Hoe betreed ik de wereldmarkt?
De Globalisering die plaatsvindt, biedt voor ondernemingen kansen om de wereldmarkt te betreden en zich kenbaar te maken in het buitenland. Wie denkt dat dit alleen is weggelegd voor multinationals heeft het mis. Juist voor de kleine en middelgrote ondernemingen ligt de wereldmarkt open!
Waarom zouden we moeten handelen met andere landen?
Geen enkel land kan alle producten produceren die de mensen in dat land nodig hebben. Ieder land heeft zijn eigen specialisme, dat ontstaat door een bepaald voordeel dat dit land heeft op andere landen. Zo heeft Rusland een overvloed aan ruwe materialen en natuurlijke stoffen, zoals olie, maar heeft het een gebrek aan technische kennis. Het land heeft als voordeel dat het veel grondgebied heeft. Kleine landen, zoals Japan en Zwitserland, hebben weinig grondgebied en dus ook weinig ruwe materialen en natuurlijke stoffen. Deze landen hebben wel veel technische kennis is huis en kunnen handelen met Rusland. Wereldhandel zorgt ervoor dat landen kunnen produceren waar ze goed in zijn en bij andere landen producten kunnen kopen die ze nodig hebben.
Doordat grenzen vervagen en de globalisering volop in ontwikkeling is liggen er ook kansen voor de kleine en middelgrote ondernemingen. Maar hoe betreedt je de wereldmarkt? Ondernemingen gebruiken verschillende strategieën om een plekje te veroveren in de wereldmarkt: licensing, exporteren, franchising, contract manufacturing, joint venture en dochterondernemingen.
Licensing
Licensing houdt in dat je een ander bedrijf in een ander land het recht geeft om jouw product te maken. Het bedrijf dat het recht verleent krijgt in ruil hiervoor een vergoeding (per verkocht product). Zo'n overeenkomst levert meerder voordelen op. Ten eerste kan het bedrijf dat het recht verleent nu omzet maken in een buitenlandse markt. Meestal zal het bedrijf wat het recht krijgt de kapitaalgoederen kopen bij het bedrijf dat het recht verleent, wat ook weer inkomsten oplevert. Het grote voordeel is dat het bedrijf zonder veel geld uit te geven zijn product kan introduceren in het buitenland. Een nadeel is wel dat het grootste gedeelte van de winst voor het producerende bedrijf in het buitenland is. Je geeft natuurlijk ook je kennis weg aan een ander bedrijf. Zorg er dus voor dat je goede afspraken maakt en dat je het bedrijf kan vertrouwen.
Exporteren
Exporteren heeft als voordeel dat je geen vestiging in het buitenland hoeft te hebben. Je kan er voor kiezen om je producten zelf te verkopen en vervoeren, maar je kan het ook uitbesteden aan een export-handelsonderneming. Deze onderneming helpt je bij de onderhandelingen en onderhoudt zakenrelaties met het buitenland. Het is aan te raden om zo'n onderneming in te schakelen, omdat je bij het exporteren naar sommige landen te maken krijgt met bepaalde regels, belastingen en documenten. Export-handelsonderneming zijn hier in gespecialiseerd en kunnen je goed voorlichten over de regels, normen en waarden die spelen in jouw exportland.
Franchising
Francising is een contractuele overeenkomst waarbij iemand zijn concept verkoopt aan een ander. De verkoper heeft alles tot in de puntjes uitgedacht: het merk, het logo, de producten enz...De koper mag een onderneming (of filiaal) starten onder deze naam en moet het logo en andere ideeën overnemen. Het voordeel voor de startende ondernemer is dat hij/zij niet hoeft na te denken over een concept. Ook de inventaris en het assortiment staat meestal al vast. Een nadeel is dat de ondernemer een deel van zijn winst moet afdragen aan de conceptverkoper. Voorbeeld van grote franchiseondernemingen zijn McDonald's, Subway, Pizza Hut, KFC en supermarkten.
Contract manufacturing
Contract manufacturing houdt in dat buitenlandse bedrijven private-label producten produceren waaraan jij je eigen merk kan hangen. Dit zie je bijvoorbeeld veel bij eigen merken in supermarkten. Voordelen zijn dat je zonder het bouwen van een fabriek je producten kan introduceren in het buitenland. Op deze manier laat Nike schoenen maken in 700 verschillende fabrieken over de hele wereld.
Joint venture
Bij joint venture, ook wel gezamenlijke onderneming genoemd, sluit je een bondgenootschap met 2 of meer bedrijven om vervolgens een project te starten. De voordelen zijn dat je kennis, managementtaken, marketing en technologieën kan delen. Maar misschien nog wel veel belangrijker: je verdeelt ook het risico. Een gezamenlijke onderneming komt ook goed van pas als de producten in een land perse lokaal moeten worden geproduceerd. Je kan dat een bondgenootschap beginnen met de lokale producenten van dat land en zo toch je product naar het buitenland brengen. Een alliantie is een vorm van joint venture waarbij je geen technologieën en kennis deelt, maar wel de marktvoordelen. Ondernemingen in allianties helpen elkaar maar blijven toch hun eigen belang houden.
Dochteronderneming
Een dochteronderneming ontstaat als je als bedrijf aandelen koopt in een buitenlands bedrijf. Wanneer het moederbedrijf meer dan 50% van de aandelen heeft kan het de dochteronderneming de richting opsturen die de moederonderneming graag zou willen. Ze krijgt zeggenschap en kan beslissingen forceren.