Voordelen bedrijfsverhuizing

Soms is een bedrijfsverhuizing pure noodzaak, omdat een onderneming uit zijn jasje begint te groeien of moet inkrimpen vanwege de recessie. Een andere keer heeft het bedrijfspand gewoon zijn beste tijd gehad. Kortom te klein, te groot of te oud. Bedrijfsmakelaars spreken dan van kwantitatieve of kwalitatieve noodzaak. Wat levert een bedrijfsverhuizing nu op in de praktijk?

Kwantitatieve of kwalitatieve verhuisredenen

Vaak zijn beide motieven onlosmakelijk met elkaar verbonden. Stel dat een vestiging na diverse uitbreidingen besluit om te gaan verhuizen naar een grotere locatie waar meerdere vestigingen onder één dak zitten. We spreken dan van een kwalitatieve verbetering. Naast de kantoormeters kunt u er ook op letten of de nieuwe kantoorlocatie bijdraagt aan een effectievere dienstverlening.

Kostenbesparing

Een bijkomend effect van een verhuizing kan kostenbesparing zijn. Wellicht kun je toe met minder meters. Op een gemiddelde huisvestingslast van circa 8 procent van de totale kosten kan dat een forse besparing opleveren. Soms levert een groter pand een lagere vierkantemeterprijs op.

Locatieverbetering levert regelmatig economisch voordeel op. Denk aan een autobedrijf dat naar een autoboulevard verhuist of een winkelbedrijf dat van een B- naar een A-locatie promoveert. Verder is een nieuwe bedrijfshuisvesting een mooie aanleiding voor werkplekoptimalisatie. Loonkosten slokken al gauw 50 procent of meer van het totale budget op. Besparing van één werkplek levert dus structureel lagere kosten op.

In veel gevallen geeft de nieuwe huisvesting de organisatie nieuwe impulsen. Het kan de organisatie opfrissen en helpt het zelfbewustzijn van medewerkers vergroten. Een nieuwe verbeterde werkomgeving heeft mogelijk ook een positief effect op het ziekteverzuim. Zo verdienen de meerkosten voor huisvesting zichzelf snel terug. Een nieuwe omgeving werkt zonder meer stimulerend op de werkvloer. Het inspireert medewerkers tot het ontwikkelen van inzichten die op de oude locatie waarschijnlijk niet naar boven waren gekomen.

Terugverdienen bedrijfsverhuizing

De grote vraag is of een bedrijfsverhuizing zichzelf kan terugverdienen. Eigenlijk moet dit altijd het uitgangspunt zijn. Een slimme bedrijfsverhuizing resulteert in omzetgroei, hogere productiviteit of een betere kosten-batenverhouding. Natuurlijk is de kans groot dat je in de nieuwe situatie meer betaalt voor je kantoormeters. Daar tegenover staat dat deze kosten makkelijk opwegen tegen de extra kosten die het gevolg zijn van een slecht logistiek in een pand of verschillende vestigingspunten. De balans slaat dan vaak gunstig uit in de richting van verhuizing. Denk ook eens aan de restwaarde van een pand of kantoor. Een fraai pand op een goede locatie maakt het verschil tussen een goed en een riant ondernemerspensioen.

Bedrijfsmakelaar

Een bedrijfsmakelaar kan een belangrijke rol spelen bij een bedrijfsverhuizing. Hij kan helpen met het opstellen van een helder stappenplan en kan ook vaak een exacte berekening maken van de huisvestingsbehoefte. Hij adviseert bij het vaststellen van de juiste vestigingsprijs en op basis van zijn lokale marktkennis weet hij wanneer het tijd rijp is om te verhuizen. Daarnaast kan hij je voorrekenen wat een bedrijfsverhuizing oplevert.
© 2009 - 2024 Smeets, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wel of niet verplicht verhuizen voor de baas?Wel of niet verplicht verhuizen voor de baas?Werkgevers verplaatsen soms een deel van hun onderneming of de gehele onderneming. Het komt ook voor dat een ondernemer…
Geen papieren vliegtickets meerHerkenbaar? Voordat de vakantie begint behoorlijk wat stress? Inpakken van de spullen, huisdieren wegbrengen, deuren goe…
Keuze voor een verhuisbedrijf en eventueel verhuisserviceKeuze voor een verhuisbedrijf en eventueel verhuisserviceDagelijks verhuizen heel wat mensen naar een andere plek in hetzelfde land of in een ander land. De één heeft meer spull…
Wat is vermogensetikettering?Om de winst uit onderneming te kunnen bepalen, is het eerst noodzakelijk om de vermogensbestanddelen de juiste vermogens…

Inspiratie, het toverwoord voor het bedrijfslevenInspiratie, het toverwoord voor het bedrijfslevenInspiratie is volgens van Dale de toestand dat je creatief nadenkt en weet hoe je iets goed moet doen. En dat is ook zo,…
Meer winst maken en faillissement voorkomenMeer winst maken en faillissement voorkomenWinst vergroten is faillissement voorkomen. Robert Blom van Graydon Credit Management Services is 'faillissementskenner'…
Smeets (27 artikelen)
Gepubliceerd: 04-10-2009
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.