InfoNu.nl > Zakelijk > Onderneming > Gebundelde krachten komen verder

Gebundelde krachten komen verder

Gebundelde krachten komen verder Beginnende ondernemers doen het al langer, maar ook bestaande ondernemingen zoeken de samenwerking op. Niet zo vreemd, want behalve dat je kunt kijken naar een kostenreductie als het gaat om bijvoorbeeld facilitaire zaken, kun je elkaar ook opzoeken voor business. Dat laatste begint steeds meer vorm te krijgen.

Samen zaken doen

Hoe vreemd klinkt datÖ samen zaken doen. In het verleden was het ieder voor zich, want je zou ook eens in je keuken laten kijken. Inmiddels snappen steeds meer ondernemers dat je elkaar ook kunt versterken in het zaken doen. Boven het levert veel meer op dan alleen een extra opdracht. Wat de een beheerst, beheerst de ander mogelijk niet en aangezien we het beste voor klant willen, is het aanbevelen van iemand waarvan je het werk kent, verantwoord. Als je elkaar klanten geeft, zijn daar vervolgens verschillende modellen voor beloning aan te hangen:
  • Wederdiensten verrichten
  • Vaste vergoeding lead
  • Procentuele vergoeding lead
Maar je kunt het ook vrij van vergoeding laten zijn en laat je het een onderlinge wisselwerking worden (we doen onderling zaken voor elkaar). Dat maakt ook dat het belangrijk is met zorg je samenwerkingspartners te zoeken, maar je niet van het turven moet zijn. Jij een keer iets voor iemand anders betekenen, kan veel later pas iets voor jouw opleveren (en andersom). Voor één op één uitwisseling is een vergoeding in de vorm geld of natura beter geschikt.

Ontwikkeling

Als je de eigen discipline beheerst en de samenwerking verloopt goed, is een stap naar bijvoorbeeld samen iets ontwikkelen geen vreemde. Samen iets ontwikkelen en in de markt zetten vergroot je kans op succes.

Hoe samenwerken?

Waar moet je zoal aan denken:
  • Het is belangrijk eerst de vraag te stellen, welk type ondernemer bij je past en wat je belangrijk vindt in een ondernemer/onderneming.
  • Bekijk bij iedere mogelijke samenwerkingspartner waar je elkaar kunt versterken.
  • Leg gemaakte afspraken altijd goed vast.
  • Spreek verwachtingen uit en begin allemaal met iets te brengen. Het halen volgt dan vanzelf.
  • Besef bij je klanten dat je behalve met je eigen onderneming ook nog een samenwerking hebt.
Als je het doet, moet je het goed doen en er volledig voor gaan. Gaat het goed met de samenwerking, dan gaat het immers ook goed met je onderneming.

Vormgeven

Er zijn verschillende manieren om met je eigenneming onderdeel van een geheel te worden. De coöperatieve vorm is wel de meest gebruikte. Een coöperatie kan je al aangaan als je met zín tweeën bent. Op zich prima om mee te starten en zodra er een ondernemer bijkomt, kan deze zich aansluiten. Slechts de oprichting loopt via de notaris, nieuwe leden kunnen via de bestaande leden aanschuiven. Je kunt het ook informeler doen en dan houdt iedereen zich bij de eigen onderneming en daarnaast leg je afspraken vast en maak je een pot voor de gezamenlijke kosten. Voor een nieuw te ontwikkelen gezamenlijke product of dienst kan je een aparte onderneming opzetten waar ieder een even groot belang in heeft.

Meerwaarde

De meerwaarde zit hem richting je klant in datgene wat je kunt bieden en de snelheid waarin. Onderling is de meerwaarde dat je meer kennis krijgt, je vragen gemakkelijker beantwoord krijgt en dat je elkaar kunt stimuleren en motiveren. Daarnaast bestaat er ook een mogelijkheid samen iets te ontwikkelen en in de markt te zetten.

Kosten

Spreekt voor zich dat als je kosten voor facilitaire zaken deelt, je eigen kosten omlaag gaan. Enerzijds omdat de materialen optimaal gebruikt worden en anderzijds kan groter inkopen ook direct een lagere inkoop bewerkstelligen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Duurzaam ondernemen als verdienmodelDuurzaam ondernemen als verdienmodelTen onrechte denken veel ondernemers dat duurzaam ondernemen per definitie gepaard gaat met hogere kosten en lasten. Vre…
De coöperatie: sterk, zelfstandig en simpel ondernemenDe coöperatie: sterk, zelfstandig en simpel ondernemenKlein, sterk, zelfstandig en simpel. De coöperatie is een samenwerkingsvorm in opkomst. Niet alleen onder zzp'ers die ri…
Credit Europe Bank & sparen voor ondernemersCredit Europe Bank & sparen voor ondernemersDe Credit Europe Bank manifesteert zich al jaren als bank. De rente is er relatief hoog. Voor zowel de particuliere spaa…
Meest gestelde vragen van ondernemers aan de BelastingdienstMeest gestelde vragen van ondernemers aan de BelastingdienstVooral als startende ondernemer hebt u veel vragen aan de Belastingdienst. Ondernemen wijkt sterk af van het werkzaam zi…
Zakelijk sparen 2017 tegen de hoogste renteZakelijk sparen 2017 tegen de hoogste renteZakelijk sparen doet u in 2017 tegen een hoge spaarrente. Er zijn een aantal interessante zakelijke rekeningen voor onde…

Reageer op het artikel "Gebundelde krachten komen verder"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 05-07-2012
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Onderneming
Special: Menselijke psyche
Schrijf mee!