InfoNu.nl > Zakelijk > Banen > Beroep: tekstschrijver

Beroep: tekstschrijver

Beroep: tekstschrijver Als tekstschrijver heb je een uiteenlopend beroep. Zo kun je de ene dag bezig zijn met teksten over financiële producten en de andere dag een artikel schrijven voor een pretpark. Het beroep van tekstschrijver is dus niet saai te noemen. Een mooi beroep voor mensen die van afwisseling houden en de pen goed weten te hanteren.

Niet iedereen kan schrijven

Heb je ooit geprobeerd een goedlopend verhaal te schrijven? Dan heb je vast ondervonden dat dat niet meevalt. Zeker wanneer je er geen ervaring mee hebt, is goed schrijven een behoorlijke opdracht. Zinnen moeten lopen, woorden moeten in de juiste context geplaatst worden, interpunctie en grammatica spelen een hoofdrol en een foutje is zo gemaakt.
Toch valt schrijven te oefenen. Door het veel en vaak te doen en je niet uit het veld te laten slaan, kun je heel ver komen.

Professional

Niet veel mensen hebben het geduld en de tijd om goed te leren schrijven. Zij zoeken dan ook liever een professional die hun tekstuele klusjes opknapt. Een professioneel tekstschrijver gaat met hun woorden in de weer. Hij schrijft, vervormt, schrapt, verzint en verdraait woorden en zinnen, met als doel er een mooie, pakkende en goedlopende tekst van te maken. Een tekst die leest als een spannend boek. Dat is alleen weggelegd voor een professional.

Wannabe’s versus professionals

Diverse websites op het internet maken het voor iedereen mogelijk om tekstschrijver te worden. Met één enkele advertentie kan iedereen zichzelf professioneel tekstschrijver of copywriter noemen. Maar toch blijft het verschil merkbaar. De meeste professionals beginnen op dergelijke websites, maar hanteren veel hogere tarieven. Zij weten dat hun werk meer zal opbrengen dan dat van de wannabe’s, en daar laten ze zich over het algemeen goed voor betalen. Wie liever goedkopere teksten heeft, hoeft bij hen niet aan te kloppen. Wanneer een tekstschrijver succesvol is, kan hij inderdaad meer vragen. Dat betekent dat de opdrachtgever ook meer mag verwachten.

Opleiding

Er is geen opleiding die specifiek opleidt tot tekstschrijver. Wat dat betreft is de drempel om jezelf als tekstschrijver te profileren erg laag. Toch is vaak te zien dat de meeste professionals op schrijfgebied een voorsprong hebben. Zo schrijven ze bijvoorbeeld al langer en hebben ze meerdere, erkende publicaties op hun naam staan. Je kunt denken aan boeken en romans, maar ook aan wetenschappelijke artikelen in tijdschriften en magazines. Ook journalisten, die een opleiding journalistiek hebben gevolgd, kiezen er vaak voor om tekstschrijver te worden. Wel is er de mogelijkheid om cursussen in creatief schrijven en copywriting te volgen.

Werkzaamheden

Wat een tekstschrijver zoal schrijft is volledig afhankelijk van zijn opdrachtgever. Het kunnen webteksten zijn, maar ook brochures, flyers of volledige jaarverslagen. Een professional gaat niets uit de weg. Behalve de onderwerpen zijn ook de media zeer uiteenlopend. De ene keer schrijft hij voor een krant of magazine, de andere keer voor een weblog op het internet. De tekstschrijver draait er zijn pen niet voor om. Op het weblog van een tekstschrijver kun je teruglezen wat een freelance tekstschrijver zoal uitvoert.

Geschikte tekstschrijver

Wat maakt een tekstschrijver nu al dan niet geschikt om mee samen te werken? Het gaat er natuurlijk in de eerste plaats om wat je van een tekstschrijver verwacht. De ene tekstschrijver is de andere niet. De verschillen zijn enorm. Om ervoor te zorgen dat je de meest geschikte tekstschrijver vindt, kun je je verdiepen in diens portfolio. Misschien heeft de tekstschrijver eerder al soortgelijke opdrachten uitgevoerd. Als dat niet het geval is, kun je natuurlijk altijd vragen of de schrijver er op zit te wachten om je opdracht uit te voeren.
© 2011 - 2019 Stefanp, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beroep: tekstschrijver"

Infoteur: Stefanp
Laatste update: 20-03-2011
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Banen
Schrijf mee!