InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Hoe ontruimen op het werk?

Hoe ontruimen op het werk?

Hoe ontruimen op het werk? Een grote brand, een gaslekkage of een bommelding zijn bedreigende situaties voor het personeel. In dergelijke gevallen kan het noodzakelijk zijn om het bedrijfspand te ontruimen. Het doel van een ontruiming is dat alle aanwezige personen tijdig het gebouw kunnen verlaten. Maar wat komt er zoal kijken bij een ontruiming? In dit artikel algemene informatie over welke facetten een rol spelen bij een ontruiming.

Inhoud

Bedrijfshulpverleners leiden de ontruiming

De meeste grotere bedrijven beschikken over bedrijfshulpverleners. Bedrijfshulpverleners zijn speciaal opgeleide personen die in geval van nood worden ingeschakeld. Dit kan zijn bij het blussen van kleine brandjes, het verlenen van eerste hulp, maar ook voor de coördinatie van een ontruiming. Tijdens een ontruiming is het de bedoeling dat iedereen de instructies van de bedrijfshulpverleners opvolgt.

Oproep tot ontruiming

Een ontruiming kan mondeling worden aangekondigd, bijvoorbeeld door de bedrijfshulpverleners. In de meeste gevallen wordt een ontruiming aangekondigd via het ontruimingsalarm. Een ontruimingsalarm wordt ook vaak slow whoop genoemd. Een ontruimingsalarm is te herkennen aan het kenmerkende langzaam aanzwellende en dan snel afvallende geluid.

Activatie ontruimingsalarm

Bij bedrijven met een brandmeldinstallatie wordt er vaak volledig automatisch een ontruimingsalarm gestart vanwege een voorgeprogrammeerde sturing van de brandmeldinstallatie. Een andere automatische sturing kan worden geactiveerd wanneer bijvoorbeeld een handbrandmelder wordt ingedrukt. Tenslotte is het ook mogelijk om handmatig het ontruimingsalarm aan te zetten.

Vluchtroutes en nooduitgangen

Speciale vluchtroutes zijn aangegeven via vluchtwegaanduidingen. Deze vluchtwegaanduidingen bevatten een accu, zodat ze ook bij stroomuitval licht geven. De vluchtroutes leiden naar de nooduitgangen. De nooduitgangen moeten zonder hulpmiddelen geopend kunnen worden. Het is zeer belangrijk dat vluchtwegen en vluchtdeuren nooit zijn versperd.

Begeleiden niet-zelfredzame personen en bezoekers

Het is belangrijk dat mensen die bijvoorbeeld in een rolstoel zitten worden geholpen bij het naar buiten brengen. Soms kan gebruik worden gemaakt van speciale plateaus voor trapvervoer van personen.
Het is raadzaam dat vaste werknemer bezoekers naar buiten begeleiden omdat bezoekers niet bekend zijn met een pand.

Gebruik nooit een lift bij een ontruiming

Het gebruiken van een lift is gevaarlijk bij bijvoorbeeld brand. Er bestaat een risico dat de stroom uitvalt en de lift dus komt stil te staan. Tevens is de liftschacht een soort van rookkanaal, waardoor ademhalingsproblemen kunnen ontstaan. Gebruik in geval van nood dus altijd de trappen (vluchtroutes).

Bedrijfsverzamelpunt

De meeste grotere bedrijven beschikken over een bedrijfsverzamelpunt. Een bedrijfsverzamelpunt is vaak een centrale buitenplek. Het is de bedoeling dat (mits veilig) iedereen hier verzamelt.
Onderstaand is een voorbeeld van een bord dat bij een bedrijfsverzamelpunt staat.
Bron: Epop, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Epop, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ontruiming wegens huurachterstand; hoe werkt het?In tijden van crisis neemt het aantal woningontruimingen toe. Mensen die de maandelijkse huur niet meer kunnen opbrengen…
Het opstellen van een BHV planBedrijfshulpverlening (BHV) is de hulp die verleend moet worden bij ongewenste gebeurtenissen in een bedrijf of organisa…
Uitwinning van de Eigen WoningUitwinning van de Eigen WoningWanneer een debiteur zijn schuld(en) niet betaalt, bestaat de mogelijkheid om (executoriaal) beslag te leggen op de eige…
Maatregelen bij schulden: van brief tot ontruimingMaatregelen bij schulden: van brief tot ontruimingAls een schuld niet op het afgesproken tijdstip wordt terugbetaald, zal de schuldeiser maatregelen treffen om het geldbe…
Huurachterstand en ontbinden huurovereenkomstHuurachterstand en ontbinden huurovereenkomstAls je een huurachterstand hebt, is het verstandig om onmiddellijk actie te ondernemen. Maatregelen die de huurder kan n…
Bronnen en referenties
  • Afbeelding bron 1: Epop, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Reageer op het artikel "Hoe ontruimen op het werk?"

Infoteur: Advies-eb
Laatste update: 10-11-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Werken
Schrijf mee!