Hoe promoot en verkoop je jouw product online?

Als je iets maakt om te verkopen wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen dat zien en jouw product ook daadwerkelijk aanschaffen. Of het nou gaat om een fysiek product (bijvoorbeeld handgemaakt), een digitaal product (ebook bijvoorbeeld), je wil het graag zo effectief en efficiënt mogelijk promoten. Online marketing kan overweldigend lijken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn!

Wat doet het product dat je verkoopt voor de klant

Bedenk goed wat je nou eigenlijk verkoopt. Dus bijvoorbeeld een handgemaakte tafel is niet zomaar een tafel, maar voor de klant is het een zeer uniek product dat iets toevoegt aan zijn interieur en de stijl die hij of zij daarmee voor ogen heeft. Een digitaal ebook met haakpatronen is voor de klant een ebook met ideeën voor leuke handgemaakte cadeaus. Een nieuwe jas is voor de klant een manier om er leuk uit te zien en warm te blijven in de winter.

Dus behalve wat je product is moet je ook goed bedenken wat het product voor de klant betekent. Wat het toevoegt aan zijn of haar leven, of welk probleem het oplost. Bij het promoten van je product focus je je op het uitleggen waarom iemand jouw product nodig heeft en welk probleem het oplost. Dus voor de klant is het bijzaak hoeveel schroeven er in een tafel zitten, de klant wil weten hoeveel plaatsen hij of zij nu heeft voor het geven van een diner.

Doelgroep

Bedenk goed wat de doelgroep is voor je product. Een ebook over tuinieren hoef je niet te promoten in een Facebookgroep voor muziekliefhebbers. Er zitten ongetwijfeld tuiniers in deze groep, maar het is er niet specifiek op toegespitst en zal dus vooral als irritant worden ervaren door de leden van de groep.

Bedenk je ook goed dat je product niet voor iedereen geschikt is. Een boek over hoe je kinderen leert groentes te eten is bijvoorbeeld alleen geschikt voor mensen met kinderen. Dus dat betekent dat je geen geld hoeft uit te geven om het te promoten aan mensen zonder kinderen, want dat is zonde van je tijd en geld. Je kunt je marketingplan dus een stuk gerichter en efficiënter maken door eerst eens goed na te denken wie je doelgroep is.

Denk na over het geslacht van je doelgroep, de leeftijd, mogelijke beroepen, mogelijke interesses, zijn ze getrouwd of alleenstaand, studenten of werkenden, etc. Maak voor jezelf een duidelijk beeld van je ideale klant, en richt je marketing hierop. Waar zit deze klant online, is dat Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, of ergens anders? Spits je nu marketing ook toe op deze plekken, en pas je campagnes aan aan het soort sociale media. Een campagne op Facebook ziet er anders uit dan een campagne op Pinterest.

Marketingstrategie

Zet nu een marketing- en promotiestrategie op papier. Schrijf duidelijk uit waar je je product gaat promoten, wanneer je daarmee begint, hoe lang je er mee doorgaat, en de resultaten die je verwacht.

Je kunt een campagne opzetten waarbij je mensen direct naar je online shop of je te verkopen product stuurt, of je kunt een campagne opzetten waarbij je mensen overhaalt zich aan te melden voor je emaillijst, en dan vanaf daar proberen om je producten te verkopen. Het voordeel van een emaillijst is dat je de potentiële klant regelmatig kunt mailen over je product, en ze mogelijk meer dan eens zullen terugkomen om wat te kopen.

Gratis online marketing

Er zijn gelukkig veel sites waar je je producten gratis kunt promoten, zoals op alle sociale media. Uiteraard kun je betalen om te promoten op Facebook en Twitter, en waarschijnlijk zul je daar sneller resultaat mee behalen, en minder werk aan hebben. Maar als je net begint en weinig geld hebt voor je marketingplan kun je je sociale media gebruiken om je producten gratis aan de man te brengen. Maak een Facebook, Pinterest, Instagram, Twitter, Tumblr, en/of een Periscope aan voor je blog of online shop en begin met het delen van je producten en blogposts. Om volgers en vrienden te krijgen zul je zelf je best moeten gaan doen. Volg en bevriend anderen in je niche, geef goed commentaar op vragen gerelateerd aan jouw service of product, zet mooie en professionele foto’s online, en reageer op alle vragen en reacties op je pagina’s.

Marketingbudget

Maak een duidelijk budget voor je begint. Bedenk hoeveel producten je wilt verkopen, en hoeveel winst je wilt maken. Experimenteer een beetje om erachter te komen hoeveel je moet uitgeven aan bijvoorbeeld Facebook-advertenties voor de verkoop van één product, en kijk of het je dat waard is of dat je dan niet genoeg winst maakt. Stel ook bij het opzetten van de campagnes op bijvoorbeeld Facebook of met AdWords een maximaal budget in. Als je dit vergeet kun je voor vervelende verrassingen komen te staan. Er zijn veel coupons beschikbaar waarmee je AdWords gratis kunt proberen tot € 50. Dat is misschien een goede start om eens met AdWords te gaan experimenteren.
© 2017 - 2024 Mieka, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Affiliate MarketingAffiliate marketing is een vorm van marketing die de laatste tijd steeds populairder aan het worden is. Deze vorm van ma…
Soorten marketing, strategie, kwaliteit en de 4P'sMarketing is opkomende rond 1950, vanaf daar heeft marketing grote sprongen gemaakt. Het wordt in iedere organisatie gea…
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…

Direct marketing: voorbeelden, trends, voordelen en nadelenDirect marketing: voorbeelden, trends, voordelen en nadelenDirect marketing wordt al jaren gebruikt als een effectieve manier van marketing. De (potentiële) klant wordt hierdoor r…
Online marketing uitbesteden naar SurinameOnline marketing uitbesteden naar SurinameOnline marketing groeit vrijwel overal in rap tempo. Zo ook in het zonnige Suriname. In dit warme land is online marketi…
Bronnen en referenties
  • www.marketingcreativity.com
  • The Lean Start-up - Eric Ries - ISBN 9780670921607
Mieka (82 artikelen)
Laatste update: 05-01-2017
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.