InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Bedrijfskleding: gratis of niet?

Bedrijfskleding: gratis of niet?

Bedrijfskleding: gratis of niet? Bedrijfskleding: Het kopen van kleding voor het werk is voor veel mensen een kostbare zaak. Maar wat mag een bedrijf nu wel vergoeden als het om bedrijfskleding gaat en wat niet? En wat is bedrijfskleding nu eigenlijk?

Gewone kleding is geen werkkleding - ook niet als het heel vies wordt

De hoogste rechter heeft begin 2009 beslist dat gewone kleding niet kan worden aangemerkt als werkkleding. Zelfs al is de kleding door het werken zo vies geworden dat deze niet meer buiten het werk te dragen is.

Werkkleding onbelast verschaffen

In dat geval is het meest handige om werkkleding te verschaffen, omdat de werknemer dan niet zín eigen kleding in de strijd hoeft te gooien. Aan het verstrekken van werkkleding zijn echter wel de nodige voorwaarden verbonden.
Dit zijn:
  1. Er moet een voldoende groot logo op de kleding zitten. Dit moet 70 cm2 per kledingstuk zijn. Wie dus zowel een broek als een shirt aan heeft, moet op beide het logo hebben staan.
  2. Ook typische werkkleding zoals een overall of een uniform komt in aanmerking omdat deze textiel daar speciaal voor gemaakt is.

Werkschoeisel en accessoires

Schoeisel en accessoires die nodig zijn voor het uitoefenen van een bepaald beroep vallen ook onder werkkleding. Zij vallen dus onder dezelfde voorwaarden als kleding.

Achteraf belasting betalen over werkkleding

Is een kledingstuk dat door een bedrijf wordt aangeschaft zonder dat de persoon in kwestie daar voor hoeft te betalen niet voorzien van een groot logo of is het typische werkkleding, dan moet er achteraf nog belasting over worden betaald en mag dit niet zomaar door het bedrijf worden verstrekt.

Wassen van bedrijfskleding mag ook onbelast onder bepaalde voorwaarden

Het wassen van bedrijfskleding valt ook onder de bovenstaande regels. Het bedrijf mag dit dus alleen betalen zonder kosten in rekening te brengen bij de werknemer als het om kleding gaat die aan de voorwaarden zoals hierboven staan.

Werkkleding die niet mee naar huis gaat

Een bedrijf dat werkkleding geeft aan haar werknemers, maar aangeeft dat deze kleding het bedrijf niet mag verlaten en alleen op de werkplek wordt gedragen hoeft niet aan de voorwaarden van logo of uniform te voldoen, terwijl de kledingstukken dan wel onbelast kunnen worden vergoed.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Veiligheidskleding: eisen veiligheidskledingVeiligheidskleding: eisen veiligheidskledingBedrijfskleding is er in alle soorten en maten. In veel gevallen brengen de werkzaamheden dermate hoge risico's met zich…
Baliewerkzaamheden in diverse functiesHet werken aan een balie van een bank is totaal anders dan het werk aan een balie in een ziekenhuis. Hieronder volgen ee…
Het maken van een huisstijlDe huisstijl is voor een bedrijf heel belangrijk. Een goede huisstijl straalt een bepaalde boodschap uit naar de buitenw…
Confectie- en maatkledingHet zou allemaal een stuk simpeler zijn als er maar een kleur stof zou zijn en de kledingmaten universeel. Dit is echter…
De carrière van Frans Molenaar (1940-2015)Op vrijdag 9 januari 2015 stierf modeontwerper Frans Molenaar, een van de bekendste Nederlandse couturiers. Nadat hij in…
Bronnen en referenties
  • De Vries & Partners Lemmer

Reageer op het artikel "Bedrijfskleding: gratis of niet?"

Reactie

Carla, 19-04-2011 14:24 #1
Moet op het bedrijf bedrijfskleding dragen. Maar nu moet ik een kontract ondertekenen waarin ik er mee akkoord ga dat als ik binnen een maand weg ga ik de kleding moet inleveren en 100% moet vergoeden. Als ik na een jaar weg ga 50% moet vergoeden. Mag dit? Graag zou ik hierop een andwoord ontvangen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Ondernemer worden
Reacties: 1
Schrijf mee!