • De minst welgestelden
Mensen worden op basis van beroep, genoten opleiding, inkomensschaal, woonomgeving, woonhuis et cetera ingedeeld.

4. Psycho-sociologische criteria

Deze segmentatietechniek is gebaseerd op interesses, houdingen en meningen van afnemers. De indelingen hebben te maken met iemands persoonlijkheid en levensstijl.
Persoonlijkheid
Ieder mens heeft een ander karakter. Een impulsieve afnemer zal eerder tot een koop overgaan dan een passieve afnemer.

Levensstijl
Zoals de naam doet vermoeden is het iemands manier van leven die de afnemersbereidheid beïnvloeden. Een student besteed anders dan een vader van drie kinderen.
© 2010 - 2020 Erudio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
MarketingstrategieMarketingstrategieDe kern van de marketingstrategie wordt gevormd door de doelgroepkeuze en merkpositionering. Doelgroepen kunnen na segme…
Direct marketingDirect marketingDirect marketing is populair, want via direct marketing is het makkelijker om klanten met een toegesneden aanbod te bena…
MarketingcommunicatiedoelgroepenMarketingcommunicatiedoelgroepenDe marketingcommunicatiedoelgroep is breder dan de marketingdoelgroep, omdat er personen zijn die het aankoopproces kunn…
Een presentatie voorbereidenEr zijn veel mensen die het benauwd krijgen als ze een presentatie moeten houden. Toch zijn er heel veel manieren om dez…

Goede klantenservice noodzakelijk voor elke ondernemingGoede klantenservice noodzakelijk voor elke ondernemingNegatieve publiciteit over je bedrijf is dodelijk. Niet alleen moet het imago van je product goed zijn, maar er mogen oo…
Inhoud van de overeenkomstInhoud van de overeenkomstDe inhoud van een overeenkomst wordt door meerdere factoren bepaald. In dit artikel zal de inhoud van een overeenkomst d…

Reageer op het artikel "Marktsegmentatie"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Erudio
Gepubliceerd: 21-10-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!