Het belang van een visitekaartje

Hoe belangrijk is je visitekaartje? Uiteindelijk is het slechts een stukje karton met je naam en adresgegevens en misschien met een kleine verwijzing naar wat je doet. Uiteindelijk is je persoonlijke uitstraling of je contactenlijst op Facebook toch belangrijker. Of onderschatten we het belang van een goed visitekaartje misschien en is een goed kaartje een onmisbare stap naar succes?

Wat moet er op je visitekaartje staan

  1. Het moet duidelijk laten zien wat je doet.
  2. Deze informatie moet zo worden opgesteld dat zij niet snel vergeten wordt, zodat mensen die je kaartje pas een maand later gebruiken zich direct herinneren wie je bent.
  3. De informatie moet duidelijk zijn voor mensen die je niet persoonlijk hebt ontmoet, maar die je kaartje via iemand anders krijgen.

Deze drie dingen zijn absoluut noodzakelijk voor een goed visitekaartje. Het moet laten zien wie je bent, wat je doet en waar je dat doet, en dat moet kort en krachtig worden neergeschreven. Hoe kun je jezelf in een enkele zin goed vertegenwoordigen, zonder extra uitleg en franje? Dat vraagt wat creativiteit. Als je daar moeite mee hebt, helpt het soms om advies te vragen aan mensen die je goed kennen. Hoe zien zij jou en het werk dat je doet en hoe zouden zij dat kort samenvatten? Vaak leidt dat tot verfrissende en nieuwe ideeën.

Een perfecte slagzin?

Moet je slagzin perfect weergeven wat je doet? Dat hoeft niet persé. Het is belangrijk dat wat je schrijft de aandacht trekt. Vaak helpt het om iets verrassends te schrijven op je kaartje dat mensen bijblijft en in grote lijnen laat zien waar je mee bezig bent. Een verrassingselement stimuleert de hersenen en heeft daardoor een positieve uitstraling.
Zo is er een schrijfster van kinderboeken die verschillende kaartjes heeft waarbij elk kaartje een van haar boeken toont. Ze laat de mensen kiezen welk kaartje ze willen, wat weer leidt tot uitgebreide gesprekken over haar boeken.

Vertel minder, laat meer zien

Een van de eerste regels die beginnende schrijvers wordt bijgebracht is dat je nooit moet beschrijven wat je ook kunt laten zien. En dat geldt ook voor iets eenvoudigs als een visitekaartje. Wat voor achtergrond gebruik je voor je kaartje, en zet je er een foto bij of een grafisch element? Een webdesigner die een droog, wit kaartje met niets meer dan zijn naam en beroep uitgeeft, maakt minder indruk dan een webdesigner die zijn kaartje laat stralen met een grafisch ontwerp dat direct aan het internet doet denken.
Dat hoeft echt niet altijd een plaatje te zijn van een computer of iets dergelijks, maar kan heel creatief worden uitgewerkt.

Een vogeldeskundige had zijn kaartje bijvoorbeeld zo ontworpen dat het leek alsof je door een verrekijker keek. Hij had het middenstuk weggesneden. Een muziekverkoper had zijn kaartje zo ontworpen dat er een Cd’tje uit een kleine envelop schoof met daarop zijn informatie. Wil dat zeggen dat je een ingewikkeld ontwerp moet maken om een goed kaartje te hebben? Helemaal niet. Het gaat om een goede balans. In het verleden werd elke vrije ruimte benut om nog wat meer informatie te geven, maar vaak is het juist: hoe minder hoe liever. Het uiteindelijke ontwerp moet duidelijk, schoon en georganiseerd zijn.

Denk aan je merk

Je kaartje moet direct uitstralen wat je doet. Zo was er een boekenverkoper die ook een fervente natuurliefhebber was. Hij ontwierp een prachtig visitekaartje met mooie bloemen, maar uiteindelijk had zijn kaartje niets te maken met de verkoop van boeken. Dat werkt niet.

Als je in drie woorden zou moeten samenvatten wie je bent of waar je zaak over gaat, welke woorden komen er dan bij je op? Rond dat thema zou je je kaartje moeten samenstellen.

Neem er de tijd voor

Je weet nooit precies wat werkt totdat je iets hebt uitgeprobeerd. Neem er dus de tijd voor en probeer verschillende dingen. Misschien denk je wel dat je een geweldig idee hebt voor een visitekaartje, maar pas als je het idee aan iemand anders voorlegt en het uitprobeert zul je het kaartje door de ogen van iemand anders kunnen zien en kun je pas goed beoordelen of het werkelijk werkt.

Het kostenplaatje

Het hoeft helemaal niet duur te zijn. Er is online een groot aanbod van print-services en bij de meeste kun je al rond de 10 Euro terecht voor 100 kaartjes die je zelf kunt ontwerpen. Als je ze uitgeeft voel je snel genoeg hoe de kaartjes overkomen en wat voor gevoel je er zelf bij hebt. Voor de prijs hoef je het echt niet te laten, want er zijn voldoende aanbiedingen te vinden voor iedere portemonnee.
© 2014 - 2020 Dustbsh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Visitekaartjes ontwerpenVisitekaartjes ontwerpenEen visitekaartje is een persoonlijk kaartje, dikwijls ter grootte van een bankpas, waarop je belangrijkste contactgeven…
Wat heb je aan een goed visitekaartje?Wat heb je aan een goed visitekaartje?Als professionele ondernemer is een goed visitekaartje van groot belang. Dit kan immers het verschil zijn tussen jou en…
Waarom gebruik je visitekaartjes?Waarom gebruik je visitekaartjes?Ondanks het digitale tijdperk worden visitekaartjes nog steeds in papiervorm uitgewisseld. Vooral bij conferenties en co…
Hier heeft u mijn visitekaartjeHier heeft u mijn visitekaartjeVisitekaartjes worden in de zakelijke wereld veel gebruikt. Alle belangrijke adresgegevens van de persoon die het visite…

Decathlon: de grootste sportwinkel in LeeuwardenDecathlon, de grootste sportwinkel van Nederland opende in november 2014 haar poorten in het Friese Leeuwarden. De winke…
HEMA - Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij AmsterdamHEMA - Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij AmsterdamHEMA, het bedrijf dat in Nederland wereldberoemd is vanwege zijn worst en gebak, verkoopt ook dames- en herenkleding, ba…
Bronnen en referenties
  • http://www.businessnewsdaily.com/5222-design

Reageer op het artikel "Het belang van een visitekaartje"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Dustbsh
Gepubliceerd: 20-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!