Het DESTEP-model bij het analyseren van de externe omgeving

Het DESTEP-model bij het analyseren van de externe omgeving Voor bedrijven is het vaak lastig om de grotere externe macro-omgeving te analyseren; organisaties en bedrijven zijn vaak goed in het benoemen van de eigen sterke punten en ontwikkelpunten, echter is het voor bedrijven en organisaties lastig om de omgeving waarin men opereert te analyseren. Dit effect treedt al op bij de nabije omgeving waarin men zich begeeft, echter is dit bij de grotere, macro-omgeving nog groter. Om de analyse van de externe macro-omgeving makkelijk te maken is het DESTEP-model ontwikkeld.

De facetten van het DESTEP-model

Het DESTEP-model is een manier om naar de externe macro-omgeving van een organisatie of een bedrijf te kijken. Dit model bekijkt de externe omgeving vanuit verschillende oogpunten, waardoor een goed en volledig beeld ontstaat van de omgeving waarin een organisatie of bedrijf opereert. Het DESTEP-model kijkt hiervoor naar verschillende facetten van de omgeving:
  • Demografische factoren
  • Economische factoren
  • Sociaal-culturele factoren
  • Technologische factoren
  • Ecologische factoren
  • Politiek-juridische factoren

Demografische factoren van het DESTEP-model

Bij de demografische factoren binnen het DESTEP-model wordt gekeken naar de bevolkingsopbouw van het gebied waarin de organisatie of het bedrijf opereert. Als het bijvoorbeeld een bedrijf betreft met één locatie in een binnenstad, kan gekeken worden naar het totale verzorgingsgebied van dat bedrijf. Als het een keten betreft die landelijk actief is, kan de omgeving als landelijk geanalyseerd worden. Voor het analyseren van de demografische factoren van een gebied is het belangrijk om niet alleen naar leeftijd te kijken, maar ook naar de verdeling van leeftijden en personen in een bepaald gebied. Al deze factoren bepalen de uiteindelijke doelgroep voor het bedrijf of de organisatie. Daarnaast is de demografische trend die zich in een bepaald gebied voltrekt belangrijk voor de toekomstige strategie van een bedrijf. Krimpgebieden bijvoorbeeld, of gebieden met een sterk verouderende bevolking, kunnen voor een bedrijf grote consequenties hebben.

Economisch factoren

Het bestedingspatroon van mensen in een bepaald gebied kan een grote invloed hebben op het succes van een organisatie of bedrijf. Voor het analyseren van het uitgavenpatroon van een bepaalde groep personen, is het niet voldoende om te kijken naar inkomens. Hogere woningprijzen kunnen een groot gevolg hebben op het besteedbaar inkomen van een bepaalde groep mensen. Hierdoor kan het zijn dat een gebied met relatief hoge inkomens, toch een relatief laag besteedbaar inkomen heeft. Ook trends hierin zijn belangrijk om mee te nemen in een analyse; een gebied waarin hogere inkomens langzaam verdreven worden door lagere inkomens kan wijzen op groeiende werkloosheid of de achteruitgang van een gebied. Dit kan uiteraard in bepaalde wijken voorkomen, maar het kan ook complete regio's overkomen. In Zuid-Limburg bijvoorbeeld is de regio Parkstad sterk verarmd uit de sluiting van de mijnen gekomen; deze sluiting trof bijna het gehele gebied. In Zuid-Limburg is het dan ook alleen de regio rondom Maastricht die zich hieraan heeft weten te onttrekken, mede door de opening van een universiteit.

Sociaal-culturele factoren

Sociaal-culturele factoren kunnen bepalend zijn voor het wel of niet succesvol zijn van een organisatie of bedrijf. Gebieden kunnen demografisch en economisch exact op elkaar lijken, maar sociaal-cultureel toch totaal verschillend zijn. Ondanks een verregaande afstemming van de Nederlandse cultuur door massamedia als tv, internet of radio, zijn er toch nog sterke regionale verschillen te merken.

Technologische factoren

Ook technologie heeft een invloed op de omgeving van een bedrijf. Dit hoeft niet letterlijk te zijn door de technologische mogelijkheden die een bepaald gebied heeft, zoals bijvoorbeeld een geavanceerde haven, maar kan ook de virtuele omgeving van een bedrijf betreffen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de online concurrentie die een bepaalde organisatie of bedrijf heeft; hoewel een bedrijf wellicht andere concurrenten heeft in de fysieke omgeving, kan het toch zijn dat de strijd online gestreden moet worden tegen concurrenten die wellicht niet eens fysieke winkels of vestigingen hebben.

Ecologische factoren

Ecologische factoren zijn in feite in twee groepen te onderscheiden; enerzijds zijn ecologische factoren de regels die vanuit overheden zijn opgelegd met betrekking tot het milieu, anderzijds zijn ecologische factoren mogelijkheden om binnen een bepaald gebied onderscheidend te zijn. Regels die vanuit de overheid worden opgelegd behoren tot de externe macro-omgeving en kunnen zelfs lokaal verschillen. Mogelijkheden om ecologisch uit te blinken binnen een bepaalde fysieke omgeving of bepaalde concurrentieomgeving zijn ook de moeite van het onderzoeken waard. Klanten laten zich immers steeds meer leiden door de vraag of een bepaald bedrijf of product bijdraagt aan een duurzame wereld.

Politiek-juridische factoren

Hoewel regelgeving rondom ecologische factoren ecologisch van aard is, hoort dergelijke regelgeving ook onder de politiek-juridische factoren thuis. Andere politiek-juridische factoren kunnen ook zaken als fraude/corruptie in bepaalde gebieden zijn, of de stabiliteit van de regering en de betrouwbaarheid van juridische instanties. Lokale, nationale en internationale regelgeving kan ook een grote invloed hebben op de mogelijkheden van organisaties of bedrijven om winst te maken of te functioneren.
© 2016 - 2024 Polkozic, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Hoe maak ik een externe analyse?Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketin…
Marketing: DESTEP analyseMarketing: DESTEP analyseBij een marketingplan is de externe omgeving erg belangrijk. Om de externe omgeving te analyseren kunnen een aantal vari…
Het maken van een DESTEP-analyseEen DESTEP-analyse is een vorm van een externe analyse die zich richt op ontwikkelingen, trends. In dit artikel staat ui…
Een bedrijfsplan maken in 6 stappenEen bedrijfsplan maken in 6 stappenEen uitdaging voor vele ondernemers is het schrijven van een bedrijfsplan. Een goed plan is volledig en concreet, maar b…

De succesformule van Booking.comDe succesformule van Booking.comIn de jaren negentig had een student uit Twente een goed plan. Hij zette een website op waarmee reizigers accommodaties…
Het ontstaan van het faillissement van V&DHet ontstaan van het faillissement van V&DOp 31 december 2015 kregen de medewerkers van warenhuisketen V&D te horen dat het concern haar faillissement heeft aange…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fancycrave1, Pixabay
  • https://follio.nl/story/document/356432033259458560
Polkozic (439 artikelen)
Gepubliceerd: 29-01-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.