De eerste likes van je Facebookpagina als bedrijf krijgen

De eerste likes van je Facebookpagina als bedrijf krijgen Facebook is voor bedrijven niet meer weg te denken uit de online marketingstrategie. Het laagdrempelige contact dat met (potentiële) klanten gemaakt kan worden is één van de grootste voordelen die het sociale medium biedt. Ook kunnen door middel van statistieken precieze acties worden ingezet. Voor internetondernemers is het medium ook zeer interessant om hun online business te promoten. Ongeacht het soort onderneming kan Facebook de business van een bedrijf enorm laten groeien. Door middel van het 'liken' van een pagina blijven (potentiële) klanten op de hoogte van jouw business.

Wat is 'liken'?

'Liken' is een mooi woord, maar wat is het nu precies en wat gebeurt ermee? Op Facebook is liken aangeven dat je iets leuk vindt. Of dat nu een status, afbeelding, pagina of video is. Nagenoeg alles kan geliket worden. In het Nederlands staat er in plaats van 'like' 'vind ik leuk'. Een gebruiker die jouw Facebookpagina leuk vindt geeft dus aan jouw onderneming leuk te vinden.

Als iemand jouw Facebookpagina leuk vindt krijg jij als ondernemer hier een melding van indien dit is ingeschakeld. Vanaf 30 likes op je Facebookpagina krijg je toegang tot Facebook Insights. Hiermee krijg je toegang tot statistieken over wie jouw pagina hebben geliket, zoals leeftijdscategorieën, geslacht en vanaf waar ter wereld ze komen. Hiermee kan je weer gerichter jouw doelgroep bereiken.

Iemand die jouw pagina leuk vindt krijgt jouw berichten in zijn of haar tijdlijn te zien, waardoor diegene altijd op de hoogte is van wat jouw onderneming doet.

Eerste likes van je Facebookpagina

Veel ondernemers ervaren het als lastig of moeilijk om de eerste likes op hun Facebookpagina te ontvangen. Vaak gaan de eerste nog wel, doordat vrienden en bekenden de pagina liken. Daarna zullen onbekenden moeten worden aangesproken om te groeien en meer business te behalen. Hier wordt het vaak lastig, omdat dit mensen zijn die niet bekend zijn met jouw bedrijf en dus zul je deze mensen moeten overtuigen.

Het uitnodigen van je contacten op Facebook

Zoals gezegd is de eerste stap het uitnodigen van jouw contacten op Facebook. Dit kan heel gemakkelijk en Facebook zal deze optie ook nadrukkelijk aangeven als je jouw Facebookpagina hebt opgestart. Het voordeel van deze groep mensen is dat ze over het algemeen begaan zijn met jou en je onderneming. Dat zij berichten delen of liken is waarschijnlijk groot, waardoor de kans aanwezig is dat jouw berichten ook weer in de tijdlijn van hun contacten terechtkomen.

Een goede en unieke URL

Vanaf 25 likes of als het je eerste Facebookpagina is, kun je een unieke URL voor je Facebookpagina aanvragen. Denk hier goed over na. Zorg dat de naam pakkend is en blijft hangen. Vaak wordt gewoon de bedrijfsnaam gekozen. Een goed gekozen URL zorgt dat mensen via zoekmachines bij je pagina komen, maar ook dat zij het adres van je Facebookpagina makkelijker onthouden als ze deze ergens lezen en niet in staat zijn op dat moment te liken.

Facebook URL op communicatie-uitingen plaatsen

In navolging van de vorige tip, plaats de URL van je Facebookpagina op alle communicatie-uitingen die je bedrijf heeft. Schroom niet om te vragen om een like, door middel van een zogenaamde Call-to-Action. Denk bijvoorbeeld aan een zin als 'Like ons nu om op te hoogte te blijven!'

Zorg voor een treffende omslagfoto

Een treffende omslagfoto is de eerste stap om een potentiële liker te overtuigen. Mensen klikken op het internet snel weg. Vaak wordt in 2 à 3 seconden beslist of iemand op de pagina blijft of niet. Een treffende omslagfoto is dan zeer overtuigend. Mensen willen niet zelf op zoek naar wat ze eventueel aan jouw bedrijf kunnen hebben, maar willen dit te horen krijgen. Zorg dus dat je de belangrijkste voordelen van het volgen van jouw Facebookpagina hebt opgesomd in de omslagfoto. Daarnaast is het goed om de omslagfoto persoonlijk te maken. Zet bijvoorbeeld jou in gesprek met een klant op de foto en zet deze ook op de omslagfoto.

Maak gebruik van crossmedia

Net begonnen met een Facebookpagina, maar al wel succesvol op Twitter, Instagram, LinkedIn of een ander sociaal netwerk? Geef daarop aan dat je nu ook een Facebookpagina hebt en vraag of jouw volgers deze ook willen liken. Deze personen vinden jouw bedrijf tenslotte al interessant om te volgen, een like is dan niet ver weg.

Maak gebruik van 'gratis'

Veel mensen zijn te verleiden door middel van het woord gratis. Maak een leuke like-en-deel-actie op Facebook en je zult de pagina zien groeien. Het voordeel is dat voornamelijk mensen die interesse hebben in je product mee zullen doen. Daarnaast is het voordeel dat degene die een gratis product of dienst ontvangt overtuigd kan raken van de kwaliteit en een vaste klant wordt.

Wat je vooral niet moet doen

Koop geen likes, hoe aantrekkelijk het ook mag lijken. Het kopen van likes zorgt niet voor waardevolle likes. Dit zijn geen accounts die oprechte interesse in jouw bedrijf hebben, waardoor de kans dat je hier business uithaalt zeer klein is. Het kost enkel geld en levert je niks op. Een waardeloze investering dus. Hoe mooi het ook mag klinken, laat je nooit verleiden tot een dergelijke aankoop.
© 2016 - 2024 Lhuram, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Adverteren via FacebookAdverteren via FacebookMark Zuckerberg is de oprichter van Facebook. Dit sociaal netwerk werd opgericht in februari 2004. Aanvankelijk was Face…
Social Media zakelijk: Facebook fanpage makenSocial Media zakelijk: Facebook fanpage makenFacebook is ook voor bedrijven een onmisbare plek om aanwezig te zijn. Heeft je organisatie nog geen Facebook pagina dan…
De prestaties van je bedrijfspagina op Facebook verbeterenDe prestaties van je bedrijfspagina op Facebook verbeterenJe bent ondernemer en hebt een zakelijke bedrijfspagina op Facebook, maar je krijgt weinig reactie op je posts? Dan moet…
Online reputatiemanagement voor bedrijvenReputatiemanagement is een strategie voor personen en bedrijven om een gunstige beeldvorming te creëren. Bedrijven werke…

De extreme (merk)formule van Red BullDe extreme (merk)formule van Red BullIedereen kent de energiedrankjes van Red Bull. Je houdt van de drankjes of je vindt ze vreselijk. Ook de slogan ‘Red Bul…
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Enoc Vt, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.marketingtermen.nl/begrip/like
  • http://ernohannink.nl/facebook-insight-de-statistieken-van-je-bedrijfspagina/
Lhuram (30 artikelen)
Laatste update: 26-03-2018
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 3
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.