Wat heb je aan een goed visitekaartje?
Als professionele ondernemer is een goed visitekaartje van groot belang. Dit kan immers het verschil zijn tussen jou en je concullega. Vooral als je je potentiële opdrachtgever niet uitgebreid hebt kunnen spreken. Vaak horen we dat ondernemers zeggen dat een visitekaartje alleen als doel heeft om je contactgegevens aan je gesprekspartner te verstrekken. Dat is natuurlijk deels waar, maar er zit nog veel meer achter je visitekaartje.
Geef je eigen identiteit af
Wat namelijk ook belangrijk is, is dat een bedrijf na een week nog weet welk visitekaartje van jou was, het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij per ongeluk je concullega belt. Daarom is een eigen identiteit van belang. Je dus onderscheiden van de rest.
Natuurlijk is dit de taak van je ontwerper, maar je kunt natuurlijk altijd met suggesties komen, zoals:
- Is je bedrijf transparant?
- Zou dan een transparant visitekaartje bij je onderneming passen?
- Heeft je bedrijf als kernwaarde verrassend?
- Is het dan een idee om iets te ‘verstoppen’ in je visitekaartje en zo dus de ontvanger te verrassen?!
Zo zijn er natuurlijk nog meer kernwaarden die matchen met uitvoeringen die bij je bedrijf kunnen passen. Op deze manier geef je je visitekaartje een ‘eigen gezicht’.
Je verkoopt een resultaat, geen product
Dit is iets wat nog te vaak voorbij komt. Bijvoorbeeld in de massagebranche zie je dit nog eens voorbij komen. “Ik doe ontspanningsmassages, polariserende massages, holistische massages…. “.
Er zullen ongetwijfeld enkele mensen heel specifiek naar een holistische massage op zoeken zijn, maar de meeste mensen hebben een probleem waar ze vanaf willen komen of men wil een mogelijk probleem voorkomen. Je verkoopt dus geen massages, maar bijvoorbeeld “hoe-voorkom-ik-burnout-jes”. Evident dat je het zo niet op je visitekaartje zet, maar het gaat in deze om de bewustwording en de vertaalslag die dan moet maken.
Zet op het kaartje wat nodig is
De meeste visitekaartjes zijn als het goed is niet zo groot, de ruimte om jezelf te presenteren is schaars. Zorg er dus voor dat alleen de informatie die voor je gesprekspartner mogelijk interessant is, op het kaartje staat. Als je adres niet van belang is, laat dit dan achterwege. Een QR-code maar geen mobiele website? Laat die dan ook maar achterwege en nog belangrijker, alle social media accounts voegen echt niets toe op je kaartje. Zodra klanten je website bekijken, kunnen ze altijd je social media nog bekijken.
Voorkom gezichtsverlies
Wees je er altijd van bewust dat je visitekaartje de eerste indruk achterlaat. In eerste instantie laat je dus je visitekaartje op een stevig papiersoort drukken. Op zijn minst 300 / 350 grams en het liefste ook nog een laminaat eroverheen, voor de extra stevigheid. Zo voorkom je “vieze” visitekaartjes. Doe je visitekaartjes in je tas even in een visitekaartjeshouder. Voorkom op deze manier de welbekende ezelsoren.
Daarnaast zijn koffievlekken en andere vlekken ook not done en als de informatie op je visitekaartje verouderd is, bestel dan gewoon nieuwe en ga niet krassen op een visitekaartje. Het ziet er meestal erg armoedig uit. Een goed visitekaartje heb je tegenwoordig al voor zo’n € 50,-.