Wat doet een copywriter en is copywriting iets voor jou?

Onderdeel van het salesteam
Een copywriter is iemand die met zijn of haar teksten producten verkoopt. Bijvoorbeeld via advertenties, reclameslogans, mailings, nieuwsbrieven en websiteteksten. Een copywriter is dus eigenlijk onderdeel van een salesteam. Goede copy is dan ook copy die ervoor zorgt dat een product gekocht wordt of een dienst wordt afgenomen. Veel bedrijven hebben vaste copywriters in dienst voor al hun commerciële uitingen, meestal in het marketing- of salesteam. Je kunt echter ook prima zelfstandig werken als copywriter. Het is een beroep met veel vrijheid, waarmee je – als je talent en doorzettingsvermogen hebt – goed kunt verdienen.Mooier is niet altijd beter
Veel (beginnende) copywriters kiezen het beroep omdat ze ervan houden om creatieve stukken te schrijven. Creatief schrijven is echter niet het belangrijkst. Te veel creativiteit kan er zelfs voor zorgen dat copy minder effectief is. Een reclamecampagne kan er heel mooi uitzien en grappige, goedgeschreven teksten bevatten en nog steeds niet effectief zijn. Meestal is een simpele, helder geschreven boodschap het beste. Als professioneel copywriter is het jouw taak om te zorgen dat jouw klant of opdrachtgever geld verdient aan je teksten.Wat doet goede copy?
Een goede copywriter zorgt ervoor dat de tekst die hij of zij schrijft voldoen aan de volgende eisen:[OLIST]Wekt interesse in het product/de dienst
Communiceert wat het product/de dienst inhoudt
Overtuigt om het product/de dienst af te nemen[/OLIST]
Waarom zijn copywriters belangrijk?
Misschien heb je de uitdrukking 'content is king' wel eens gehoord. Het is een uitspraak die Bill Gates in 1996 deed en die nog steeds erg relevant is. Het betekent dat de inhoud van een reclame, website, of advertentie het belangrijkst is. Copywriting wordt steeds moeilijker en goede copy steeds waardevoller:- Internet heeft de menselijke spanningsboog flink verkort. De aandacht vasthouden met goede tekst wordt steeds moeilijker
- Er is een informatie-overload waardoor het moeilijker is om aandacht te krijgen met jouw tekst
- Mensen worden steeds slimmer in het herkennen van reclame en zullen niet zomaar iets van je aannemen