InfoNu.nl > Zakelijk > Diversen > Veiligheidskleding: eisen veiligheidskleding

Veiligheidskleding: eisen veiligheidskleding

Veiligheidskleding: eisen veiligheidskleding Bedrijfskleding is er in alle soorten en maten. In veel gevallen brengen de werkzaamheden dermate hoge risico's met zich mee dat er beschermende veiligheidskleding of werkkleding nodig is. Maar aan welke eisen en criteria moet veiligheidskleding voldoen. En hoe bepaal je welke werkkleding vereist is voor jouw bedrijfssituatie?

Waarom veiligheidskleding?

Met een risicoinventarisatie en evaluatie (RI&E) kan worden bepaald wat de risico's zijn binnen een bedrijf voor de uitgevoerde werkzaamheden. Uit de inventarisatie van de risico's moeten acties worden genomen om de risico's te verkleinen. De laatste stap in deze risicoverkleining is het aanbieden van persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's). Een voorbeeld van een PBM is het dragen van geschikte (beschermende) werkkleding.

Waaraan moet veiligheidskleding voldoen?

Waar beschermende werkkleding aan moet voldoen is vastgelegd in diverse NEN normen zoals:
  • NEN 340 Beschermende kleding: algemene eisen
  • NEN 342 Beschermende kleding: pakken en kledingsstukken voor bescherming tegen de kou
  • NEN 14058 Beschermende kleding: kledingstukken voor bescherming tegen een koele omgeving
  • NEN 343 Beschermende kleding: Bescherming tegen regen
  • NEN 20471 Waarschuwingskleding met hoge zichtbaarheid voor professioneel gebruik
  • etc

Het nadeel is dat deze NEN normen geld kosten. Andere wetgeving is vastgelegd in bijvoorbeeld het Arbobesluit.

Tip: raadpleeg leveranciers

Aangeraden wordt om een of meerdere leveranciers te raadplegen. Een leverancier van werkkleding kan prima aangeven op welke wijze hun assortiment het beste aansluit bij de eisen op de werkvloer én de wensen van de werknemers. Voordat je een leverancier raadpleegt is het verstandig goed na te denken over welke criteria er spelen bij de werkzaamheden van je bedrijf.

Voorbeelden van eisen en criteria veiligheidskleding

Onderstaand zijn enkele criteria-eisen nader uitgelegd. Let op: dit zijn dus niet alle criteria-eisen!

Weersomstandigheden

Kleding moet bescherming bieden tegen de diverse weersomstandigheden die zich kunnen voordoen. Voor iemand die altijd binnen werkt met een temperatuur van 20 graden is dit minder spannend dan voor iemand die buiten in weer en wind werkt. Het kan dus noodzakelijk zijn dat de kleding een bepaalde thermische isolatiewaarde heeft. Anderzijds moet bij warm weer kleding worden gedragen die juist niet te warm zijn. Het kan ook zijn dat het noodzakelijk is om kleding te gebruiken die de werknemer beschermt tegen regen of juist zonnestraling.

Onderhoud en draagcomfort

Kleding moet te reinigen zijn (dit geldt uiteraard niet voor wegwerpkleding). Criteria betreffende het draagcomfort zijn dat er geen ruwe, scherpe of harde oppervlakken mogen zitten aan de kleding. Ook mag de kleding de bloedsomloop niet afknellen, geen hinderlijke geur afgeven, geen hinder voor lichaamsbewegingen veroorzaken en geen hinderlijk geluid veroorzaken.

Reflecterende kleding

Voor een werknemer die te midden van verkeer (vrachtauto's, auto's, etc.) werkt is het raadzaam reflecterende kleding (zichtkleding) te dragen zodat hij of zij goed zichtbaar is. De zichtbaarheid wordt bereikt via fluorescerend materiaal en retroreflecterend materiaal. Er zijn drie klassen zichtkleding. Klasse 1 is het minst goed zichtbaar en klasse 3 het beste zichtbaar. Verder zijn er nog 2 klassen voor de kwaliteit van het retroreflecterende materiaal. Het fluorescerende materiaal is meestal (fel) oranje, geel, roze of groen.

Gevaarlijke stoffen of brandveiligheid

Wanneer er de mogelijkheid bestaat op in aanraking komen met gevaarlijke of irriterende stoffen moet de kleding hierop zijn aangepast. In dat geval is werkkleding met lange mouwen en broekspijpen raadzaam. Ook de stof kan hierop worden aangepast: geen katoen maar glad materiaal zoals polyester. Kleding moet, indien er met vuur of vonken gewerkt wordt, een bepaalde vuurbestendigheid hebben. Zo kan kleding in dergelijke gevallen bijvoorbeeld niet te luchtig zijn, want dan kan het vlam vatten bij vonken of vuur. Kleding moet te reinigen zijn (dit geldt uiteraard niet voor wegwerpkleding).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bedrijfskleding: gratis of niet?Bedrijfskleding: gratis of niet?Bedrijfskleding: Het kopen van kleding voor het werk is voor veel mensen een kostbare zaak. Maar wat mag een bedrijf nu…
Eisen hypotheek afsluitenEisen hypotheek afsluitenDoor het afsluiten van een hypotheek gaat u een financiële verbintenis aan met de bank. Elke hypotheekverstrekker heeft…
Wijnklassificatie in FrankrijkWijnklassificatie in FrankrijkFrankrijk kent vier kwaliteitskeurmerken. Deze zijn van hoog naar laag: Appellation d'Origine Contrôlée (A.O.C.), Vin Dé…
Travian, De GebouwenIn het internetspel travian draait het om het opbouwen van je eigen imperium. Hier een beschrijving van de gebouwen die…
Wat is een bewindvoerder?Wat is een bewindvoerder en wat zijn zijn taken? Welke eisen worden er aan een bewindvoerder gesteld?
Bronnen en referenties
  • www.nen.nl
  • www.arbouw.nl
  • www.wetten.nl

Reageer op het artikel "Veiligheidskleding: eisen veiligheidskleding"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 22-06-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Diversen
Special: Werken
Schrijf mee!