Hoe stel je het marketing communicatiebudget vast?

Nadat je als marketeer de communicatiedoelstelling hebt geformuleerd, moet je beslissen hoeveel je het beste aan de marketingcommunicatie kan besteden. Dit is een erg belangrijk vraagstuk, wat beantwoord moet worden. Als je als marketeer te veel uitgeeft aan de communicatie komt dit de omzet niet ten goede. Als je te weinig uitgeeft aan de communicatie loop je de kans dat te weinig mensen je boodschap bekijken wat de omzet ook niet ten goede komt. Gelukkig zijn er enkele manieren om een goed idee te krijgen hoeveel vermogen er moet worden uitgegeven om de communicatiedoelstellingen te halen.

Omzetpercentagemethode

Deze methode wordt in Nederland het meest gebruikt om het bedrag wat aan de communicatie uitgegeven zal worden te bepalen. Deze methode gaat als volgt in zijn werk. De marketeer bepaalt een vast percentage van de te verwachten omzet om aan marketingcommunicatie uit te geven. Dit kan 5%, 10% of misschien we 15% zijn. Stel dat een bedrijf een omzet van €1.000.000 verwacht, en een percentage van 10% reserveert voor de promotie houdt dit in dat er €100.000 aan marketingcommunicatie zal worden uitgegeven. Het voordeel van de omzetpercentagemethode is dat deze erg eenvoudig en overzichtelijk is. Je ziet namelijk in een oogopslag welk bedrag er aan promotie wordt uitgegeven. Een ander voordeel is dat het een relatief veilige methode van promotie is. Een bedrijf zal niet snel failliet gaan als het gebruik maakt van deze methode.

Concurrentiemethode

Deze manier om het bedrag dat aan promotie wordt uitgegeven te bepalen, wordt vooral gebruikt in branches waarin weinig concurrenten zitten, een zogeheten oligopolie. Bij deze methode wordt er gekeken naar wat de marktleider aan marketingcommunicatie uitgeeft, dit percentage geldt als de norm. Stel dat een bedrijf 10% van haar omzet reserveert voor promotie. Dit houdt in dat ieder ander bedrijf in de branche op zijn minst ook 10% van haar omzet moet reserveren voor marketingcommunicatie. Het voordeel van deze methode is dat het percentage makkelijk kan worden vastgesteld. Er kan in jaarverslagen van de marktleider worden gekeken wat deze aan promotie uitgeeft, dit moet wel regelmatig worden gecontroleerd.

Sluitpostmethode

Deze methode wordt vooral in kleine bedrijven gebruikt. Als deze manier wordt toegepast, komt de promotie als het ware op de laatste plaats te staan. Eerst worden alle andere kosten berekend, het bedrag wat dan overblijft zal aan promotie worden uitgegeven. Hoewel dit een veilige methode lijkt kleven er toch wat nadelen aan. Een groot nadeel is dat als er onverwacht kosten bijkomen, er op de promotie uitgaven zal worden bezuinigd. Waardoor er mogelijk minder producten worden verkocht wat de omzet niet ten goede komt. Een ander nadeel is dat het bedrag wat de onderneming kan missen per jaar kan verschillen, aangezien niet elk jaar dezelfde kosten met zich meebrengt.

Taakstellende methode

Bij de taakstellende methode stelt de marketeer een verkoop/afzet doel op. Er wordt genoeg vermogen gebruikt totdat het gestelde verkoopdoel is bereikt. Het moge duidelijk zijn dat deze methode alleen door zeer welvarende ondernemingen kan worden gebruikt. Het nadeel van deze methode is dat het een enorm vermogen kost aan promotie om de gestelde doelstelling te behalen. Het voordeel echter is dat als de verkoopdoelstelling is gehaald, er voldoende omzet moet zijn gerealiseerd om de kosten van de promotie eruit te halen.

Anticyclisch budgetteren

Bij deze methode doe je juist het tegenovergestelde van wat de markt doet. Stel dat de marketingcommunicatie uitgaven in je branche sterk teruglopen, en al je concurrenten verminderen hun promotie uitgaven. Door anticyclisch te budgetteren doe jij precies het tegenovergestelde, jij verhoogt je promotie uitgaven. Op deze manier zien de consumenten jouw naam vaker en bestaat de kans dat ze eerder voor jouw zullen kiezen en niet voor een van de concurrenten.
© 2014 - 2024 Mrpromoteboy, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Communicatiebudget (marketingcommunicatiebudget)Communicatiebudget (marketingcommunicatiebudget)Het marketingcommunicatiebudget is onderdeel van het communicatieplan. Het is vrijwel onmogelijk om vooraf het juiste co…
Marketing, marketingmix, vijf P'sMarketing is van enorm belang bij de verkoop van een product. De marketingmix zal duidelijk maken welk product of welke…
No budget marketingSommige bedrijven hebben enorme marketingbudgetten, bij andere ontbreekt het überhaupt aan een marketing afdeling. Dat w…
Economie: MarketingMarketing is niets anders dan de manieren waarop ondernemers hun producten verkopen. Er bestaan verschillende soorten ma…

Welke boodschappen kan een reclame uitdragen?Elke boodschap vereist een andere reclame. Aangezien er veel verschillende doeleinden zijn van reclames, zijn er namen g…
Welke soorten reclames bestaan er?De consument wordt elke dag bestookt met een heleboel reclames. Een onderneming kan hiermee proberen de verkopen van haa…
Mrpromoteboy (40 artikelen)
Gepubliceerd: 13-05-2014
Rubriek: Zakelijk
Subrubriek: Marketing
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.