Ondernemerschap en de economie

De mate van ondernemerschap binnen een economie verschilt sterk per land. Economische, sociale en politieke factoren zijn enkele voorbeelden van factoren die een rol spelen in de mate waarin ondernemerschap binnen een land wordt toegepast. Zo bestaan er bijvoorbeeld grote verschillen tussen de mogelijkheden voor ondernemers in Nederland en ondernemers in China.

Ondernemerschap en de economie

Ondernemerschap, in het Engels entrepreneurship, kan worden omschreven als het ‘signaleren van kansen in de markt, zowel voor bestaande als nieuwe producten/diensten, ernaar handelen en daarbij risico's durven nemen.’ Een ondernemende houding is een houding om zaken aan te pakken en te verbeteren. Het is duidelijk dat een ondernemer kansen moet kunnen signaleren, en moet weten hoe hij daarmee om moet gaan om uiteindelijk waarde te creëren. Daarbij is hij echter wel afhankelijk van enkele zaken die hij niet onder controle heeft, waaronder de economie.

De fase van economische ontwikkeling waarin een land zich bevindt speelt een grote rol op het ondernemerschap in het betreffende land. In het rapport van Porter, Sachs en McArthur (2002) is een onderverdeling gemaakt tussen factorgedreven, efficiëntie gedreven en innovatiegedreven economieën.

Factorgedreven economieën:

Angola, Bolivia, Bosnië – Herzegovina, Colombia, Ecuador, Egypte, India en Iran

Efficiëntie gedreven economieën:

Argentinië, Brazilië, Chili, Kroatië, Dominicaanse Republiek, Hongarije, Jamaica, Letland, Macedonië, Mexico, Peru, Roemenië, Rusland, Servië, Zuid-Afrika, Turkije, Uruguay

Innovatiegedreven economieën:

België, Denmarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, IJsland, Ierland, Israël, Italië, Japan, Zuid-Korea, Nederland, Noorwegen, Slovenië, Spanje, Groot-Brittannië, Verenigde Staten van Amerika

Landen met een lage economische ontwikkeling zijn vaak afhankelijk van de exploitatie van land, waarbij de bevolking afhankelijk is van een grote landbouwkundige sector. Industrieën als de mijnbouw, en het winnen van olie en gas ontwikkelen zich normaal gesproken in deze landen. Efficiëntie gedreven economieën kenmerken zich door een sterke industrialisatie, waar bedrijven hun winst proberen te maximaliseren door hogere productiviteit en schaalvoordelen. In deze economieën ontstaan vaak niche markten in de toeleveringsketens, die kansen bieden voor ondernemerschap. In de derde fase van economische ontwikkeling, de innovatiegedreven economieën, gaat de service-sector een steeds belangrijke rol spelen. De verwachtingen van zowel producenten als klanten gaat omhoog, net zoals de kennis van bedrijven en individuen. Innovatie speelt een steeds belangrijkere rol, omdat de ontwikkelingen op alle vlakken zich steeds sneller opvolgen. Ondernemers proberen kansen te signaleren om het de belangrijkste spelers in een bepaalde markt moeilijk te maken.

(Economische) factoren die ondernemerschap beïnvloeden

Er zijn verschillende factoren binnen een land, een economie, die ondernemerschap beïnvloeden.

Sociale, culturele en politieke factoren

Om te beginnen bestaat er in alle landen een bepaalde nationale infrastructuur die het voor ondernemers mogelijk maakt om hun activiteiten te ontplooien. De aanwezigheid van wegen, transportmogelijkheden, telecommunicatie, een zorgsector en educatie zijn allemaal voorbeelden van factoren die ondernemerschap stimuleren. Toch bestaan er grote verschillen tussen economieën in de mate waarin zij ondernemerschap stimuleren. In landen met een lage economische ontwikkeling is er veelal sprake van ‘noodzaak gedreven’ ondernemerschap. Hierbij hebben individuen weinig of geen andere mogelijkheden dan voor zichzelf te beginnen. Als de economie ontwikkelt maakt deze ‘noodzaak gedreven’ ondernemerschap geleidelijk aan plaats voor ‘mogelijkheid gedreven’ ondernemerschap. Hierbij signaleren individuen mogelijkheden om een bedrijf op te zetten.

