Baliewerkzaamheden in diverse functies

Het werken aan een balie van een bank is totaal anders dan het werk aan een balie in een ziekenhuis. Hieronder volgen een aantal voorbeelden over verschillende soorten baliewerk.

Het werken bij een ziekenhuis

Als men ergens veel met mensen en hun emoties te maken krijgt dan is het wel in een ziekenhuis. Zowel aan de telefoon als aan de balie komen krijgen uit alle lagen van de bevolking en van alle culturen. Mensen die blij zijn (bij de geboorte van een kindje) of mensen die intens verdrietig zijn (bij een overlijden of ongeluk van een dierbare). Het moeilijke aan deze baan is dat men zelf niet in de emotie mee kan gaan. Natuurlijk moet men begrip tonen en mag men mee blij zijn maar men kan niet gaan staan huilen als iemand hartverscheurend vertelt dat zijn echtgenote net is aangereden.

Er komen veel telefoontjes van mensen die medische dingen willen weten, zeker in een ziekenhuis is het van groot belang dat men weet naar wie men moet doorverbinden. Iemand die iets wil weten of een ooroperatie moet niet naar de afdeling gynaecologie doorverbonden worden.

Men moet ook mensen inschrijven die opgenomen moeten worden. De meeste ziekenhuizen zijn geautomatiseerd en hebben speciale software en programma’s om alle gegevens op te slaan en te verwerken. Vaak wordt er bij de balie in ziekenhuizen met ploegendiensten gewerkt zodat er bij dit soort werk wel vaak meer mogelijk is met betrekking tot parttime werken.

Het werken bij een reisbureau

Veel mensen zien dit als een geweldige baan, men krijgt bijna alleen maar mensen die vrolijk zijn en iets leuks gaan doen. Vaak wordt voor dit werk wel een aanvullende opleiding vereist als je ook echt mensen moet adviseren. Maar een groot reisbureau kan een aparte balie hebben waar mensen gratis brochures kunnen krijgen, op het moment dat ze echt een reis willen boeken worden ze doorverwezen naar een van de andere medewerkers. Een van de vereisten is dat men zeer communicatief vaardig is. Als iemand aan de balie komt die “op vakantie” wil dan is het de taak van de receptioniste om erachter te komen wát iemand wil. Een lang weekend? Een wereldreis? Er zijn tegenwoordig zoveel gespecialiseerde brochures dat je iemand niet met 2 tassen vol de deur uit kan laten gaan. Dus maakt men heel veel gebruik van open vragen, verdiepingsvragen en stimuleringsvragen. Op zich is dit werk niet erg uitgebreid of gevarieerd.

Het werken bij een bank

Niets verandert er zo snel als het interieur van banken. Daar waar er vroeger balies waren waar mensen achter gepantserd glas zaten, is er nu sprake van een open cultuur waarbij er een informatrice rondloopt die je bij binnenkomst verwijst naar hetzij een open balie of een tafel als je verder advies wenst. Bij een bank is er over het algemeen sprake van bedrijfskleding en een wat formelere sfeer. Binnen een bank zijn er wel meestal mogelijkheden om door middel van studie verder te groeien. Bij een bank heeft men natuurlijk te maken met geld en met strikte regels, daar waar een receptioniste nog wel eens even op kan staan om iets te pakken, kan dit bij de balie van een bank helemaal niet. Het is een totaal andere sfeer en manier van werken.

Het werken bij een hotel

Globaal zijn de bezoekers te verdelen in vakantiegasten en zakelijke gasten. Ook in een hotel heeft men meestal bedrijfskleding aan en is er sprake van een wat formelere sfeer met name in de grotere hotels. Er zijn vele soorten hotels en ieder wil zich onderscheiden van een ander hetzij door persoonlijke service of door uitstraling. Met name zakelijke gasten vereisen een hoge mate van service en professionaliteit, zij hebben weinig begrip voor vertragingen of slordigheden. Ze zijn niet voor hun lol in het hotel maar omdat hun werk dat vereist. Hoewel men natuurlijk altijd vriendelijk is hoeft men bij hen niet aan te komen met de opmerking dat er morgen zo’n leuke braderie op het plein is.

Het werken bij een bedrijf

Niets is zo gevarieerd als het werken bij een bedrijf. Je hebt grote bedrijven, je hebt kleine bedrijven, bedrijven met een informele cultuur en met een hele formele cultuur. Bedrijven die het financieel geweldig doen en die moeten worstelen om het te redden. Bedrijven die veel met publiciteit te maken hebben en die er nooit mee te maken hebben. Zo gevarieerd het bedrijf kan zijn, zo gevarieerd kan jouw taak zijn. Over het algemeen zullen de administratieve taken bij een baliefunctie van een bedrijf iets uitgebreider zijn dan bij bijvoorbeeld een bank waar men een vastomlijnd takenschema heeft.
© 2007 - 2024 Bettyhores, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Contant geld storten op eigen rekening kost geldContant geld storten op eigen rekening kost geldAls u als particulier contant geld gaat storten op uw eigen rekening in 2022 kost u dat geld bij de ING bank. Of u dat a…
Reisbureau of reisorganisatie: het verschil!Reisbureau of reisorganisatie: het verschil!Hoe weet je nu zeker wat je boekt: wie kan je echt informeren over de details van je reis. Wat doet een reisbureau preci…
Naar het ziekenhuis? Dit artikel helpt u op wegBijna iedereen komt in zijn leven wel eens bij het ziekenhuis terecht ookal is het maar om een bezoekje te brengen. Ziek…
Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Vakantie: online boeken of via het reisbureau?Via het internet kunt u redelijk eenvoudig een vakantie boeken, maar u krijgt mogelijk niet alle antwoorden op vragen wa…

Kranten- of folderwijk: introductiewerkOok jongeren willen geld verdienen, en kiezen vaak voor een kranten- of folderwijk. Vroeg in de ochtend, in de middag, o…
Solliciteren: van sollicitatiegesprek naar contractSolliciteren: van sollicitatiegesprek naar contractOpeens krijg je dat telefoontje naar aanleiding van je sollicitatie: je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. W…
Bettyhores (13 artikelen)
Gepubliceerd: 18-06-2007
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.