InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Bedrijfswaardering

Bedrijfswaardering

Bedrijfswaardering Bedrijfswaarderingen spelen een belangrijke rol bij het aan- en verkopen van een onderneming, het verhandelen van aandelen van een onderneming, privaat- of op de beurs of als een persoon zich wil inkopen in een onderneming. Er zijn verschillende methodes voor het waarderen van ondernemingen. De toepasbaarheid van elke methode hangt sterk af van de fase waarin een onderneming zich bevindt. Globaal kan men drie methoden onderscheiden voor het waarderen van (aandelen van) bedrijven.
  • Waardering met de Discounted Cash Flow methode
  • Waardering door middel van multiples
  • Waardering van geïnvesteerd kapitaal

Waardering door middel van de Discounted Cash Flow methode

Bij de Discounted Cash Flow (DCF) methode worden verwachte toekomstige vrije kasstromen (gecorrigeerde winsten) van de onderneming gedeeld door een risicopremie, de Weigthed Average Cost of Capital (WACC) genaamd. Het bedrijf is zoveel waard als de winst die het in de toekomst gaat maken, gecorrigeerd voor een bepaalde risico factor. De DCF methode kan op elk type onderneming worden toegepast, maar geeft de beste resultaten bij bedrijven waar duidelijke trends in cash flows waarneembaar zijn. De DCF methode is een goede manier om de waarde van synergie tussen twee ondernemingen te becijferen.

De WACC is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de grootte-, de sector-, de verhouding schuld//eigen vermogen en de regio van de onderneming, samen met de risicovrije rente voet (rente op staatsobligaties). Orde van grootte is tussen de 5% en 25% per jaar.

Waardering door middel van multiples

Bij een waardering door middel van multiples wordt de omzet-, winst voor afschrijving, rente en belasting (EBITDA)-, winst voor rente en belasting (EBIT)- of nettowinst vermenigvuldigd met een bepaalde multiple om zo tot de bedrijfswaardering te komen. Voor de hoogte van de multiple wordt naar vergelijkbare bedrijven die genoteerd zijn aan een aandelenbeurs gekeken (trading multiples) of naar recente fusies en overnames in de sector van een bedrijf (transactie multiples). Waardering met multiples, EBITDA-, EBIT-, en netto winst multiples wordt alleen toegepast bij bedrijven die een zekere staat van volwassenheid hebben bereikt. Wordt er zeer veel groei verwacht, of nog geen winst gemaakt, dan wordt vaak gebruik gemaakt van een van de andere waarderingsmethoden.

Waardering van geïnvesteerd kapitaal

Voor zeer jonge ondernemingen is de som van geïnvesteerd kapitaal een vaak gebruikte parameter voor een waardering. Vaak is een DCF waardering te onzeker, en wordt nog geen of weinig omzet en/of winst gemaakt, waardoor een waardering met multiples niet van toepassing is.

Geïnvesteerd kapitaal bestaat uit daadwerkelijk geïnvesteerd geld, uren besteed aan productontwikkeling of naamsbekendheid maal een uurtarief, ontvangen subsidies en herinvesteerde omzet. Men kan ook een waarde creatie factor toevoegen, door het geïnvesteerde kapitaal te vermenigvuldigen met een jaarlijkse factor.
© 2013 - 2017 Mrfinance, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bedrijfswaardering"

Infoteur: Mrfinance
Gepubliceerd: 18-04-2013
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Schrijf mee!