InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Het bedrijf Philips

Het bedrijf Philips

Het bedrijf Philips Koninklijke Philips N.V. (beter bekend als Philips) is een Nederlands elektronicaconcern. Het bedrijf komt uit Eindhoven, maar is gevestigd in Amsterdam. Philips produceert producten als elektronica, communicatie- en medische apparatuur en lampen. Meer dan 122.000 mensen van over de hele wereld zijn werkzaam bij Philips. Het is dan ook één van de grootste elektronica bedrijven ter wereld. Tevens is Philips ook de oprichter en hoofdsponsor van voetbalclub PSV. De onderneming maakt ook deel uit van de AEX beurs.

Geschiedenis

In 1891 werd het bedrijf Philips & Co opgericht door Gerard Philips en zijn vader Frederik Philips. Frederik, een bankier die in Zaltbommel woonde, vestigde het bedrijf niet in zijn woonplaats maar in Eindhoven. Philips is nu één van de grootste elektronica bedrijven ter wereld. Meer dan 122.000 mensen verspreid over 60 landen werken bij Philips. De eerste producten van Philips waren gloeilampen. De gloeilampenfabriek werd in 1907 in Eindhoven opgericht. In 1912 werd er van het eerste gloeilampenfabriek een museum opgericht. Hiervan waren Gerard en Anton Philips de eerste directeuren.

Het bedrijf begon in de jaren 1920 andere producten te produceren, zoals vacuüm buizen. In 1939 introduceerde Philips hun elektrische scheerapparaat, de Philishave. In de vroege jaren van 1930 ontworpen zij de “Kapel”, een radio met ingebouwde luidspreker.

Bedrijfsonderdelen

In de jaren na 1950 was Philips onderverdeeld in Hoofdindustriegroepen (HIGs). Later speelden reorganisaties een rol toen de onderneming onderverdeeld werd in Divisies. De hoofdaandacht van Philips verplaatste zich naar een bedrijf waar leefstijl en gezondheid centraal stonden. Het gevolg hiervan was dat de divisies Halfgeleiders en Componenten verkocht werden. Sindsdien is Philips onverdeeld in de volgende drie sectoren en een R&D onderdeel:
  • Philips Lighting – Deze sector richt zich op de introductie van innovatieve, energiezuinige lichtoplossingen en -toepassingen voor openbare gelegenheden en thuis die getuigen van een grondige kennis van de wensen van de klant, zowel in de professionele als ook voor de consument.
  • Philips Consumer Lifestyle (Consumer Electronics) - Deze sector heeft als doel om de gezondheid en welzijn van consumenten over de hele wereld te verbeteren.

Philips is Europa's grootste producent van consumentenelektronica. De onderneming behoort tot de grootste drie spelers op wereldniveau. De verkoop- en serviceorganisaties van de divisie zijn gevestigd in 50 landen en fabrieken in Frankrijk, België, Mexico, Brazilië, China, India, Hongarije en Argentinië. In 2009 werkten er 11.000 mensen.
  • Philips Healthcare – Met deze sector wordt er gericht op het ontwikkelen van oplossingen op basis van de behoeften van zorgteams en patiënten.
  • Corporate Technologies – Dit is de kleinste divisie van Philips en het is tevens de bron van technologische innovatie binnen Philips, met onder andere Philips Research. Er werken 2.800 mensen in deze divisie.

Overnames

Philips Lighting ging zich richten op energiezuinige verlichtingstechniek. Hierbij kreeg vooral Led techniek de aandacht. Er werd een agressievere politiek gevoerd dan de concurrenten Osram en General Electric. Op deze manier werd er gestreefd naar voorwaartse integratie. Hierbij werden niet alleen lampen, maar ook armaturen geleverd. Philips voert in dit verband een politiek van gerichte overnames. In 2005 kocht de onderneming het bedrijf Lumileds. Dit is een fabrikant van ledverlichting. In 2007 nam Philips de volgende vijf bedrijven over:
  • Partners in Lighting – dit bedrijf maakt armaturen voor huishoudens
  • TIR Systems – actief in ledverlichting
  • Color Kinetics – actief in ledverlichting
  • Lighting Technologies – maakt bioscooplampen
  • Respironics – vervaardigt apparatuur tegen slaapapneu.

De overname van Respironics was de grootste overname die Philips ooit gedaan heeft. Deze overname koste namelijk 3,6 miljard euro. In 2008 nam Philips het bedrijf Genlyte over. Deze Amerikaanse bedrijf is marktleider op de Noord-Amerikaanse markt en het maakt verlichtingsarmaturen voor bedrijven. In 2009 neemt Philips Saeco over, een Italiaanse koffiemachinefabrikant. Philips sluit in 2012 een jointventure met het Chinese TPV Technology onder de naam TP Vision. Deze jointventure werd gesloten voor het ontwerp voor het ontwerp, en de productie, distributie, marketing en verkoop van Philips-televisies met uitzondering van China, de Verenigd Staten, Mexico, India, Canada en enkele landen in Zuid-Amerika.

Ontwikkelingen

De slogan van Philips “Let’s make things better” werd in 2004 vervangen door een nieuwe slogan: “Sense and simplicity”. In december 2005 kondigde Philips haar voornemen aan om haar halfgeleiderdivisie te splitsen of te verkopen. Op 1 september 2006 volgde de aankondiging dat de naam van de nieuwe onderneming gevormd door de divisie gevormd veranderd zou worden in NXP Semiconductors. Op 2 augustus 2006 kwam Philips tot een overeenkomst om een belang van 80,1% in de NXP Semiconductors te verkopen aan een consortium van private equity investeerders bestaande uit Kohlberg Kravis Roberts & Co (KKR), Silver Lake Partners en AlpInvest Partners. Het bedrijf Lifeline Systems dat gevestigd is in Framingham, Massachusetts werd in 2006 gekocht door Philips.

In 2013 ging Philips een samenwerking aan met Paradox Techniek voor de realisatie en implementatie van een “proefproject” op het netwerk aangesloten straatverlichting management oplossingen. Het woord “Electronics” werd in 2013 weggelaten in de naam. De naam werd hiervoor in de plaats veranderd in Koninklijke Philips N.V. Op 13 november 2013 werd een nieuwe merklijn onthuld, namelijk “Innovation and You”. Op 28 April 2014 ging Philips ermee akkoord om hun Woox Innovations dochteronderneming (consumentenelektronica) te verkopen aan Gibson Brands voor 135 miljoen US dollars.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Philips Living Colors: Brengt sfeer in uw woningPhilips staat bekend om haar lampen en is een grote Nederlandse onderneming, die ook internationaal zeer succesvol is. M…
Philips Senseo: een koffie hit!Philips Senseo: een koffie hit!Douwe Egberts en Philips hebben samen voor een hit gezorgd op het gebied van koffie. In 2001 werd de eerste Senseo koffi…
Philips Cinema 21:9 ambilight televisie: bioscoop voor thuisPhilips introduceert de eerste televisie ter wereld met de verhouding van een bioscoopbeeld: de Philips Cinema 21:9. Met…
Philips Wake-up LightPhilips Wake-up LightEen aantal jaren geleden kwam Philips voor het eerst met de Wake-up light op de markt en inmiddels heeft het merk versch…
In aandelen beleggen beschermd met een straddleWat ik jullie hier wil uitleggen is het minimaliseren van het verlies op je aandelen (portefeuille) door je winst te max…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Philips
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Philips

Reageer op het artikel "Het bedrijf Philips"

Infoteur: Belegger
Gepubliceerd: 05-05-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Elektronicabedrijven
Schrijf mee!