Blijf als zzp'er alert en de concurrent steeds een stap voor
Als de marktsituatie, conjunctuur, en de klantenvraag voor je bedrijf gunstig zijn moet je er vaak snel van profiteren, want economische meewind heb je niet constant. Je kans voorbij laten gaan, doordat je niet adequaat of te laat inspeelt op de positieve marktontwikkelingen, zal je concurrentiepositie langere tijd schaden. Denk aan de continuïteit van je onderneming en blijf alert op de zich constant veranderende marktsituatie.
Wanneer profiteer je van de economie
De golfbewegingen in de conjunctuur hebben bedrijfseconomisch gezien niet voor ieder bedrijf dezelfde consequenties. Ook in tijden van economische recessie zijn er bedrijven waar het juist goed gaat, terwijl dat type ondernemingen bij hoogconjunctuur misschien weer minder draaien. Wat moet je doen als het je bedrijf voor de wind gaat, al dan niet vanwege hoog- of laagconjunctuur.
Schip
Een ondernemer is te vergelijken met de kapitein van een zeilschip. De omstandigheden zijn nooit hetzelfde en je moet constant inspelen om de zich voortdurend wijzigende in- externe invloeden. Zowel bij windstilte, als bij volle wind in de zeilen, vereist het veel vakmanschap het maximale uit je bedrijf te halen.
De wind in de zeilen
Als ondernemer probeer je natuurlijk altijd om je marktaandeel te vergroten en een voorsprong te nemen op je concurrent. Niet alleen ter wille van je winst, maar natuurlijk ook ten behoeve van de continuïteit op langere termijn. Het ideale moment daartoe is natuurlijk als inderdaad de wind van de economie gunstig is voor de bedrijfstak waarin je opereert, want dan zijn de omstandigheden ernaar om in korte tijd extra veel omzet(winst) te maken.
Tijdige aanpassing
Als we de vergelijking met een scheepskapitein nog even doortrekken, moeten we de aantrekkende wind wel tijdig weten in te schatten, omdat we natuurlijk op het juiste moment alle zeilen bij moeten zetten willen we inderdaad maximaal kunnen profiteren. We moeten onze kans uiteraard pakken op het moment dat hij zich aandient, anders gaat onze concurrent er alleen mee vandoor. Als ijssalon, moet je bij tropisch weer bijtijds actie nemen. Bij te lange rijen gaan opa's en oma's met al hun kleinkinderen naar je concullega.
Autohandelaar
Als we het voorbeeld van een handelaar in tweedehands auto’s nemen, dan zal een dergelijk bedrijf vermoedelijk juist profiteren van een economische recessie omdat de consument het niet verantwoord acht om dure luxe aankopen te doen in tijden van onzekerheid. Een dergelijke onderneming zal hier misschien op kunnen in spelen door tijdig een jong personeelslid aan te nemen en intern de cultuur van het bedrijf bij te brengen en grondig in te werken. Want daarmee wachten totdat de stroom extra reparaties en onderhoud zich aandient is wellicht te laat om de zelfde hoge kwaliteit te blijven leveren. Inboeten op de kwaliteit is dan natuurlijk levensgevaarlijk.
Verkoopacties
Die hou je vooral als je maximaal kunt profiteren. Unox verkoopt nu eenmaal eerder snert in de winter dan tijdens de zomer. En die wet geldt natuurlijk voor ieder bedrijf met zijn specifieke producten en diensten. Zodra je dus aanvoelt dat het met bepaalde producten voor de wind zal gaan, bespreek je tijdig met je leverancier de nodige verkoopacties en vraag je om speciale ondersteuning. (inkoopvoordeel, luxe presentjes voor de klanten). Maak als het kan de afspraak met je leverancier dat hij na afloop van actie je onverkochte producten weer retour neemt, zodat je met zo min mogelijk risico maximale voorraden kunt aanleggen en geen nee hoeft te verkopen als de verkoopgolf zich aandient. Vraag ook voldoende proefmonsters of consignatiemodellen voor in je showroom of bij je verkoopbalie. Vraag tevens of je leverancier je financieel en qua knowhow wil ondersteunen bij het plaatsen van verkoopadvertenties en andere reclame-uitingen.
Je Personeel
Het grootste kapitaal dat je hebt. Maak je medewerkers ook enthousiast, schrijf bijvoorbeeld een leuke wedstrijd uit, en beloon ze rijkelijk als je uiteindelijk na afloop van alle acties een mooi resultaat hebt bereikt. Vergeet ook het gebak niet, of een borrel op de eerstvolgende vrijdag. Kortom laat ze delen in het succes. Niet alleen omdat je het fijne mensen vindt die het hebben verdiend, maar ook omdat je een volgende keer weer een beroep op ze wilt doen. Bij voor- en tegenspoed.