Marktsegmentatie
Iedere onderneming zal aan marktsegmentatie doen, om zodoende een goed beeld te krijgen van haar diverse afnemers. Ook het bepalen van de doelgroep word hierdoor makkelijker gemaakt. Een onderneming die aan marktsegmentatie doet zal daar haar voordeel uithalen. De onderneming weet daardoor beter wat de behoeften van de afnemers zijn.
Voordelen marktsegmentatie
Een onderneming die aan marktsegmentatie doet zal daar haar voordeel uit halen. De onderneming weet daardoor beter wat de behoeften van de afnemers zijn. De voordelen zijn helder.
- Goede afstemming van producten en diensten op de doelgroep.
- Gerichte promotieactiviteiten, waardoor je verspilling kunt voorkomen.
- Betere prijsstelling, de mogelijkheid om korting gerichter te bepalen.
- Je vindt eerder het zogenaamde 'gat in de markt'.
Eisen marktsegmenten
Een ondernemer zal zich met al zijn marketingactiviteiten op de door hem gekozen doelgroep richten. Met andere vragers houdt hij zich niet meer bezig. Al zijn omzet zal uit zijn gekozen marktsegment moeten komen. Aan de marktsegmenten moet je daarom de volgende eisen stellen.
1. De marktsegmenten moeten voldoende groot zijn.
Uit het segment moet voldoende omzet gegenereerd worden. Het moet rendabel zijn. De doelgroep moet daarom groot genoeg zijn.
2. De marktsegmenten moeten meetbaar zijn.
Binnen de heterogene totaalmarkt moeten de segmenten duidelijk te onderscheiden zijn. Op die manier kun je het aantal vragers meten en kan de ondernemer berekenen of er voldoende omzet binnen het segment te behalen is.
3. De marktsegmenten moeten bereikbaar zijn.
Met promotie en distributie moet je de segmenten gericht kunnen bewerken. Met bereikbaar worden niet alleen de afstand bedoeld, maar ook de kosten die het met zich meebrengt en de rendabiliteit daarvan.
Marktsegmentatiecriteria
De volgende criteria waarop je de heterogene totaalmarkt kunt segmenteren worden veel gebruikt.
1. Geografische criteria
Reisbureaus en cafés zullen zich meestal richten op de afnemers in hun vestigingsplaats. Terwijl een sterrenrestaurant zijn klanten uit een veel groter geografisch gebied zal trachten te trekken. Attractieparken richten zich niet alleen op alle Nederlanders, maar probeert ook gasten uit België, Duitsland en Engeland te trekken.
2. Demografische criteria
Deze vorm van segmenteren richt zich op de samenstelling van de bevolking. Je kan de markt opdelen naar;
A. Geslacht
B. Religie
C. Leeftijd
D. Gezinssamenstelling
A. Geslacht
Mannen hebben een ander consumptiegedrag dan vrouwen.
B. Religie
Iedere godsdienst heeft haar eigen ge- en verboden. Een hamburgerzaak in een streng islamitisch land zal weinig succes hebben.
C. Leeftijd
Deze segmentatietechniek is vrij gemakkelijk en wordt veel gebruikt. Denk aan discotheken. Echter zit er wel een addertje onder het gras. Een ondernemer moet zich realiseren dat na een aantal jaar zijn doelgroep ouder is geworden en ook andere behoeften zal ontwikkelen. Innovatie is daarom essentieel.
D. Gezinssamenstelling
Een vrijgezel heeft andere behoeften dan een gezin met jonge kinderen.
3. Socio-economische criteria
Je kunt de vraagzijde van de heterogene totaalmarkt indelen in sociale klassen, ook wel welstandsklassen genoemd.
- De welgestelden
- De middenklassen
- De minder welgestelden
- De minst welgestelden
Mensen worden op basis van beroep, genoten opleiding, inkomensschaal, woonomgeving, woonhuis et cetera ingedeeld.
4. Psycho-sociologische criteria
Deze segmentatietechniek is gebaseerd op interesses, houdingen en meningen van afnemers. De indelingen hebben te maken met iemands persoonlijkheid en levensstijl.
Persoonlijkheid
Ieder mens heeft een ander karakter. Een impulsieve afnemer zal eerder tot een koop overgaan dan een passieve afnemer.
Levensstijl
Zoals de naam doet vermoeden is het iemands manier van leven die de afnemersbereidheid beïnvloeden. Een student besteed anders dan een vader van drie kinderen.