InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Ondernemen in moeilijke tijden

Ondernemen in moeilijke tijden

Ondernemen in moeilijke tijden Als de economie niet floreert, is het voor veel ondernemers moeilijk het hoofd boven water te houden. Maar ook in deze tijd geldt dat er altijd weer ondernemers zijn die dan juist kansen zien en inventief zijn. Bovendien als je een economische recessie kunt overleven, kan het daarna alleen maar beter worden.

Wanneer bereik je je grens als ondernemer?

Daar is geen eenduidig antwoord op te geven, want voor iedere ondernemer ligt die grens weer ergens anders. Dan hebben we het enerzijds over de psychische grens. Immers, je bent enig moment een eigen onderneming gestart vanuit een idee, een passie en vooruitziende blik en daar wil je verder vormgeven en op wat voor manier dan ook uitbouwen. Als er externe factoren zijn waardoor je business het niet goed doet, kan dit heel frustrerend zijn. Naast de psychische factoren heb je ook nog de economische, want uitblijvende business – ook vanuit externe factoren – kost geld.

Buffer

Natuurlijk is het goed om als ondernemer een buffer op te bouwen. Spaar je sowieso voor een oudedagvoorziening, een buffer voor onvoorziene omstandigheden kan ook geen kwaad. Ga bij je netto winst uit van 1/3 wat je opsoupeert aan andere zaken dan je direct inkomen. Maar ook het hebben van een buffer kan niet toereikend zijn, als de economische recessie langer aanhoudt. Maar ja, wat is dan langer? Dat is moeilijk te zeggen, want een economische recessie kan van 2 jaar zomaar tot 4 of zelfs 5 jaar oplopen en moet je afzetten tegen de al dan niet opgebouwde buffer. Waarbij een buffer die uiteindelijk toch niet nodig is, altijd op andere manieren ingezet kan worden voor de onderneming (en je niet de hoofdprijs te hoeven betalen als het om belastingafdracht gaat).

Bron: Ferobanjo, PixabayBron: Ferobanjo, Pixabay

Kansen!

Zoals er business nagenoeg stil kan liggen, denk aan luxe artikelen als de mensen weinig te besteden hebben, zijn er ook ondernemingen die juist floreren. Nederlanders staan bekend om de handelsgeest en de inventiviteit en dat brengt met zich mee dat als veel ondernemers het moeilijk hebben, er juist ook ondernemers zijn die nieuwe business binnen halen of de bestaande business wat wordt verlegd (al dan niet tijdelijk). Daar is niets mis mee en kan je helpen te overleven in moeilijke tijden.

Vaak is het de gedachtegang die anders moet zijn om die nieuwe kansen te zien. Afhankelijk van je doelgroep, is de grootste groep mensen toch een groep die het financieel minder heeft. Is het niet vanuit het gegeven dat er echt minder geld binnenkomt (bijvoorbeeld i.v.m. verlies van werk), dan toch wel om een buffer te hebben. Dat impliceert dat deze man of vrouw nog steeds spullen nodig heeft, maar er minder geld aan uit wil of kan geven. Dus kan het voor een ondernemer interessant zijn om rest- of faillissementspartijen op te kopen. Tel daar iets minder marge bij op, maar wel meer verkoop en het kan je zomaar financieel een stuk verder brengen. En zo zijn er tal van voorbeelden die invulling kunnen krijgen als je inventief te werk moet gaan.

Inventief

Natuurlijk zijn er veel meer faillissementen tijdens een economische recessie dan wanneer de economie floreert. Bovendien is het overleven als ondernemer ook mede afhankelijk van het moment van de start en het gegeven of er überhaupt een buffer opgebouwd is of wellicht heb je wel op te grote voet geleefd en heb je eigenlijk dus niet zo’n goed ondernemerschap gebezigd. Valt de broekriem nog aan te halen of heb je zoveel basislasten dat je het financieel niet meer vol kunt houden? Niet iedereen werkt met een extern adviseur, wat vaak wel aan te raden is. Maar een goed adviseur in deze is ook de man of vrouw die je niet alleen helpt met je financiële administratie, maar ook helpt bij je financieel management.

Er kunnen allerlei redenen zijn, maar hoe het ook zij … dit alles neemt niet weg dat je nog steeds inventief kunt zijn. Enerzijds logisch denken, anderzijds kansen zien en je kunnen verplaatsen in de potentiële consument voor je product of dienst … om vervolgens die vertaalslag te maken.

Tot slot

Als ondernemer moet je daadkrachtig zijn, waarom dus niet als je het even moeilijker gaat. Wat is er mooier dan vanuit een idee, een passie en vooruitziende blik je onderneming ook in moeilijke tijden verder te brengen.
© 2013 - 2019 Annastaal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat wil een investeerder weten?Wat wil een investeerder weten?Investeerders zijn van groot belang voor ondernemers die kapitaal nodig hebben. De onderhandelingen tussen ondernemer en…
Zelfstandig OndernemenZelfstandig OndernemenSteeds meer mensen starten een zelfstandige onderneming. Wat is zelfstandig ondernemen precies? Zelfstandig ondernemen i…
Ondernemerschap en de economieDe mate van ondernemerschap binnen een economie verschilt sterk per land. Economische, sociale en politieke factoren zij…
Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemer & Belastingaftrek - Fiscale Faciliteiten (aftrek)Ondernemers die voldoen aan het urencriterium (1225 uur per jaar) hebben recht op alle faciliteiten c.q. belastingaftrek…
Bronnen en referenties
  • www.stichtinglegatio.nl
  • Ww.wanrooijmanagement.nl
  • Afbeelding bron 1: Ferobanjo, Pixabay

Reageer op het artikel "Ondernemen in moeilijke tijden"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Ik ga akkoord met de privacyverklaring en ben bekend met de inhoud hiervan
Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 3
Schrijf mee!