InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Artikel pitchen als journalist

Artikel pitchen als journalist

Artikel pitchen als journalist Als journalist moet je tegenwoordig van alle markten thuis zijn. Niet alleen moet je snel informatie kunnen verwerken en ordenen, ook ben je in veel gevallen ondernemer die door middel van freelancen zijn artikelen probeert te verkopen. Hoe kun je het beste je artikel pitchen? Waar moet een goede pitch aan voldoen? Hoe zorg je ervoor dat het medium in kwestie warm loopt voor jouw idee?

Pitch: feiten en cijfers

Waar een pitch eerst was voorbehouden aan communicatieprofessionals, is dit nu een gangbaar begrip in de journalistiek. Als journalist krijg je hiermee te maken als je je artikel wilt verkopen aan een krant of tijdschrift. Eerst even de feiten en cijfers op een rijtje:
  • Slechts 11% van de media schrijft een verhaal op basis van pitches. Bij sommige media is dit 45%.
  • Er bestaat een sterke voorkeur voor de manier van pitchen. 81% wil een pitch via de mail ontvangen. Bellen heeft niet de voorkeur en wordt vaak als storend ervaren.
  • De titel van de pitchmail is van belang: hij moet pakkend en opvallend zijn. De titel bepaalt zelfs of de mail geopend wordt of ongeopend blijft.

Poel van freelancers

Veel redacties van kranten en tijdschriften werken met een vaste poel van freelancers. De kans is dan ook groot dat je nul op het rekest krijgt bij een pitch. Wekelijks melden zich nieuwe freelancers aan. De kunst is om je idee zo neer te zetten dat jij degene bent die ze per se dat artikel moeten laten schrijven. Je hebt bijvoorbeeld de nodige ingangen: een deskundige op een bepaald gebied, exclusieve bronnen, personen die bereid zijn een interview te geven. Tijdschriften krijgen zoveel aanmeldingen van freelancers, dat ze het zich kunnen permitteren kieskeurig te zijn. Over het algemeen gaan ze vooral in zee met freelancers die ze kennen.

Tips artikel pitchen

Hoe zorg je ervoor dat jouw idee kans van slagen heeft?
  • Houd je mail kort en bondig. In één oogopslag moet duidelijk zijn wat je idee is, waarover je wilt schrijven en waarom je voor dit medium kiest.
  • Bellen is sneller, dat is waar. Maar een drukke redactie waar journalisten zich uit de sloffen werken om de deadline te halen, is tegenwoordig eerder regel dan uitzondering. De kans is groot dat je telefoontje ongelegen komt. Bovendien is de kans groot dat je na afloop van het gesprek je onderwerp alsnog op de mail moet zetten. Daarom heeft het de voorkeur om je artikelidee via de mail te presenteren.
  • Stuur je mail op een ongebruikelijk tijdstip, bijvoorbeeld 's nachts. Dat trekt de aandacht van redacteuren.
  • Kom niet met een onderwerp, maar met een concreet voorstel voor een verhaal. Dus niet 'iets schrijven over alcoholverslaafden', maar een voorstel doen met het soort verhaal en de mensen die je wilt gaan interviewen.
  • Mail niet naar de algemene redactie, maar probeer te achterhalen wie degene is die beslist over de onderwerpkeuze.
  • Stuur je ideeën naar meerdere redacties. Als Viva je artikel niet wil hebben, dan past het misschien wel bij de Flair.
  • Incasseer. Want er gaan ontzettend veel afwijzingen komen, dat is zeker.

Inhoud van de pitch

Het belangrijkste is natuurlijk de inhoud van je pitch. Die moet kort en krachtig zijn en staan als een huis. Wat is jouw idee voor een verhaal? Waarom moet het juist nu in het magazine worden geplaatst? En waarom juist in die krant of dat tijdschrift? Spits je pitch toe op het medium in kwestie. Verkoop je idee en laat merken dat je er zelf enthousiast over bent. Een artikel moet relevant en actueel zijn. Tijdloze artikelen worden zelden geplaatst, er moet altijd wel een link met de actualiteit hebben. Een vakgebied dat juist nu in de belangstelling staat, bijvoorbeeld. Verdiep je ook in het medium.

Misschien heb je moeite om een origineel idee te bedenken, maar het kan ook zijn dat je overloopt van de creatieve ingevingen. Moet je dan één of meerdere ideeën presenteren? Als je meerdere verhalen pitcht, dan kan dat de indruk wekken dat je hagel schiet. Dat kan wanhopig overkomen. Je staat dan wellicht bekend als freelancer die moeite heeft om in te schatten wat bij het medium past. Om deze redenen heeft het de voorkeur om elk artikel afzonderlijk te pitchen.
© 2015 - 2017 Rebeccahoogers, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De toegevoegde waarde van een elevator pitchDe toegevoegde waarde van een elevator pitchSolliciteren is een kwestie van uzelf verkopen. In een elevator pitch moet u in een paar minuten iets over uzelf zeggen,…
Sollicitatievraag  Vertel eens iets over jezelf?Sollicitatievraag Vertel eens iets over jezelf?Een sollicitatiegesprek kun je voor een deel voorbereiden. Een aantal vragen kun je zeker van zijn dat ze gesteld worden…
Wat is een elevator pitch en wanneer gebruik je deze?Wat is een elevator pitch en wanneer gebruik je deze?Een elevator pitch is een korte introductie van jezelf of van een product wat je wil promoten. Een goede elevator pitch…
Wat is een elevator pitch?Wat is een elevator pitch?Een elevator pitch is een korte presentatie over jezelf of jouw bedrijf. Hierin vat je samen wie jij bent en wat jouw kw…
Een radiografisch bestuurbare helikopter kopenEen radiografisch bestuurbare helikopter kopenIs je vriend, man, broer of vader binnenkort jarig en heb je geen idee wat je voor hem moet kopen? Geef hem eens een stu…
Bronnen en referenties
  • Lancelots.nl

Reageer op het artikel "Artikel pitchen als journalist"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 24-01-2015
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!