De keuze tussen een poster, een folder en een advertentie
De keuze aan communicatiemiddelen die je als (non-profit) organisatie in kunt zetten om een bepaald doel te bereiken is enorm. Middelen die gebruikt worden om de organisatie of haar activiteiten te promoten (advertenties, huis-aan-huisbladen, brochures, folders, posters, etc.) schetsen niet alleen een beeld van de organisatie, maar moeten in de meeste gevallen ook aanzetten tot actie.
Het is dus belangrijk om voor elke situatie het juiste communicatiemiddel te gebruiken. Wanneer is het bijvoorbeeld zinvol om een poster te maken en wanneer kun je beter kiezen voor een folder of een (corporate) advertentie?
Wanneer gebruik je een poster?
Een open dag, evenement of andere speciale activiteit: gelegenheden waarbij je vaak wel wat extra publiciteit kunt gebruiken. Meestal maakt een poster deel uit van een grotere publiciteitcampagne. Naast een persbericht of folder kan een poster nét dat beetje extra betekenen voor je publiciteitscampagne. Vaak zoek je mensen die deel willen nemen aan een activiteit of je wilt ze ten minste toch op de hoogte stellen van dat wat er gebeuren gaat. Met behulp van kernachtige teksten en/of beeld kun je door middel van een poster een hele duidelijke boodschap overbrengen.
Een poster moet over het algemeen in een korte tijd (veel) effect hebben. Het is dan ook belangrijk dat je hem op de juiste manier inzet.
Het is zinvol om een poster te maken:
- Als je een relatief brede doelgroep wilt informeren over een actuele activiteit.
- Als je een positief gevoel voor deze activiteit wilt creëren.
- Als je mensen aan wilt zetten tot actie.
- En als je een kortdurend effect wilt bereiken.
Wanneer gebruik je een folder?
Soms willen we aan een bepaalde groep mensen belangrijke informatie kwijt die voor langere tijd actueel blijft. Het is dan zaak om deze informatie zodanig te presenteren dat de ontvanger ervan deze ook wil bewaren én (eenvoudig) kan bewaren. Hiermee stellen we, zowel visueel als inhoudelijk, hoge eisen aan het communicatiemiddel dat we willen gebruiken. In zo'n geval wordt vaak gekozen voor het uitgeven van een folder of brochure. Een bijzonder middel dat qua lay-out, omvang en inhoud vele mogelijkheden biedt.
Het is zinvol om een folder te maken:
- Als je een specifieke doelgroep wilt infomeren.
- Als het om (relatief) uitgebreide informatie gaat.
- Als het (ook) om achtergrondinformatie gaat.
- En als het om informatie gaat die langere tijd belangrijk blijft (en gedurende die tijd bewaard moet worden).
Daarnaast kan een folder ingezet worden als hulpmiddel om de betrokkenheid van de doelgroep te vergroten bij het onderwerp van de folder of om de bereidheid van de doelgroep te vergroten om zich op een bepaalde (gewenste) manier te gedragen.
Wanneer gebruik je een (corporate) advertentie?
Een (corporate) advertentie heeft tot doel om de organisatie of een bepaald product of project van de organisatie te promoten. Ook voor het bekendmaken van specifieke activiteiten, zoals een feestelijke opening of een belangrijke bijeenkomst, kun je gebruik maken van een advertentie in een vakblad of de krant.
Het is zinvol om een (corporate) advertentie te maken:
- Als je naamsbekendheid voor je organisatie of een belangrijk project wilt genereren.
- Als je mensen wilt informeren over een bepaalde activiteit.
- Als je mensen een goed/positief gevoel wilt geven over de organisatie.
- Als je bij het promoten of bekendmaken van bepaalde activiteiten mensen (meestal) op de een of andere manier deel wilt laten nemen aan die activiteit (door bijvoorbeeld te komen).
- Als het gaat om informatie van beperkte omvang.
- Als je een groep mensen met specifieke kenmerken wilt bereiken (bijvoorbeeld vrouwen, tussen de 25 en 35 jaar, werkend).
- En als je kiest voor een medium dat zich vooral richt op een specifieke doelgroep (lezersprofiel).
Hierboven worden slechts kort drie van de vele mogelijke communicatiemiddelen besproken die je als (non-profit) organisatie in kunt zetten om de organisatie zelf of een specifieke activiteit van je organisatie te promoten. Het maken van een juiste keuze tussen deze middelen is soms best lastig. Als de financiën het toelaten, is het in veel gevallen overigens zeer zinvol om te kiezen voor een zogenaamde communicatiemiddelenmix; een gecombineerde, op elkaar afgestemde, inzet van verschillende middelen. Zijn de financiën echter beperkt (zoals vaak het geval is), dan kan bovenstaand overzicht wellicht helpen om de juiste keuze te maken.