Motiveer je personeel, en maak ze echte MEDEwerkers
Goed en verstandig omgaan met personeel is een must, zodat je optimaal van je vakbekwame mensen kunt profiteren. Als je prettig en respectvol met medewerkers omgaat vinden ze het fijn in jouw bedrijf of onder jouw leiding te werken. Gemotiveerd personeel is een groot goed, want ze doen een stap extra. Je personeel is je grootste kapitaal. Maak slim rendement op dat kapitaal!
Altijd wel iets aan de hand met personeel
" Ik wens je veel personeel toe", is een ouderwetse verwensing uit de middenstand. Omdat je met personeel constant problemen ondervindt en gedonder hebt, waar je als eenmansbedrijf geen hinder van hebt. Natuurlijk is het zo dat er met medewerkers altijd wel iets aan de hand is. Maar met een gemotiveerd team enthousiaste medewerkers versla je wel beter de concurrentie.
Personeel is je grootste kapitaal
Het belangrijkste bezit van een onderneming zijn de klanten. Want zonder voldoende afnemers heb je als bedrijf immers geen bestaansrecht en kun je de deuren van de tent beter sluiten. Klanten krijg je als je het goed doet als bedrijf, mede omdat je gemotiveerde medewerkers in dienst hebt die begrijpen wat de klant verwacht. Je medewerkers vormen dan ook je grootste kapitaal als ondernemer.
Motiveer je medewerkers
Makkelijker gezegd dan gedaan. Als je van nature en oorsprong misschien in de eerste plaats een geweldige vakman bent die recent voor zichzelf is begonnen en die nog niet de gelegenheid heeft gehad zich uitvoerig voor te bereiden in zijn nieuwe rol als leider. Logisch dat je dan niet gelijk over alle kwaliteiten beschikt om mensen te enthousiasmeren en het maximale rendement uit ze te halen.
Opleiding
Er zijn verschillende mogelijkheden om je als (beginnende) ondernemer of manager te trainen hoe je op plezierige en effectieve manier je mensen kunt motiveren en leiding kunt geven. Vooral nuttig om zo’n training te volgen, als je weet dat omgaan met mensen niet je allersterkste punt is en je beseft dat je op het punt van leidinggeven nog het nodige kunt opsteken. Leidinggeven is echter een vak dat je kunt leren ook indien je er van nature minder aanleg voor hebt. Bovendien zijn er universele regels, waarvoor je geen opleiding hoeft te volgen, maar die heel goed van pas komen in de omgang met medewerkers, zoals:
Heb ik het goed gedaan of hebben wij het goed gedaan
Als het gaat om communicatie met medewerkers, onder vier ogen of in een vergadering, let er dan goed op wanneer je de
ikvorm en wanneer je de
wijvorm gebruikt. Het is heel simpel:
- Als jij als leidinggevende een taak iets minder goed hebt gedaan dan heb jij het niet goed gedaan en geef je dus ruiterlijk je misser toe, maar als je medewerker ondanks al zijn inspanning de klus helaas niet tot een goed einde heeft weten te brengen, dan vind je het vervelend dat het ons als bedrijf niet is gelukt.
- Als je bijvoorbeeld vindt dat het vaak te lang duurt eer je medewerkers de telefoon opnemen, dan breng je ter sprake dat je graag wil dat wij voortaan de telefoon eerder opnemen, en dus niet dat jullie voortaan sneller opnemen.
- Deel het succes: als jij als directeur persoonlijk een mooie opdracht hebt binnen gehaald, dan vertel je enthousiast aan je personeel dat wij een grote opdracht hebben binnengehaald. En dat is ook niet meer dan terecht, want voorafgaande aan het noteren van de order bij de klant, is er een offerte gemaakt en ander voorwerk verricht door je medewerkers. En de klant is meerdere malen vriendelijk en deskundig door hen te woord gestaan, wat er mede toe heeft bijgedragen dat jij de order mocht opschrijven.
Erkenning en waardering
Mensen werken om het geld, maar liefst niet om het geld alleen. Zonder belangstelling, erkenning en waardering, van hun collega’s en hun baas, is er weinig aan en kunnen ze ook niet optimaal functioneren. De sport, met name het volleybal laat heel mooi zien hoe belangrijk waardering bij succes, respectievelijk erkenning bij mislukking wel kan zijn: bij ieder punt en ook bij ieder tegenpunt delen de spelers het succes c.q. de teleurstelling via rituele aanrakingen. In de voetbalsport bedankt de spits zijn medespeler voor de mooie voorzet, of hij excuseert zich dat hij die voorzet heef verprutst. En de trainer die op de bank heeft gezeten zegt dat
wij goed presteerden of dat
wij fouten maakten.
Financiële beloning
Menig bedrijf laat de beloning en salariëring mede afhankelijk zijn van de winst. Dat kan in de vorm van een winstdelingsregeling, tantième, variabele eindejaarsuitkering. Je kunt ook (certificaten van) aandelen laten aanschaffen door je personeel. De financiering kan in de vorm van een gunstige lening die periodiek wordt afgelost met een deel van de eindejaarsuitkering.
Bij dergelijke regelingen bereik je ook dat de medewerkers elkaar onderling corrigeren als er iets mis dreigt te gaan:
- Zeg Marloes denk je wel aan ons tantième ?
- He Jan hou je er rekening mee dat ik aandelen heb!
Saamhorigheidsgevoel
De saamhorigheid, motivatie en teamgeest kunnen daarnaast worden vergroot, via goede info op Intranet, personeelsblad, af en toe borreltje na werktijd, personeelsfeest, sinterklaasfeest voor de kinderen van het personeel etc.
Lees verder