Efficiëntie-versterkers

De mate waarin vaardigheden en kennis, evenals onderwijs en training beschikbaar zijn draagt logischerwijs bij aan de efficiëntie van een economie. Dit zijn dan ook factoren die ondernemerschap in een economie kunnen stimuleren, net zoals de rijkdom van een economie.

Innovatie en ondernemerschap

Overheidssteun, een commerciële en wettelijke infrastructuur, en regelgeving zijn voorbeelden van factoren die specifieker bijdragen aan ondernemerschap en nationaal welzijn.

Ondernemende projecten

Hoe goed de condities ook zijn, zonder individuen die de beslissing maken om daadwerkelijk te gaan ondernemen zal er geen ondernemerschap zijn. De laatste jaren is de aandacht van de samenleving voor ondernemerschap ontzettend toegenomen. De houding van een bevolking ten opzichte van ondernemerschap, risico nemen, het herkennen van mogelijkheden, het persoonlijk kennen van ondernemers en het toeschrijven van hoge status aan succesvolle ondernemers dragen allemaal bij aan de positieve houding van een bevolking ten opzichte van ondernemerschap.

Economische factoren die ondernemerschap beïnvloeden

De hoogte van de rente is een belangrijke economische factor voor ondernemers, omdat zij vaak geld moeten lenen van de bank. Inflatie is natuurlijk ook een belangrijke economische factor, net zoals wisselkoersen. Zeker voor ondernemers die zaken doen met of in het buitenland zijn de wisselkoersen van groot belang. Wisselkoersen fluctueren elke dag, waardoor het onduidelijk is hoeveel je geld in de toekomst in een buitenlandse muntsoort waard is.

Ondernemerschap speelt een belangrijke rol in een economie

Ondernemers worden vaak als het fundament van de economie beschouwd, omdat zij door middel van innovaties en nieuwe ideeën de economie vooruit stuwen. Ondernemers zijn de eersten die na een economische dip kansen zien en toetreden. Er is in tijden van economische onzekerheid veel discussie omtrent de kredietverstrekking aan ondernemers. Volgens sommigen is het belangrijk dat deze op niveau blijft, omdat ondernemerschap een positieve invloed heeft op innovatie, concurrentie en economische voorspoed.
© 2011 - 2024 Crashtester, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Cultureel OndernemerschapDe gesubsidieerde kunstinstellingen moeten cultureel ondernemender worden, zo luidt de Hoofdlijnennota 2013-2016 van de…
Productiefactoren - Economie op het voortgezet onderwijsProductiefactoren zijn middelen die gebruikt worden door mensen om iets te produceren of een dienst te leveren. Er zijn…
Een zelfstandige ondernemer heeft hoge kostenEen zelfstandige ondernemer heeft hoge kostenHet zelfstandige ondernemerschap wordt vaak geïdealiseerd. Waar vaak niet bij stil wordt gestaan is, dat er flink verdie…
Tevredenheid onder zelfstandig ondernemersTevredenheid onder zelfstandig ondernemersHoewel de economie mogelijk anders doet vermoeden zijn nog steeds veel ondernemers, we hebben het hier m.n. over eenmans…

Winnen van aardwarmte voor glastuinbouwWinnen van aardwarmte voor glastuinbouwRond 2006 ontstonden de eerste serieuze geluiden dat aardwarmte wel eens een belangrijke toekomstige warmtebron zou kunn…
Radicale en incrementele innovatieHet woord ‘innovatie’ komt van het Latijnse ‘innovare’, wat zoveel betekent als iets nieuws maken. Innovatie kan dus oms…
Bronnen en referenties
  • http://www.rogiad.nl/over/1333-de-drijvende-kracht-van-de-economie
  • http://en.wikipedia.org
  • Entrepreneurship: Stokes, Wilson & Mador (2010)
Crashtester (11 artikelen)
Laatste update: 26-03-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.