Marketing: DESTEP analyse
Bij een marketingplan is de externe omgeving erg belangrijk. Om de externe omgeving te analyseren kunnen een aantal variabelen worden bestudeerd. In dit artikel wordt uitgelegd hoe er aan de hand van het DESTEP model een analyse kan worden gemaakt. De factoren van het DESTEP model dienen goed begrepen te worden om tot een juiste analyse te komen en zo tot een correct marketing beleid te komen.
Wat is DESTEP?
de
DESTEP factoren moeten de variabelen in de macro-omgeving van een bedrijf in kaart brengen. De DESTEP
analyse bevat de volgende onderzoeksvariabelen:
- Demografische factoren
- Economische factoren
- Sociaal-culturele factoren
- Technologische factoren
- Ecologische factoren
- Politiek-juridische factoren
Demografische factoren
Demografie heeft betrekking op de bevolking, op zowel sociaal als politiek gebied. Bij demografische factoren kan worden gekeken naar de grootte van de bevolking in een land, de mobiliteit van een bevolking, de leeftijdsopbouw van de bevolking, maar ook de omvang en samenstelling van bijvoorbeeld de beroepsbevolking. Door dit toe te passen in de markt die in je onderzoek centraal staat, kun je veel te weten komen over potentiële afnemersgroepen.
Economische factoren
De economische factoren zijn veruit het meest omvangrijk in deze
analyse. Bij de economische factoren kan worden gedacht aan de werkgelegenheid, de hoogte van het besteedbare inkomen, consumentenvertrouwen of werkgelegenheid. In een crisis waar een hoog inflatiepeil heerst, is het besteedbare inkomen minder dat bij een situatie met een lager inflatiepercentage. In dit voorbeeld zijn de
economische factoren dus niet gunstig voor een bedrijf omdat de consument logischerwijs ook minder zal uitgeven. Daarnaast zal in tijden van crisis ook de werkgelegenheid minder zijn, waardoor consumenten minder vertrouwen hebben en hierdoor ook minder zullen uitgeven. Dit zijn enkele voorbeelden omtrent de economische factoren.
Sociaal-culturele factoren
In een samenleving heersen bepaalde sociale en bepaalde culturele opvattingen. Zo kunnen normen en waarden in een cultuur bepalend zijn voor het succes van bepaalde producten. In een sub-cultuur waarbij mensen milieuvervuiling actief te lijf gaan, zal een SUV auto bijvoorbeeld weinig verkooppotentie hebben. Sociale factoren kunnen betrekking hebben op onderlinge relaties tussen mensen. Verschillende relaties kunnen verschillende effecten hebben op de verkooppotentie van een product.
Technologische factoren
Technologie kan belangrijk zijn bij sommige producten. Innovatieve producten worden vaak gemaakt met behulp van een innovatieve technologie. Technologische factoren hoeven overigens niet altijd betrekking te hebben op het product zelf. Het productieproces zelf kan ook een technologische factor zijn. Ook kan worden gedacht aan innovatieve verpakkingen of vernieuwende IT systemen die worden gebruikt bij de verkoop of productie van het product.
Ecologische factoren
Bij ecologische factoren kan worden gedacht aan de fysieke (productie)locatie en het gebruik van grondstoffen. De fysieke productielocatie is van grote invloed op het ecologische systeem. Ga bij de analyse dus goed na of bij het te onderzoeken product veel afvalstoffen worden gecreëerd die invloed kunnen hebben op het ecologische systeem.
Politiek-juridische factoren
De politiek kan ook invloed hebben op een bepaald product. Belastingvoordelen of heffingen kunnen respectievelijk voordelen of nadelen voor een product zijn. Als voorbeeld kun je denken aan het afschaffen van de wegenbelasting voor zeer milieuvriendelijke auto's. Juridisch gezien kunnen bepaalde producten ook in het voordeel of in het nadeel zijn, doordat er bijvoorbeeld bepaalde wetgevingen voor de verkoop van producten zijn.
Kansen en bedreigingen
De
DESTEP analyse is vaak een onderdeel van de
SWOT analyse. Uit deze
analyse komen de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bepaald product voort. Daarom is het handig om in je marketingplan onder de
DESTEP factoren de kansen en/of bedreigingen te beschrijven die er voor het product bestaan. Bij de politiek-juridische factoren kunnen belastingnadelen bijvoorbeeld een bedreiging zijn voor een niet-zuinige auto. Dit zorgt er voor dat je later bij de SWOT analyse meteen al conclusies hebt getrokken uit de
DESTEP analyse die je zo kunt overnemen.