Dropshipping: Webshops beginnen zonder startkapitaal

Veel mensen dromen ervan om voor iets zichzelf te beginnen. Sinds de komst van het internet zijn die mogelijkheden alleen maar toegenomen. De maatschappij verandert constant en dit brengt ook veel nieuwe kansen met zich mee. Er zijn dan ook webshops in enorme aantallen. Voor veel ondernemers met de droom om een webshop te starten, is er echter één probleem dat deze droom in de weg staat, en dat is het startkapitaal. Dit is voor veel mensen een te hoog bedrag om een poging te wagen in de internetmarkt. Het risico om geld te verliezen schrikt mensen af. Er is daarentegen wel een manier om een webshop te starten met weinig tot geen risico's, dat is mogelijk via de dropshipping methode.

Wat is dropshipping?

Dropshipping is het verkopen van de producten die niet door de webshopeigenaar zelf zijn geproduceerd. Deze producten worden verkocht via de webshop en er is een leverancier die bestellingen verder afhandelt. Dat wil zeggen dat de leverancier het grootste gedeelte van de taken op zich neemt.

Het grote voordeel aan dropshipping is dat er alleen maar een webshop (salespage) moet worden gemaakt. De webshop is vrijwel de enige verantwoordelijkheid die de webshopeigenaar heeft. Veel vrije tijd is dus een groot voordeel van dropshipping. De andere aspecten van het internetondernemen door middel van webshops, zoals de klantenservice en het leveren van het product wordt afgehandeld door de leverancier. De internetondernemer heeft dus alle tijd om zich te focussen op de marketing en de verkoop op de webshop.

Het ontbreken van een fysieke voorraad scheelt ook een hoop kosten en ruimte. Dit is nu tenslotte allemaal de last van de leverancier en valt buiten die van de webshopeigenaar. De bestellingen die er binnenkomen op de webshop kunnen direct worden doorgestuurd naar de leverancier waarop vervolgens de bestelling wordt verwezenlijkt. Dit is ook te automatiseren wat nog meer tijd bespaart.

Het onderhandelproces

Het belangrijkste onderdeel van dropshipping is de onderhandeling met de leverancier ofwel de dropshipper. Beide partijen hebben natuurlijk profijt van deze business maar er moet duidelijk op papier gezet worden wie er verantwoordelijk is bij bepaalde situaties. Het kan voorkomen dat een klant ontevreden is met het geleverde product, dan is toch de vraag wie dit verder afhandelt.

Er zijn tal van dropshippers te vinden die zich via internet aanbieden, het nadeel is dat deze dropshippers dan vaak al hun eisen klaar hebben liggen. Alle bedrijven die een bepaald product of dienst verkopen kunnen worden benaderd, en vervolgens ook overtuigd worden om mee te doen aan het dropshippen. Het is bovendien een win-win methode, mits er de juiste afspraken zijn gemaakt.

Het te verdelen percentage van de winst is een punt dat tijdens de voorbereiding concreet moet worden afgesproken. Met een duidelijk (business)plan zal de toekomstige leverancier meer open staan voor een verdeling met gelijke proporties. Een goede voorbereiding is dus erg van belang voordat er wordt onderhandeld met dropshippers. Nadat alles op papier is vastgelegd kan de focus worden gericht op het volgende proces, namelijk de vormgeving van de webshop.

De webshop

Tegenwoordig is er veel eenvoudige software beschikbaar waarmee er een professioneel uitziende webshop kan worden gemaakt. Deze programma's zijn erg gebruikersvriendelijk, maar vereisen dan soms een maandelijkse vergoeding. Sommige software bevat zelfs de functie om de orders direct door te sturen naar de leverancier. De juiste software kiezen voor de webshop is een belangrijke keuze gezien de enorme diversiteit in het aanbod.

Bij het maken van de webshop is het belangrijk de pijlen te richten op de klantvriendelijkheid. Het is bewezen dat een klant slechts enkele seconden nodig heeft om te bepalen of hij/zij de website betrouwbaar en interessant vindt. De website aantrekkelijk maken voor de klant is een punt dat hoog aan het lijstje moet staan voor de (startende) internetondernemer. Houd ook rekening met het behouden van overzicht in de webshop, de toekomstige klanten moeten niet verward kunnen raken door een teveel informatie.
© 2014 - 2020 Ravens, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goede Business Case opstellen, de onderdelenGoede Business Case opstellen, de onderdelenWelke onderdelen zitten er minimaal in een business case? Als je een business case gaat opstellen is het handig om een c…
Het downloaden van een TorrentHet downloaden van een TorrentMeer en meer hoor je op het Internet over het gebruik en het downloaden van een Torrent via het Bittorrent netwerk. Wie…
De oorsprong van het internetDe oorsprong van het internetHet internet is een wereldwijd netwerk van computers waarmee informatie kan worden uitgewisseld. Uit het hedendaagse lev…
Wat is netwerkbeheer?Wat is netwerkbeheer?Een computernetwerk kan een enorme last van de schouders van werknemers en werkgevens nemen, letterlijk en figuurlijk. H…

Jimmy Choo, de man achter de dure schoenenJimmy Choo, de man achter de dure schoenenTrouwe kijkers van de fictiereeks “Sex and the City” hebben ongetwijfeld al wel gehoord van de naam Jimmy Choo. Deze mod…
Hoe betreed ik de wereldmarkt?Hoe betreed ik de wereldmarkt?De Globalisering die plaatsvindt, biedt voor ondernemingen kansen om de wereldmarkt te betreden en zich kenbaar te maken…
Bronnen en referenties
  • http://www.ondernemeneninternet.nl/dropshipping.html

Reageer op het artikel "Dropshipping: Webshops beginnen zonder startkapitaal"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Ravens
Gepubliceerd: 02-10-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!