Wat doet een copywriter en is copywriting iets voor jou?
Tekstschrijver, contentcreator, copywriter, broodschrijver, journalist; er zijn veel verschillende namen voor mensen die hun geld verdienen met schrijven. Deze termen worden vaak door elkaar gebruik, terwijl er wel degelijk verschil is tussen bijvoorbeeld een copywriter en een contentcreator. Wat is een copywriter precies, wat voor werk doet een copywriter en waarom is copywriting een belangrijk beroep?
Onderdeel van het salesteam
Een copywriter is iemand die met zijn of haar teksten producten verkoopt. Bijvoorbeeld via advertenties, reclameslogans, mailings, nieuwsbrieven en websiteteksten. Een copywriter is dus eigenlijk onderdeel van een salesteam. Goede copy is dan ook copy die ervoor zorgt dat een product gekocht wordt of een dienst wordt afgenomen. Veel bedrijven hebben vaste copywriters in dienst voor al hun commerciële uitingen, meestal in het marketing- of salesteam. Je kunt echter ook prima zelfstandig werken als copywriter. Het is een beroep met veel vrijheid, waarmee je – als je talent en doorzettingsvermogen hebt – goed kunt verdienen.
Mooier is niet altijd beter
Veel (beginnende) copywriters kiezen het beroep omdat ze ervan houden om creatieve stukken te schrijven. Creatief schrijven is echter niet het belangrijkst. Te veel creativiteit kan er zelfs voor zorgen dat copy minder effectief is. Een reclamecampagne kan er heel mooi uitzien en grappige, goedgeschreven teksten bevatten en nog steeds niet effectief zijn. Meestal is een simpele, helder geschreven boodschap het beste. Als professioneel copywriter is het jouw taak om te zorgen dat jouw klant of opdrachtgever geld verdient aan je teksten.
Wat doet goede copy?
Een goede copywriter zorgt ervoor dat de tekst die hij of zij schrijft voldoen aan de volgende eisen:
- Wekt interesse in het product/de dienst
- Communiceert wat het product/de dienst inhoudt
- Overtuigt om het product/de dienst af te nemen
Waarom zijn copywriters belangrijk?
Misschien heb je de uitdrukking 'content is king' wel eens gehoord. Het is een uitspraak die Bill Gates in 1996 deed en die nog steeds erg relevant is. Het betekent dat de inhoud van een reclame, website, of advertentie het belangrijkst is. Copywriting wordt steeds moeilijker en goede copy steeds waardevoller:
- Internet heeft de menselijke spanningsboog flink verkort. De aandacht vasthouden met goede tekst wordt steeds moeilijker
- Er is een informatie-overload waardoor het moeilijker is om aandacht te krijgen met jouw tekst
- Mensen worden steeds slimmer in het herkennen van reclame en zullen niet zomaar iets van je aannemen
Is copywriting iets voor jou?
Copywriting is geen eenvoudig werk, maar kan – als het je ligt – een heel bevredigende baan zijn. Als je van schrijven houdt, je graag verplaatst in het hoofd van de consument en het een uitdaging vindt om mensen te overtuigen met jouw teksten, dan is een baan als copywriter misschien wel iets voor jou. Het beroep van copywriter is niet beschermd, dus in principe mag iedereen zich een copywriter noemen. Dat maakt het toegankelijk om te starten, maar volhouden en daadwerkelijk succesvol worden is lastiger. Het is dan ook aan te raden om parttime te beginnen met schrijven, bijvoorbeeld op je vrije dag of in de avonduren.