Inspiratie, het toverwoord voor het bedrijfsleven
Inspiratie is volgens van Dale de toestand dat je creatief nadenkt en weet hoe je iets goed moet doen. En dat is ook zo, maar inspiratie komt ergens vandaan en helaas niet zomaar uit de lucht vallen.
Waar komt het vandaan?
Onderzoekers onderzoeken van alles en dus ook wie, wat of waar de inspiratiebron voor mensen vandaan komt. Een drietal recente onderzoeken uit de Verenigde Staten (‘Businessforlife’, ‘Dubonneman’ en ‘McVendrick’) geven globaal hetzelfde plaatje weer.
- In de badkamer
- In de auto (m.n. in de file)
- Op het toilet
- In bed en afhankelijk van het type mens is dit vlak voor het slapen gaan of wanneer men wakker wordt
- Tijdens de vergadering
- Tijdens het lezen van een boek
- Tijdens het sporten
- Midden in de nacht (in de rust en stilte van de nacht)
- Tijdens religieuze sessies
- In de tuin tijdens de lichamelijke zware maar geestelijk lichte werkzaamheden als onkruid wieden, gras maaien, de heg knippen.
Welke situaties leiden niet tot inspiratie?
Wat kwalijker is, is dat veel mensen de werksituatie verre van inspiratievol ervaren. De omgeving, de werkdruk, de automatische piloot die bij het binnenkomen in het bedrijf aangaat etc. leiden allemaal tot het niet tot uiting komen van inspiratie op de werkvloer. De inspiratie die wordt opgegaan is in grote mate – zoals bovenstaande opsomming al aangeeft – van buiten de werkvloer afkomstig.
Dit is jammer, want een inspiratievolle werkplek lever meer ideeën op dan wanneer je alleen in de badkamer aan het badderen bent, je in het krachthonk aan de gewichten hangt of op de grasmaaier je veldje netjes bijwerkt. Immers op de werkvloer ben je met meer mensen en meer mensen die inspiratie krijgen delen dit met elkaar en stimuleren elkaar vervolgens bewust of onbewust.
Wat kan helpen de werkvloer meer inspiratie te geven?
- “Ruimte” lijkt een toverwoord maar dat is het niet. Mensen hebben – in ieder geval gevoelsmatig – ruimte nodig om te kunnen denken. Niet teveel gestoord worden door afleidende (telefoon)gesprekken van collega’s en fysiek niet bovenop elkaar zitten.
- Een ‘vriendelijk’ uitzicht. Niet een drukke bedoeling voor de deur die weer tot sterke afleiding kan leiden, maar ergens naar kunnen kijken (mooie bomen, een kunstwerk, een ver uitzicht maar dan wel rustig etc.).
- Een wand om mensen zelf zaken op te kunnen laten plaatsen. Een collega wordt geïnspireerd door een mooi schilderij. Hang er dan bijvoorbeeld een poster van op. Maar mooie foto’s van de amateur fotograaf kan ook een inspiratiebron zijn. Laat mensen die de ruimte.
- Het lijkt een dooddoener, maar frisse licht doet altijd goed. Goed voor het lichaam en goed voor de geest. Zorg dat er voldoende ruimte is om de lunch bijvoorbeeld buiten door te brengen of een wandelingetje te kunnen maken. De grote kantoorparken hebben tegenwoordig steeds meer groene ruimte. Als ‘tegenprestatie’ van de lelijke omgeving is dan een groen gedeelte geen overbodige luxe.
- Een ultieme is de ‘loungeruimte’. Google heeft hier veel profijt van. Het zijn prettige ruimtes waar je comfortabel kunt zitten of hangen en waar je samen of alleen tot nieuwe dingen komt. Het inrichten van een dergelijke ruimte vergt wel de hulp van een professional op dit gebied. Heeft naast zitcomfort ook met samenstelling en kleuren te maken.
Er zijn verschillende bedrijven die hier ondersteuning in kunnen bieden. M.n. de niet –standaard management- en organisatieadvies bureaus hebben een wat “afwijkende” maar vooral ook persoonlijke werkwijze die hier een rol in kan spelen.