Hoe promoot en verkoop je jouw product online?
Als je iets maakt om te verkopen wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen dat zien en jouw product ook daadwerkelijk aanschaffen. Of het nou gaat om een fysiek product (bijvoorbeeld handgemaakt), een digitaal product (ebook bijvoorbeeld), je wil het graag zo effectief en efficiënt mogelijk promoten. Online marketing kan overweldigend lijken, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn!Wat doet het product dat je verkoopt voor de klant
Bedenk goed wat je nou eigenlijk verkoopt. Dus bijvoorbeeld een handgemaakte tafel is niet zomaar een tafel, maar voor de klant is het een zeer uniek product dat iets toevoegt aan zijn interieur en de stijl die hij of zij daarmee voor ogen heeft. Een digitaal ebook met haakpatronen is voor de klant een ebook met ideeën voor leuke handgemaakte cadeaus. Een nieuwe jas is voor de klant een manier om er leuk uit te zien en warm te blijven in de winter.Dus behalve wat je product is moet je ook goed bedenken wat het product voor de klant betekent. Wat het toevoegt aan zijn of haar leven, of welk probleem het oplost. Bij het promoten van je product focus je je op het uitleggen waarom iemand jouw product nodig heeft en welk probleem het oplost. Dus voor de klant is het bijzaak hoeveel schroeven er in een tafel zitten, de klant wil weten hoeveel plaatsen hij of zij nu heeft voor het geven van een diner.
Doelgroep
Bedenk goed wat de doelgroep is voor je product. Een ebook over tuinieren hoef je niet te promoten in een Facebookgroep voor muziekliefhebbers. Er zitten ongetwijfeld tuiniers in deze groep, maar het is er niet specifiek op toegespitst en zal dus vooral als irritant worden ervaren door de leden van de groep.Bedenk je ook goed dat je product niet voor iedereen geschikt is. Een boek over hoe je kinderen leert groentes te eten is bijvoorbeeld alleen geschikt voor mensen met kinderen. Dus dat betekent dat je geen geld hoeft uit te geven om het te promoten aan mensen zonder kinderen, want dat is zonde van je tijd en geld. Je kunt je marketingplan dus een stuk gerichter en efficiënter maken door eerst eens goed na te denken wie je doelgroep is.
Denk na over het geslacht van je doelgroep, de leeftijd, mogelijke beroepen, mogelijke interesses, zijn ze getrouwd of alleenstaand, studenten of werkenden, etc. Maak voor jezelf een duidelijk beeld van je ideale klant, en richt je marketing hierop. Waar zit deze klant online, is dat Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, of ergens anders? Spits je nu marketing ook toe op deze plekken, en pas je campagnes aan aan het soort sociale media. Een campagne op Facebook ziet er anders uit dan een campagne op Pinterest.
Marketingstrategie
Zet nu een marketing- en promotiestrategie op papier. Schrijf duidelijk uit waar je je product gaat promoten, wanneer je daarmee begint, hoe lang je er mee doorgaat, en de resultaten die je verwacht.Je kunt een campagne opzetten waarbij je mensen direct naar je online shop of je te verkopen product stuurt, of je kunt een campagne opzetten waarbij je mensen overhaalt zich aan te melden voor je emaillijst, en dan vanaf daar proberen om je producten te verkopen. Het voordeel van een emaillijst is dat je de potentiële klant regelmatig kunt mailen over je product, en ze mogelijk meer dan eens zullen terugkomen om wat te kopen.