Co-branding de definitie, voor en nadelen en ontwikkelingen
Co-branding is een type merk extensie, het wordt veel gebruikt in de commerciële wereld. Het gebruik van deze methode is aan het toenemen. Eigenlijk is co-branding simpel gezegd een samenwerking tussen twee of meer merken die een nieuw product maken.
Definitie en synoniemen co-branding
Co-branding oftewel merk coöperatie, wanneer het letterlijk vertaald wordt, is met twee of meer merken een nieuw merk maken. Co-branding is een type merk extensie die wordt gebruikt door merken om hun product te verbreden in andere categorieën. Co-branding is een zeer breed begrip er zijn daarom ook veel definities die worden gebruikt voor co-branding. De definitie die wordt gebruikt door Besharat (2010) samen met andere auteurs bestaat uit drie criteria:
De drie criteria voor co-branding:
- Co-branding moet worden vastgesteld door een langtermijn overeenkomst en samenwerking.
- De namen van beide merken moeten op het product, logo of verpakking komen te staan.
- Het belangrijkste doel is om een nieuw product of merk in een nieuwe of al bestaande markt op te zetten.
Voor co-branding zijn ook nog een aantal synoniemen bruikbaar namelijk,
- brand alliance
- composite branding
- ingredient branding
- multi-branding
- joint branding
- dual branding
Varianten co-branding
Er zijn daarnaast nog twee varianten van co-branding, verticale en horizontale co-branding. Verticale co-branding wordt vaak gedefinieerd als ingrediënt branding. Dit heeft betrekking op de verticale integratie van producten. Hier worden verschillende stappen van de waardeketen samengevoegd onder een handeling. Bijvoorbeeld, samenwerking tussen IBM en Intel. Daarentegen bij horizontale co-branding gaan twee merken samenwerken die in de zelfde stap zitten van de waardeketen. Een voorbeeld zou kunnen zijn HP en Asus.
Ontwikkelingen co-branding
Co-branding is een steeds populairder wordende techniek en het gebruik van co-branded producten zijn steeds belangrijker voor brand managers in de laatste jaren. Een aantal voorbeelden, Kellog’s gezonde keuze ontbijtgranen, Mc Donald’s patat en Coca-Cola. Co-branding heeft een groei snelheid van 40% en 43% van de credit cards is al een co-branded product. Er zijn veel mislukkingen tussen de merk extensies, bij de fast moving consumer goods (FMCG) zijn de mislukkingen ongeveer 80% van het totaal. Die 80% is voor alle soorten merk extensies en daarvoor geldt het ook enigszins voor co-branding omdat co-branding een type merk extensie is.
Het eerste product dat uit een co-branding bestaat is een dashboard van Renault die uit een samenwerking komt met Van Cleef and Arpels. Andere voorbeelden van co-branding zijn, Dell Computers met Intel Processors, Nokia en Aston Martin, Nike en Apple, Addidas en Polar, Micheal Jordan en Nike, Virgin en MasterCard en dergelijken. Het populairste product die wordt gebruikt voor co-branding is de credit card.
Voordelen co-branding
Een merk gebruikt specifiek co-branding wanneer zij opzoek is naar de volgende voordelen, Het verhogen van de brand equity oftewel de merk waarde, om toegang te krijgen tot nieuwe markten, image verbetering, vergroten van het klantenbestand, verhogen van winst, de klanten nieuwe producten geven, hogere marktaandeel en het verlagen van operationele kosten. Natuurlijk zijn er nog meer voordelen aan co-branding verbonden, maar dit zijn een aantal belangrijke voordelen die zich voor kunnen doen bij het gebruik van co-branding.
Nadelen co-branding
Er zijn natuurlijk ook een aantal mogelijke negatieve effecten die kunnen voorkomen tijdens co-branding zoals, negatief spillover effect, dit kan voorkomen wanneer de partner negatief in de publiciteit komt, verhoging van de consument onzekerheid en brand image vermindering. Eveneens zijn er nog meer negatieve effecten verbonden aan co-branding, maar dit zijn een aantal veelvoorkomende effecten die zich kunnen voordoen tijdens co-branding.