InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Kraanschip Heerema Thialf

Kraanschip Heerema Thialf

De Thialf, het grootste kraanschip ter wereld. Eigendom van Heerema Marine Contractors, hij verricht constructiewerkzaamheden over de gehele wereld.

Heerema Group

Heerema Marine Contractors, afkorting HMC, is een onderdeel van de Heerema Group. Heerema bestaat in totaal uit twee onderdelen waar HMC er één van is. Het andere onderdeel is Heerema Fabrication Group (HFG). Het totale bedrijf is gespecialiseerd in het bouwen, ontwerpen en installeren van diverse offshore faciliteiten voor de olie- en gas industrie. Het bedrijf is opgericht in 1948. De huidige eigenaar is Pieter Heerema.

Heerema Marine Contractors

HMC is de offshore tak van Heerema. De vloot bestaat uit vier schepen.
  • Thialf, half-afzinkbaar kraanschip
  • Hermod, half-afzinkbaar kraanschip
  • Balder, half-afzinkbaar kraanschip
  • Aegir, kraanschip/pijpenlegger

Bouw van de Thialf

De Thialf is gebouwd voor het bedrijf J. Ray McDermott. J. Ray McDermott heeft het schip, toendertijd DB-102 genaamd, in 1985 in de vaart genomen. J. Ray McDermott heeft het schip laten bouwen bij Mitsui Engineering & Shipbuilding Co., Ltd. in Japan. In 1997 is het schip overgenomen door HMC. Vanaf dat moment heet het schip Thialf.

Kraanschip

De Thialf beschikt over twee kranen. Elke kraan afzonderlijk beschikt over een hijsvermogen van 7100 metrische ton. Samen zorgt dit voor een totaal hijsvermogen van 14200 metrische ton. Het schip is half-afzinkbaar. Dit houdt in dat het schip tijdens werkzaamheden veel lager kan liggen om zo het effect van deining en zeegang te verminderen, het zorgt voor meer stabiliteit. HMC was één van de eerste bedrijven die met een half-afzinkbaar systeem ging werken. De Thialf is het grootste kraanschip ter wereld.

  • Totale lengte: 201.6 meter
  • Totale breedte: 88.4 meter
  • Aantal slaapplaatsen: 736
  • Helikopterdek: ja
  • Vlag: Panama

Werkzaamheden

De Thialf wordt voornamelijk gebruikt voor constructiewerkzaamheden in de offshore. Dit kan bijvoorbeeld de installatie of ontmanteling van een booreiland zijn. Maar de Thialf heeft ook de Dolwin geplaatst in de Noordzee.

Combinatie werkzaamheden met Heerema Fabrication Group

Voor het windmolenpark in de Noordzee moest, in opdracht van TenneT, een transformatorplatform gebouwd worden. Dit gehele platform werd ontworpen en gebouwd door HFG op beide werven in Zwijndrecht en Vlissingen. De Dolwin is een transformatorplatform dat door de Thialf werd geïnstalleerd in de Noordzee. In 2014 staat de plaatsing van een tweede transformatorplatform gepland, dit platform heeft de naam Helwin gekregen. Ook de Helwin zal in de Noordzee geïnstalleerd worden.

Overzicht grootste kraanschepen ter wereld

  1. Thialf, Heerema Marine Contractors, 14200 ton
  2. Saipem 7000, Saipem, 14000 ton
  3. HLV Svanen, Ballast Nedam, 8700 ton
  4. Hermod, Heerema Marine Contractors, 8165 ton
  5. Balder, Heerema Marine Contractors, 6350 ton
  6. Oleg Strashnov, Seaway Heavy Lifting, 5000 ton
  7. Borealis, Subsea7, 5000 ton
  8. Aegir, Heerema Marine Contractors, 4000 ton
  9. DB 50, J. Ray McDermott, 3992 ton
  10. Derrick Barge 101, J. Ray McDermott, 3992 ton
© 2014 - 2019 Veelwetend, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://hmc.heerema.com/content/fleet/thialf/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Heerema_Groep
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Kraanschip

Reageer op het artikel "Kraanschip Heerema Thialf"

Infoteur: Veelwetend
Gepubliceerd: 17-06-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!